חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרה"ג אליהו בחבוט לומד

ארץ השואל: ברזיל

שאלה

אני לא יודעת איך להסביר את זה, אבל יש לי הרבה התמודדויות בחיים: קשה לי להיכנס להריון, יש בעיות בשלום בית, בעיות בפרנסה, בקיצור לא קל לי. איזה מצוה אני יכולה לקבל על עצמי, במה אני יכולה להתחזק, כדי לזכות לישועה בכל התחומים?

תשובה

אני מבין היטב את מצבכם הקשה, ומקווים שבעהי”ת לאט לאט הכל יסתדר (וכשתיהיה ישועה אפי’ באחד מהתחומים שהזכרתם – גם האחרים בע”ה יסתדרו בעקבותיו[1]). ועכ”פ מה שהצעתם לחפש במה להתחזק בשמירת תורה ומצוות, אשרייכן, זה באמת הצעד הנכון[2].

הצניעות – סגולה נפלאה לכל דבר

פרח לבןועל שאלתכם “במה להתחזק”: הנה באופן כללי “לב יודע מרת נפשו”[3], שכל אחת מכירה את עצמה כדי שתוכל לחפש מה עליה לשפר. אך כיון ששאלתכם באה בעקבות צרות רבות מסוגים שונים, תרשו לי להציע כיוון לחיזוק: והוא נושא הצניעות. כי הנה החיסרון בצניעות הוא מקור לכל צרה וצוקה ל”ע, מפני ש”מבריח” את השכינה מאיתנו (כביכול הקב”ה מתרחק מאיתנו), כמו שנאמר[4] “ולא ירא בך ערוות דבר ושב מאחריך”, וכמו שדרשו בגמ’ בסוטה[5]. וכאשר השכינה מסתלקת מאיתנו, אין הגנה חלילה מפני הצרות.

ומובא בשם ה”חפץ חיים” זלה”ה[6]שכל ההשפעות וההצלחות בגשמיות וברוחניות ובפרנסה – הם בזכות הצניעות.” עכ”ל.

ובאמת כבר אמרו בזוהר הקדוש[7] על אשה שנוהגת בצניעות גדולה (שאפי’ בתוך הבית לא מגלה את שערותיה): “דבעלה מתברך בכלא בברכאן דלעילא בברכאן דלתתא בעותרא בבנין בבני בנין” – כלומר שאפילו בעלה מתברך בכל הברכות כולם.

ובאמת שעל פי הסוד, כל ענייני הצניעות הם בעצם שייכים לספירת היסוד, שהיא הצינור דרכה עוברות כל ההשפעות, ואם הצינור “מקולקל” (ע”י חסרון בצניעות) ממילא יכול להיות חיסרון בכל תחומי החיים, פרנסה בריאות וכו’.

ולהלן כמה דוגמאות של דברים שהצניעות היא “סגולה” נפלאה עבורם:

צניעות כסגולה לזכות בזרע של קיימא

תינוק עומד מחזיק כסאכתב רבינו משה אלשיך הקדוש זלה”ה[8]: “כי לפי רוב צניעות האשה, כן תפקד בבנים.” עכ”ל. וכ”כ בכלי יקר[9] ומבאר שלזה נתכוונו המלאכים כששאלו את אברהם “איה שרה אשתך” וענה “הנה באוהל” – כדי שיידע שבעבור הצניעות שמקיימת “כל כבודה בת מלך פנימה” לכן תזכה להוליד את יצחק אבינו ע”ה על אף שהיתה עקרה, עיי”ש.

צניעות כסגולה נגד הפלות

כתב רבינו בחיי[10]: “וכן האשה הזאת (כלומר האשה הצנועה), בשכר צניעותה – אינה מפלת.” עכ”ל[11].

צניעות כסגולה שהבנים יהיו טובים

הנה המצב הרוחני של הבנים והבנות, תלוי באופן ישיר בקדושה (ענייני צניעות) של ההורים[12]. וידועים דברי הגמרא[13] לגבי קמחית, שכיון שהיתה מאוד צנועה (שאפי’ קירות הבית לא ראו שערות ראשה אף פעם) זכתה שיהיו כל בניה כהנים גדולים. והארכנו בזה במקום אחר. ומרן רבינו עובדיה יוסף זלה”ה בספרו מאור ישראל[14] מביא כמקור לזה גם דברי חז”ל[15] על הפסוק[16] “אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך, בניך כשתילי זיתים סביב לשלחנך”, שדרשו חז”ל שאם אשתך היא “בירכתי ביתך” כלומר בצניעות, אז בניך יהיו “כשתילי זיתים” בעלי מקרא בעלי משנה בעלי תלמוד שהשמן שלהם מאיר את העולם, עיי”ש.

ובשיעוריו של מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק”ל דיבר בזה דברים כדרבנות, וז”ל[17]:

“כל אשה שרוצה שבניה יהיו צדיקים, תתנהג בצניעות, כך כותב הזוהר וכו’. איך לא יאמין אדם בדברי רבותינו שיהיו לו בנים צדיקים? כמה טורחים ההורים עם בניהם שיהיו תלמידי חכמים, ולא יוצא מהם מאומה, עם כל מאמציהם בורחים מהישיבה ויוצאים שורש פורה ראש ולענה, וממררים את חייהם. והם אשמים! אילו היו תתנהגים בצניעות בביתם, גם הבנים היו הולכים בדרכיהם, נעשים צדיקים וישרים, הולכים בדרכי התורה”. עכ”ל.  

צניעות כסגולה לבריאות הילדים

ילד קטןובדברי חז”ל הנ”ל[18] נאמר גם: “טווה בשוק ומדברת עם כל אדם ונותנת עיניה בכל אדם – [הרי זו] גורמת לעצמה רעה ומתחייבת בעצמה ובבניה, מיכן [=מכאן] אמרו: אשה גורמת לעצמה ולבניה שהוין בעלי מומין, כאי זה צד [=כיצד?] וכו’, פעם בחוץ פעם ברחובות (כלומר שמשוטטת יותר מדאי ולא מקיימת מידת “כל כבודה בת מלך פנימה”) היא גורמת לעצמה שהוין בניה בעלי מומין.” ע”כ.

צניעות כסגולה שלא תהיה עניות בבית

בזוהר הקדוש[19] נאמר: “ואתתא דאפיקת משערא דרישה לבר, לאתתקנא ביה, גרים מסכנותא לביתא…..” [תרגום: ואשה שמוציאה משערות ראשה החוצה להתייפות בו, גורמת עוני לבית], ובהמשך דברות הזוהר מבאר שהדברים לא אמורים רק לענין שערות אלא גם שאר חסרונות בצניעות[20]. ועוד מונה שם הזוהר כמה צרות רבות ורעות מענין גילוי השעות עיי”ש[21].

צניעות כסגולה לנשים להתגבר על היצר

מובא בשם ה”חזון איש” זצוק”ל, ש”הנשק של הנשים לנצח את יצר הרע, הוא בגדי צניעות”[22], והוסיף החזון איש שצריכים לפרסם דבר זה.

צניעות כסגולה נגד עין הרע

חמסה מכסףכתב בספר מעלות המידות (לאחד מהראשונים האיטלקיים – רבינו יחיאל ב”ר יקותיאל הרופא ז”ל)[23] כתב שמידת הצניעות מגינה מעין הרע. (ובאמת ידוע שיוסף הצדיק כל עניינו שמירת קדושת היסוד שזה ענין הצניעות, וזכה יוסף בצדיק שהוא וכל צאצאיו אחריו לא שולט בהם עין הרע כלל[24]).

צניעות כסגולה להינצל ממוות

בגמ’[25] מובא שדוד המלך אמר לשאול, שניצל ממוות מפני ש”צניעות שהיתה בך – היא חסה עליך”. ובכן כתב הגאון רבי יהונתן אייבשיץ זצוק”ל ביערות דבש[26], שאשת חיל השומרת על צניעות היטב, גורמת שתנצל בני ביתה ממלאך המוות. וכן בספר שלחן הטהור[27] כתב: “והנזהר בצניעות, אפילו יש עליו דין מיתה ח”ו, גם כן חסים עליו ומבטלים גזר דינו, וכו’. וכשמתנהג בצניעות, המזיקים חסים עליו[28] ומסתמא מן השמים בודאי חסים עליו, ואין רשות למקטריגים לקטרג עליו.” עכ”ל.

עוד סגולות שונות שיש בצניעות:

  • סגולה להינצל מכשפים[29].
  • סגולה לחכמה[30].
  • סגולה לזיווג הגון, וגם הצניעות של האמא היא סגולה לזיווג הגון של הבת[31].
  • אם מקפידה שלא יראה אפי’ שערה אחת מחוץ למטפחת אפילו כשהיא בבית, היא סגולה לשלום בית[32].

צניעות למעשה

ובכן אם רואים שצרות רבות מתגברות עלייך, זאת העצה היועצה, להתחזק במידת הצניעות. וכמובן אצל כל אשה – ה”חיזוק” הוא באופן אחר, לדוגמא:

  • יש נשים שלא גדלו בבית דתי ולכן הולכות (לדוגמא) עם בגדים בלי שרוול, באופן שהזרועות אינם מכוסות – ואצל נשים אלו, קודם כל, צריכים להתחזק ללבוש בגדים שאינם חושפים מה שאסור לחשוף על פי ההלכה.
  • ויש נשים שכבר יותר מתקדמות, והן מכוסות היטב, אבל הבגדים הינם, לצערנו, צמודות או בסגנון שמושך את העין – וגם זה חסרון בצניעות, ועל זה צריכות להתאמץ לשפר ולהתקדם.
  • ויש נשים נשואות שהם ממש צנועות, קלה כבחמורה, אבל טועות להתיר לעצמם פאה נכרית, וכמה הזהיר רבינו הגדול שמרן הרב עובדיה יוסף זצוק”ל על כך שאין לזה כל היתר על פי ההלכה, והנה שאצל אותן הנשים אין ספק שהחלפה מפאה למטפחת הוא צעד חשוב מאוד ועושה נחת רוח להקב”ה (וכבר יצא לאור ספר שלם עם עובדות על נשים שהחליפו מפאה למטפחת וראו ישועות בכל תחומים).

 

מצבת קברו של הרב עובדיה יוסףונסיים בדברי מרן רבינו עובדיה זלה”ה בשו”ת יביע אומר[33] שכתב ברכתו הנצחית (וכבר הבאנו במקום אחר שטוב לנשים שמקפידות לכסות את ראשם במטפחת כהלכה, לקרוא ברכה זו קרוב לקברו של מרן, כדי לעורר על עצמם את כח הברכה הנפלאה הזו) וז”ל:

“כל אשה המקבלת עליה לשמור לעשות ככל דברי רבותינו הפוסקים שאסרו הדבר [פאה נכרית] בכל תוקף, ולצאת אך ורק בכובע או מטפחת המכסה את כל ראשה, תתברך בכל הברכות שבתורה, ובמזוני רויחי (=פרנסה בשפע) ובבני סמיכי (=בנים חכמים הראויים ל”סמיכה”), ותזכה לראות זרע קודש בנים גדולים בתורה ויראת ה’ טהורה, מורי הוראות בישראל.” עכ”ל.

ויהי רצון שבזכות הצניעות תוכלי לראות תיכף ומיד את ישועת ה’ בכל הדברים שהזכרתם, וגם תזכי לחזות בישועת עם ישראל כולו, בקבלת פני משיח צדקנו בשמחה ללא חרפה, במהרה בימינו אמן.

מקורות:

 

[1] דיש לדעת שאפי’ ישועה אחת יכולה “לגרור” אחריה את האחרות, לדוגמא אם תצליחו בענין השלום הבית, הרי אמרו חז”ל במשנה בסוף עוקצין שאין “כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום” (כלומר שכל הברכות יכולות לבוא רק כאשר יש שלום) כך שאח”כ הכל כבר יבוא על מקומו “בשלום” בע”ה. ועוד שאפי’ לפי דרך הטבע יתכן שכאשר תבוא הישועה לענין הפרנסה בחסדי ה’ יתברך בקרוב, יותר בנקל יושג השלום והשלווה במעונכם, ואז גם ההשתדלויות לזכות לזרע של קיימא יעשו פירות, ואכמ”ל. ועל זה הדרך, אם תזכו לפרי בטן, ממילא תשרה השמחה בבית, ועם השמחה בא יבוא השלום וגם הפרנסה.

[2] כמו שאמרו חז”ל בברכות דף ה’ ע”א: “אם רואה אדם שיסורין באין עליו – יפשפש במעשיו, שנאמר (איכה ג’ מ’) נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה'”. ע”כ. כי התשובה, ובפרט עם התפילה והצדקה, מעבירים את רוע הגזירה, מפני שהקב”ה הוא מלך רחום וחנון, רב להושיע ומרבה לסלוח. [ואם כי לפעמים הצרות והיסורין קשורים לגלגולים קודמים, ולא בהכרח באים על עוונות שעשינו בגלגול הנוכחי, אבל בוודאי שההתחזקות במצוות יש בכוחה להשפיע מאוד להטבת המצב בכל התחומים]. וכמובן ההתחזק ראוי שתהיה עם הרגשה של זכות לשמוע בקול ה’, שהקב”ה חפץ שנתקרב אליו יותר ולפעמים היסורין מזכירים לנו זאת, אבל לא להתפתות להרגשה של “משא ומתן” עם הקב”ה (כיבכול “אני נותן לך מצווה, ובתמורה אתה תתן לי ישועה”), כי הקב”ה לא חייב לנו כלום, וזה חשוב לזכור.

[3] משלי י”ד י’

[4] דברים כ”ג ט”ו

[5] דף ג’ ע”ב

[6] כן מביא הגה”ק רבי אהרן צבי רומפלר זצוק”ל בקונרטס קול קורא פרק ב’ אות א’. ולכאו’ לא נמצא היכן כתב החפץ חיים כן, אבל מצינו קרוב לזה במכתבו של החפץ חיים זלה”ה מתאריך ר”ח תמוז תרפ”ד, הנדפס בסוף ספר ליקוטי מאמרים ומכתבים  (לפני המכתב ל”נשים שאננות”), שכתב שם שהסיבה שהתרבו כל כך הצרות באירופה, בכל תחומי החיים בין בגשמיות בין ברוחניות, הוא מפני שהפסיקו להקפיד על הצניעות, והיו הנשים הולכות עם זרועות מגולות ובגילוי ראש עיי”ש. ומכלל לאו אתה שומע הן, שאם מקפידים על צניעות, נמנעים צרות בין בגשמיות בין ברוחניות, ובפרט דמרובה מידה טובה ממידת פורענות וכו’.

[7] פרשת נשא דף קכ”ו ע”א. וכבר הובאו דברי הזוה”ק אלו במשנ”ב סי’ ע”ה סקי”ד.

[8] בראשית כ”ד ס”ה, בביאור דברי המדרש “שנים נתכסו בצעיף וילדו תאומים – רבקה ותמר” ע”כ.

[9] בראשית י”ח ט’.

[10] בראשית ל”ד א’.

[11] ובזה פירש שם הפסוקים בתהילים שאם האשה היא צנועה (“בירכתי ביתיך”) אז בניה הם “כשתילי זיתים”, שכמו שהזיתים מתבשלים על העץ תשעה חודשים, כך הוולדות שלה יהיו תשעה חודשים ברחמה ולא יפלו.

[12] עיין ירושלמי מגילה א’ י’, ומדרש רבה במדבר ח’ י’.

[13] יומא דף מ”ז ע”א

[14] ח”ג (דרושים) עמ’ ש”י

[15] בתנא דבי אליהו פרק י”ח

[16] תהילים קכ”ח ג’

[17] ספר מעדני המלך ח”ד עמ’ קנ”ו.

[18] שבתנא דבי אליהו רבה הנ”ל פרשה י”ח (מהדורת איש שלום)

[19] פרשת נשא דף קכ”ה ע”ב.

[20] “מאן גרים דא. ההוא שערא דאתחזי מרישה לבר. ומה בביתא האי, כל שכן בשוקא, וכל שכן חציפותא אחרא”. תרגום: “מי גרם כל זה? אותו שער שנראה מראשה החוצה. ומה בבית כך – כל שכן בשוק, וכל שכן חציפות (כלומר חוסר צניעות) אחרת.

[21] “פוק חמי, כמה פגימו גרים ההוא שערא דאתתא. גרים לעילא, גרים לתתא, גרים לבעלה דאתלטייא, גרים מסכנותא, גרים מלה אחרא בביתא, גרים דיסתלק חשיבותא מבנהא. רחמנא לישזבון, מחציפו דלהון”. [תרגום: צא וראה כמה פגם גורם אותו שער האשה: גורם למעלה וגורם למטה, גורם לבעלה להתקלל, גורם עני, וגורם דבר אחר בבית (כלומר שרוח טומאה תשרה בבית ח”ו), גורם שתסתלק חשיבות מבניה. הרחמן יצילנו מחציפותן].

[22] ספר מעשה איש חלק ד’. וכדברים האלו כבר מבואר באגרת הגר”א נוסח ארם צובא תרכ”ו, שכשכם שאצל האנשים התבלין נגד היצר הרע הוא לימוד התורה, כך אצל הנשים התבלין נגר היצר היא מצות הצניעות.

[23] בפרק הנקרא “מעלה ט'” (מעלת הצניעות).

[24] ברכות דף כ’ ע”א על פי הפסוק בן פורת יוסף בן פורת עלי עין.

[25] ברכות דף ס”ב ע”ב.

[26] ח”א דרוש ו’.

[27] לרה”ק ר’ אהרן ראטא זצוק”ל, שער קיום המצות פרק ד’.

[28] ברכות דף ס”ב ע”א, הצנוע בבית הכסא ניצל מן המזיקין.

[29] ספר אומנות נוהראי עמ’ קנ”א בשם הרה”ג ר’ חיים רבי שליט”א.

[30] משלי י”א י”ב, ועיין אריכות בזה בדמשק אליעזר שעל צוואת רבי אליעזר הגדול פרק ל”ה.

[31] לבושה של תורה ח”ב עמ’ תתקפ”ג.

[32] ספר בתים לבדים ח”ב סי’ כ”ד אות כ”ג. ודבריו מבוססים על דברי הזוה”ק הנ”ל שבענין גילוי השער תלוי השארת השכינה בבית, והרי השלום בבית תלוי במציאות השכינה ביניהם, עיי”ש.

[33] ח”ה אה”ע סוס”י ה’.

תגובה אחת

  1. התפללתי שהבת שלי תגבה למרות שכבר אמרו שלא יכולה לגבוה יותר וזה מאוד שבר אותה כי היתה נמוכה מהסטנדרט, הזכרתי בתפילות שה’ יראה את מעשיה שהיא מקפידה על חצאית באורך צנוע ממש, והיא פשוט גבהה!!!! נגד הסיכויים, נס! תודה לה’ !! וזה מאוד הרים לה את הדימוי העצמי, אנו ממש שמחים בזה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש