חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
שליח ציבור מעוטף בטלית מתפלל בבית הכנסת

האם יש חובה או מנהג שאבל ניגש שליח ציבור / חזן – אצל הספרדים

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום לכבוד הרב

אצל אחינו האשכנזים יש מושג שנקרא “חיוב”, כלומר האבל על אביו או אמו ל”ע עובר קבוע לפני התיבה, אצלם זו ממש חובה.

האם אצלנו הספרדים, יש חובה כזו מפורשת בפוסקים (שו”ע למשל)? ברור שיש לומר קדיש, ואולי אפילו יש עניין וזכות לנפטר שבנו עובר לפני התיבה, אך אני שואל האם יש חובה מפורשת ומוחלטת בפוסקים לעבור לפני התיבה?

הרי אצל רוב קהילות הספרדים יש ש”צ קבוע שעובר לפני התיבה, ולא נתקלתי בבית כנסת ספרדי שמזיז את הש”צ הקבוע מפני אבלים הרוצים לעבור קבוע לפני התיבה.

ועיין בזה בספר ללקוט שושנים (לראש המוסדות שליט”א) חלק ו’ עמ’ מ”ב ואילך.

תודה לכבוד הרב

תשובה

שלום וברכה

שאלה טובה שאלת, אכן בקרב הספרדים ובני עדות המזרח אין מנהג כזה שהאבל ניגש שליח ציבור בתוך שנה ראשונה באחד עשר החודשים שלאחר הפטירה.

בדברי הש”ס והפוסקים הקדמונים לא מוזכר עניין לגשת שליח ציבור, ובשולחן ערוך לא הביא עניין זה להלכה, לפיכך בוודאי שאין חובה או אפילו מנהג כזה אצל הספרדים לגשת שליח ציבור.

יתר על כן, אף על פי הקבלה אין עניין לגשת שליח ציבור לתועלת נשמת הנפטר, ולא מצאנו לזה מקור בדברי האריז”ל.

הדברים המועילים לעילוי נשמת הנפטר על פי הקבלה הן: אמירת הקדיש, ובפרט אמירת הקדיש שקודם עלינו לשבח, וכן קדיש שלאחר הלימוד, וכן עליית למפטיר לספר תורה.

וידוע מה שהיה אומר מרן רבינו עובדיה יוסף זצ”ל בצחות לשונו, אם אביך נפטר, עשה אותך יתום, לא עשה אותך חזן!!!

אמנם מצאנו בדברי הכל בו שהביא מעשה שהובא בזוהר, משם ניתן ללמוד שיש תועלת לנשמת הנפטר אם בנו ניגש שליח ציבור בתפילה ‘במוצאי שבת קודש’, ומכך למד הרמ”א שאבל היודע להתפלל כל התפילה יש עניין שיתפלל, אולם כאמור הספרדים לא נהגו בכך, אלא האשכנזים. חשוב לציין שאף לאשכנזים אין זה חובה אלא מנהג טוב המועיל לנשמת הנפטר.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

מקור מנהג בני אשכנז שהאבל עולה שליח ציבור

הנה בש”ס ובראשונים לא מצאנו מקור לעניין זה שהאבל תוך שנה עולה שליח ציבור, אמנם מקור עניין זה נלמד מדברי הכל בו, הביאו הבית יוסף יו”ד סימן שע”ו, בזה”ל:

כתב הכל בו (פח.) על מה שנמצא בהגדה שפעם אחת פגע רבי פלוני באחד שהיה מקושש עצים וכו’ אמר ליה אין מי שיצילני אם לא שיאמר בני קדיש אחד או יפטיר בנביא על זה פשט המנהג לומר בנו של מת קדיש בתרא כל שנים עשר חודש וגם להפטיר בנביא. ויש שמתפללין כל מוצאי שבת תפלת ערבית לפי שבאותה שעה חוזרין הרשעים לגיהנם ואפשר שתגן עליהם אותה תפלה, עכ”ל. והמעשה הזה הוא בזוהר [חדש] בסוף פרשת אחרי מות, ע”כ.

מעשה זה הובא גם בדברי הארחות חיים (להרא”ה) הלכות אבל סי’ ל”א. כמו כן הביא הריב”ש בתשובה קט”ו, ובתוך דברי הדרכ”מ יו”ד סימן שע”ו אות ט’ בשם הר”י מקורבי”ל שכתב בזה”ל: ואני עוד היום כשאני מגיע ליום שמת בו אבי או אמי אם מגיע בימי החול אני מתפלל עד הקדיש החסר ואני מניח לקטן את שלו וזקן אחד הגיד לי שצוה את בניו שלאחר מותו אחר שבעת ימי האבלות יתפללו עד שלשים יום חול ושבת וכן שמעתי שאמר בעל הרוקח וכן צויתי את בני כשנפטרה אמם, ע”כ.

כן הביא להלכה הרמ”א בהגהתו לשו”ע יו”ד סימן שע”ו סעיף ה’ בזה”ל:

והאבלים אומרים קדיש אפילו בשבת ויו”ט, אבל לא נהגו להתפלל בשבת וי”ט, אף על פי שאין איסור בדבר. אבל בימות החול, מי שיודע להתפלל יתפלל, ויותר מועיל מקדיש יתום שלא נתקן אלא לקטנים. ומי שאינו יודע להתפלל כל התפלה, יתפלל למנצח ובא לציון וכו’. ונהגו שאין אומרים קדיש ותפלה רק י”א חדשים, כדי שלא יעשו אביהם ואמם רשעים, כי משפט רשע י”ב חדש.

בקרב הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו שהאבל ניגש שליח ציבור בשנת האבל

כפי האמור לעיל, לא מוזכר העניין לגשת שליח ציבור בדברי הגמרא או הראשונים, ואף בתוך אותו המעשה המובא בזוהר ובדברי הראשונים לא הוזכר לגשת שליח ציבור אלא בתפילת מוצאי שבת קודש.

כמו כן בשולחן ערוך ובספרי הפוסקים האחרונים לא הוזכר עניין חיוב לגשת שליח ציבור או אפי’ מנהג כזה, בקרב הספרדים ובני עדות המזרח.

יתר על כן אף בספרי הקבלה לא הוזכר עניין כזה, כפי שכתב בשו”ת אור לציון חלק ב’ פרק ח’ הלכות נשיאת כפים בהערות לתשובה ט’ שכתב שם לגבי כהן אבל המעוניין לגשת שליח ציבור ולא לשאת את כפיו בברכת כהנים, שאין לו לבטל מצוות עשה של ברכת כהנים כדי להיות שליח ציבור. ואף שרוצה לעלות ש”צ כדי שיהא הדבר לעילוי נשמת קרובו כפי שכתב הרמ”א ביו”ד סוף סימן שע”ו, מ”מ לא מצינו לזה מקור בדברי האריז”ל, ולא מצינו אלא קדיש שלפני עלינו לשבח שמועיל לנשמת הנפטר לדברי האריז”ל, וכמ”ש בשער הכוונות בדרוש הקדיש, וראה גם בכה”ח בסימן נ”ה אות כ’, וכן קדיש שלאחר הלימוד וכן עליית מפטיר לתורה כמו שכתב בב”י ביו”ד בסימן שע”ו בחשיבות הקדיש ועליית מפטיר לתועלת הנפטר, אבל בשאר דברים לא מצינו מקור לזה.

וידוע מה שהיה אומר מרן רבינו עובדיה יוסף זצ”ל בצחות לשונו, אם אביך נפטר, עשה אותך יתום, לא עשה אותך חזן!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש