חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גבר שעשה שינוי מין לאשה האם מותר לו לאמץ ילד ומה לגבי דיני צניעות

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

היי הרב,

שמי ברכה או השם האנגלי הוא ירקן.

יש לי מצב מסובך, אני נולדתי כבן אבל היו לי בעיות התפתחותיות ובסופו של דבר נקטתי את הצעדים בגיל 14 להפוך לאישה. אני יודע שזה חטא לסרס אבל אמרתי לעצמי שאני לא יכול לחיות בצורה הזו של הגוף שלי אז אני חייב לעשות את זה.

עכשיו אני בת 23 ונראית כאישה בחיי היומיום, אני עובדת כעוזרת לאישה יהודייה בת 93 ולומדת דת בבית הספר. אני יודעת שלעולם לא אוכל להתחתן בגלל המצב שלי. אבל רציתי לשאול מה לגבי גידול ילד יתום?

עוד שאלה, האם אני צריכה לשמור על הלכות צניעות של אישה? לאחרונה מכר דתי שלי שלא מכיר את מצבי אמר לי שאני צריכה לעבוד על הצניעות שלי כי אני גורמת לו למחשבות טמאות. אני מרגישה כאילו אני תקועה במקום קשה, אבל אני כל כך אוהב את השם ואת היהדות שלי.

תודה הרב

תשובה

שלום וברכה

ראשית אני מצטער לשמוע על המצב המסובך ועל ההרגשה הלא נעימה שלך.

אכן כפי שכתבת בשאלה, ישנו איסור חמור לבצע סירוס, בנוסף על פי היהדות מי שנולד זכר גם אם ביצע שינוי מין לאשה, איננו נחשב אישה, ולכן אינו יכול להתחתן עם גבר. [גם עם אישה אינו יכול להתחתן כדין כרות שפכה ופצוע דכה שאסור לשאת אישה יהודייה, אלא גיורת או שפחה משוחררת].

אבל בנוגע לאימוץ ילד יתום, בהחלט הוא דבר המותר על פי ההלכה, וגם מומלץ, כי על ידי כך, יכול להעניק ולהגיע לתחושת נתינה וסיפוק בגידול ילד.

בנוגע לדיני צניעות, למרות שעל פי היהדות מי שנולד זכר נשאר כך גם אם יעשה ניתוח שינוי מין, אולם גם על גבר ישנו איסור לגרום להרהורים רעים לאחרים, לכן בהחלט מוטל עליך להתאמץ לנהוג בצורה שלא תגרום לאנשים אחרים להרהורים ומחשבות טמאות.

בברכה שהקב”ה ישפיע עליך שפע ברכה והצלחה,

להצליח בחזרה בתשובה על מה שנעשה, ולהשתדל בקיום המצוות מכאן ואילך.

הרב דוד אוחיון

ירושלים

מקורות ונימוקים:

גבר שעשה ניתוח שינוי מין – איננו יכול לשאת אישה יהודייה ואף לא להינשא לגבר

דברים פרק ג’ פסוק כ”ב “לא יבוא פצוע דכא וכרות שפכה בקהל ה’”. ביאר רש”י, פצוע דכא היינו שנפצעו הביצים שלו או נדכאו, וכרות שפכה היינו שנכרת הגיד באופן ששוב אינו יורה הזרע כחץ אלא שותת ואינו מוליד.

מכאן למדים אנו כי מי שסירס את עצמו וכעת הוא כרות שפכה, אסור לו לבוא בקהל ה’ ועל כן איננו יכול לשאת אישה יהודייה, אלא”כ היא גיורת או שפחה כנענית שהשתחררה.

כן פסק השולחן ערוך להלכה אבן העזר סימן ה’ סעיפים א’ – ב’, בזה”ל: פצוע דכא וכרות שפכה אסורים לישא ישראלית ומותרים בגיורת ומשוחררת.

איזהו פצוע דכא, כל שנפצעו הביצים שלו. וכרות שפכה, כל שנכרת הגיד שלו, ע”כ.

הואיל וכך, מי שבחר לעשות ניתוח שינוי מין, כיון שנכרת הגיד שלו ואינו יורה כחץ, ואף נכרתו הביצים שלו. הרי הוא כרות שפכה ופצוע דכה ואסור לבוא בקהל ואסור לו לישא אישה יהודייה למעט גיורת או שפחה משוחררת.

כמו כן הדבר ברור שגבר שעשה שינוי מין לאישה, אסור להינשא לגבר, כיון שהוא נחשב כגבר על פי התורה. וחלילה לחשוב על כך, ואם ינשא לגבר, חלילה וחס משכב כזה יחשב למשכב זכור בר מינן.

אכן בנוגע לאימוץ, אין מניעה כלל לאמץ ילד, אלא שכיון שהוא גבר על פי ההלכה, יאמץ ילד ולא ילדה, על מנת להימנע מאיסורי ייחוד ואיסורי נגיעה וכו’.

חובת הצניעות לגבר – והחובה שלא להביא אחרים לידי הרהור

בגמרא בבבא בתרא נ”ח. איתא, ר’ בנאה הוה קא מציין מערתא, כי מטא למערתא דאברהם אשכחיה לאליעזר עבד אברהם דקאי קמי בבא. אמר ליה: מאי קא עביד אברהם? א”ל גאני בכנפה דשרה וקא מעיינא ליה ברישיה. א”ל, זיל אימא ליה: בנאה קאי אבבא. א”ל ליעול, מידע ידיע דיצר בהאי עלמא ליכא, ע”כ.

מדברי הגמרא הללו למדו הפוסקים כי בעולם הזה בו יצר הרע קיים, אסור לגבר לגלות גילוי חיבה עם אשתו, כן כתב הנמוק”י בפרק חזקת הבתים בב”ב, וכן הביא הרמ”א להלכה בשו”ע אבן העזר סימן כ”א סעיף ה’ בזה”ל: י”א דאין לנהוג אפילו עם אשתו בדברים של חבה, כגון  לעיין ברישיה אם יש לו כינים, בפני אחרים, ע”כ.

וביאר הט”ז ס”ק א’ כי שני טעמים יש בדבר. זה לשונו: ונראה לי דתרי טעמים היו שם שלא רצה [ר’ בנאה] ליכנס שם, חדא משום אברהם גופיה דאין לו לאדם לעשות מילי דחיבה עם אשתו בפני אחרים משום צניעות, כההיא מעשה שהטיח באשתו תחת התאנה והלקוהו וגם כאן הוא מעין תשמיש בזה. שנית שלא יעורר תאות אחרים על ידי זה שיבא לידי הרהור שיזכור תשמיש על ידי זה. על כן אמר דמצד אברהם עצמו היה שלא כהוגן ח”ו ששכב בחיק אשתו שנית אפילו עיון ברישיה לחוד אינו נכון כדי שלא יביא אחרים לידי הרהור, על זה השיב אברהם דאפילו השכיבה בחיקה אין איסור כי בהאי עלמא אין צריך לצניעות דידוע שאין כאן תשמיש ממילא אין כאן איסור אפילו לדידיה מכל שכן לאחרים.

מן האמור למדים אנו כי אף על הגבר מוטל להימנע מלהביא אחרים לידי הרהורים רעים, וזאת בנוסף לדיני צניעות החלים על כל גבר ואשה שהם חובה על האדם להיות צנוע מצד עצמו, ואף אם הוא בחדרי חדרים מוטל עליו להיות צנוע כלפי שמיא, כפי המבואר בשולחן ערוך אורח חיים סימנים ב’ – ג’.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש