חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

שלום כבוד הרב, ברצוני לדעת מהם התאריכים המדויקים השנה שאסור להסתפר ולהתגלח בהם?

תשובה:

שלום וברכה,

למנהג הספרדים ובני עדות המזרח רק בשבוע שחל בו ט’ באב אסור להסתפר ולהתגלח והיינו מיום ראשון הקרוב – ה’ באב .23.7 ועד מוצאי תשעה באב – שהוא יום חמישי – ט’ באב 27.7.

ובתאריכים אלו בלבד אסור להסתפר ולהתגלח, אבל במוצאי הצום בצאת הכוכבים מיד מותר לספר ראשו ולגלח זקנו.

אולם מנהג בני אשכנז: שהחל מי”ז בתמוז 6.7.23 ועד מוצאי התענית – 27.7 אסורים בתספורת וגילוח, ואף על פי שכל שנה נהגו להחמיר בתספורת עד יום שלאחר התענית, מכל מקום מכיון שהשנה התענית היא ביום חמישי, מותרים מיד בצאת הצום להסתפר ולהתגלח לכבוד שבת.

ולהסיר שאר שערות שבגוף, הדין כנ”ל. מלבד שערות השפם לגבר, אם הם ארוכות עד שמפריעות לאכילה, מותר אף בימים אלו הנזכרים לעיל.

ואשה מבנות ספרד מעיקר הדין מותרת להסתפר וכן להוריד כל שער שבגופה אף בתאריכים הנ”ל, ואף שלא לצורך מצווה (כגון טבילת מצווה). אולם נשים מבנות אשכנז מחמירות בזה גם הם כמו הגברים.

ויהי רצון שנזכה לביאת הגואל ונראה בנחמת ציון וירושלים בקרוב, אמן.

מקורות:

מרן השו”ע (סי’ תקנא סעיף יב) כתב, תספורת שבוע זה אחד ראשו ואחד כל שער שבו אסור. וכן מנהג בני ספרד הרווח בזמננו וכפי שהעלה מרן הרב עובדיה יוסף בספרו חזו”ע – ד’ תעניות (עמ’ ריח). (אלא שהזכיר שיש שנהגו איסור החל מר”ח אב).

ומה שכתבנו להתיר גילוח השפם אם מעכב את האכילה, כן מבואר בשו”ע (סי’ תקנא סעיף יג).

ומה שכתבנו שבמוצאי התענית מותר מיד, כן כתב השו”ע (סי’ תקנא סעיף ד’), וכ”כ המאמר מרדכי (שם). ומה שכתנו שבשנה זו גם לבני אשכנז יש להתיר, כ”כ המ”ב (סי’ תקנח סק”ג) דמכיון שהוא לכבוד שבת, יש להתיר.

ומה שכתבנו לגבי נשים, כ”כ בשו”ת אור לציון ח”ג (פרק כז או’ ג’). ומ”מ סיים שטוב להחמיר בזה. ומ”מ לצורכי מצווה יש להתיר לכו”ע, וע”ע בשו”ת שבט הלוי ח”י (סי’ פא או’ ח’), ובספר הליכות שלמה (ימי בין המצרים).

וע”ע בספר חזו”ע (שם עמ’ רכו) דגם גדולים לא יספרו את הקטנים בימים אלו. וע”ע במ”ב (שם ס”ק פא) שהטעם הוא או משום חינוך או משום עגמת נפש. וכתב המג”א (ס”ק לח) שאע”פ שבאבלות מקילין לקטן, ואין אבלות לקטן וכנז’ בשו”ע (יו”ד סי’ שפד סעיף ה’), באבלות של רבים מחמירים. ועי’ בערוה”ש (סעיף לא) מה שביאר בדבריו.

וע”ע בשו”ת יחוה דעת ח”ד (סי’ לו) שהתיר לבן ספרד להסתפר ולהתגלח בימים המותרים למנהג בני ספרד, גם אם לומד בישיבות אצל בני אשכנז.

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש