חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
כתובה

שינה שמו לאחר הנישואין וכתב כתובה חדשה בתאריך מאוחר

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

לפני כשנתיים קראו לי שם עברי מהתורה, כי לא קראו לי שם יהודי כשנולדתי. ההורים שלי לא היו דתיים ולא ידעו שקוראים שם יהודי, פשוט נתנו לי שם לועזי.

השם שקיבלתי היה שונה לחלוטין ממה שרשום בכתובה שלי (דיברתי עם רב לפני שקראתי לעצמי כדי לוודא שזה בסדר).

כ-5 חודשים לאחר מכן, נכתבה לי כתובה חדשה, עם השם הנוכחי שלי. זה היה מתוארך ליום הכתיבה, מזכיר את העיר הנוכחית שבה הוא נחתם, והזכרתי את העיר הקודמת שבה התחתנו, אבל שמתי לב שזה לא מזכיר את התאריך המקורי שבו התחתנו לפני שנים. אז אם תסתכל על המסמך, תוכל לחשוב שאני נשואה רק כ-1.5 שנים.

האם זו כתובה כשרה? האם אני צריכה להוסיף את התאריך המקורי? אם כן, האם אני פשוט מוסיפה את זה? האם הרב שכתב את זה צריך להוסיף את זה?

תודה

תשובה

שלום וברכה

שאלתך שאלה טובה

אדם ששינה את שמו לאחר הנישואין, מעיקר הדין אינו צריך לעשות כתובה חדשה, הואיל והשם הרשום בכתובה הוא אכן היה שמו בעת הנישואין, לפיכך הכתובה כשרה.

אולם יש המחמירים וכותבים כתובה חדשה, ויש כאלו המעדיפים שלא לכתוב כתובה חדשה אלא רק מוסיפים על שטר הכתובה הישנה, שבתאריך כך וכך שינתה הכלה או שינה החתן את שמו מפלוני לאלמוני. ומחתימים עדים או רב מוסמך על כך, וכך היה מנהגו של רבה של ירושלים הרב שלום משאש זצ”ל.

וכך ראוי יותר לעשות, מאשר לכתוב כתובה חדשה, הואיל ולפעמים עדיין לא משתמשים בשם החדש ויש בעיה לכתוב כתובה על השם החדש בלבד כאשר האדם לא נקרא בשמו החדש.

במקרה שלכם שכבר עשיתם כתובה חדשה, הייתם אמורים להזכיר בנוסח הכתובה את תאריך הנישואין כמובן, כפי שציינת בשאלתך, אולם בדיעבד גם כתובה כזו כשרה, כי כתובה עם זמן מאוחר כשרה בדיעבד.

למעשה, אם נותרה קיימת הכתובה הישנה, אינכם צריכים לעשות מאומה כי הכתובה הראשונה כשרה. אולם אם הכתובה הישנה נקרעה ובוטלה, מן הראוי לכתחילה לבקש מהרב שסידר את הכתובה, לכתוב בכתובה החדשה שהוא עשה, את תאריך החתונה המקורי ולציין שהכתובה עם השם החדש נכתבה בתאריך אחר מתאריך החתונה המקורי. [כפי הנוסח הקיים בכתובה דאירכסא, ובכתובה דאישתכח בה טעותא].

בברכה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

שינה שמו לאחר הנישואין – האם צריך כתובה חדשה

כתב בשו”ת שבט הלוי חלק ח סימן רפ”ו אות ג’ בזה”ל:

ואשר שאל דאם הוסיפו לאחר הנשואין שם לאיש או לאשה מחמת חולי או סבה אחרת אם צריך להחליף הכתובה, ובאם כן צריך להחליף, אם זה בגדר כתובה דאישתכח בה טיעותא כיון דמעיקרא לא הי’ זה פסול, וכ”ת נוטה דנקרא אישתכח בה טיעותא.

לענ”ד דבר פשוט דאין זה כתובה דאישתכח טיעותא כיון דבשעת כתיבת הכתובה נכתב בהכשר ע”י שם שהי’ מוחזק אז והכתובה כשרה, ועיין הי’ בחלקת מחוקק אה”ע סי’ קכ”ט ס”ק א’ במו”מ שלו עם תשובת המבי”ט גם בגט כה”ג, [ובדרך חומרא וסלסול אפשר לכתוב כתובה שניה], ע”כ.

אמנם ישנו חיסרון בכתיבת כתובה חדשה, כי לפעמים השם החדש עוד לא מצוי בפי הרוב, ואם יכתבו כתובה חדשה עם השם החדש, יתכן ואין זה נחשב לשמו ועלולה להיות הכתובה פסולה.

לפיכך נוהג היה הרב משאש רבה של ירושלים זצ”ל, שלא לכתוב כתובה חדשה, אלא להוסיף על שטר הכתובה הישנה שורה חדשה ולכתוב בתאריך זה וזה שינה החתן או שינתה הכלה את שמה ותחת השם הזה נקרא בשם הזה, על החתום …. כך שמעתי מפי ראב”ד ירושלים הגאון הגדול הרב ברוך שרגא שליט”א.

כתובה שזמנה מאוחר מיום הנישואין כשרה בדיעבד

לעניין הכתובה החדשה שנכתבה בשם החדש של האישה בתאריך מאוחר, בלא להזכיר את תאריך החתימה על הכתובה במועד הנישואין, יש לדון מצד כתובה שזמנה מאוחר.

ובעניין כתובה שזמנה מאוחר קיימ”ל שכתובה שזמנה מאוחר דינה כשאר שטרות שזמנן מאוחר שהם כשרים, כפי המבואר בשו”ע חו”מ סימן מ”ג סעיף י”ב.

וכן כתב הפתחי חושן חלק ט’ בקונטרס בעניני כתובה, תחת הכותרת זמן מוקדם ומאוחר בכתובה, דלעניין זמן מאוחר, דהיינו שהקנין והחתימה היו ביום שלפני יום הכתוב בכתובה, קיי”ל לגבי שט”ח המאוחר דכשר, כמבואר בחו”מ (סימן מג סעיף יב – ובכתובות דידן כתוב דאקני). ואין הבעיה אלא לזמן הקודם לתאריך הנקוב בכתובה שהוא חי עם אשה ללא כתובה.

כפי שכתב בשו”ת מנחת יצחק (ח”ו סימן קמח, עי’ להלן אות כא), לפיכך בנידון דידן שכל הזמן האישה הייתה עם כתובה, אין בעיה מצד שהתאריך בכתובה מאוחר.

הלכה למעשה בנידון השאלה

אכן מאחר ואין שטר כתובה עם זמן מאוחר כשר אלא בדיעבד אך לא לכתחילה, הרי שבנידון השאלה שלפנינו, אם הכתובה הקודמת קיימת אין צריך לכתוב כתובה חדשה, כי כפי האמור לעיל שינוי שם איננו מצריך עריכת כתובה חדשה. אולם אם הכתובה הראשונה איננה קיימת כגון שנקרעה וכדומה, יש לכתוב נוסח כתובה דאירכסא או כתובה דאישתכח בה טעותא, המזכיר את מועד הנישואין הראשון, ואת מועד כתיבת הכתובה החדשה, באופן שלא יבואו לחשוב שמועד כתיבת הכתובה החדשה הוא מועד הנישואין וההתחייבות בכתובה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש