חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: מקסיקו

שאלה

שלום הרב

האם מיסטיקה זה דבר רע?

תודה

תשובה

שלום וברכה

מיסטיקה איננה דבר רע מצד עצמה, אולם העיסוק בה והדרישה אודותיה הוא דבר רע.

אפרט מעט יותר, מיסטיקה פירושה עניינים לא רציונליים הנוגדים את היגיון האדם, אנו כעם היהודי יודעים ומאמינים שיש כוח עליון רוחני כל יכול, אשר בידו לעשות כל דבר, לכן אנו מאמינים גם בדברי רוחניים הנוגדים את ההיגיון.

משום כך לא ניתן לומר שהמיסטיקה היא דבר רע, אדרבא ככל שהאדם רוחני יותר, מתחיל הוא להבין יותר ויותר בהגיונו הבריא כיצד דברים שהוא חשב כמיסטיים ולא רציונליים, אינם כן, אלא הם מובנים בהיגיון חד וברור. כשם שאנו עלולים לראות תופעות כימיות טבעיות כעניינים מיסטיים, בעוד הכימאי שיודע כיצד תופעות אלו נוצרות, מבין שאין תופעות אלו מיסטיות אלא טבעיות והגיוניות.

אולם העיסוק במיסטיקה יתר על המידה איננו הדבר הנכון על פי התורה, כפי שציוותנו התורה, “תמים תהיה עם ה’ אלוקיך”, ומכלל ציווי זה אנו למדים שלא לדרוש אחר העתידות או אחר המופלא מאיתנו. ופעמים אף יש בדבר איסור, כגון האיסור לדרוש אחר המתים, לשאול אוב וידעוני או קוראי עתידות למיניהם.

כלומר מצד אחד אנו כעם מאמין יודע להאמין שיש דברים מופלאים ונשגבים מהבנתנו, מצד שני אין לנו להתעסק יתר על המידה במיסטיקה ואף נצטוונו שלא לדרוש או לפעול על פי דברים מיסטיים.

מקורות ונימוקים:

המיסטיקה בתורה

בתורה נאמרו איסורים שונים הנוגעים למיסטיקה כגון: האיסור לכשף, לנחש, לעונן, או לדרוש אחר המתים בכל מיני אפשרויות בכללן באמצעות אוב וידועני.

כמו כן ציוותה התורה במצוות עשה “תמים תהיה עם ה’ אלוקיך”. ויש האומרים שאין זה מצוות עשה אלא הנהגה ראויה שציוותה אותנו התורה לנהוג על פיה.

חשוב לבאר, שהאיסור לנחש לעונן או לדרוש אחר המתים, איננו משום שאין בכך שום דבר והכל שקר ורעות רוח, אלא הוא למרות שיתכן שיש בכך ממש, כפי שכתב הרשב”א בתשובה חלק א’ סימן תי”ג, שיש בכל הדברים הללו כוחות טומאה, וכפי שאנו רואים גם בימינו שאלו הדורשים אחר המתים יש בידם נתונים שאינם הגיוניים.

לא אכחד שהרמב”ם בהלכות עבודה זרה פרק י”א הלכה ט”ז כתב שאין בכל הדברים הללו כוח, אולם דבריו נסתרים מרוב דברי הראשונים, ומכמה סוגיות הגמרא, ועיין בדברי הגר”א יו”ד סי’ קע”ט שכתב שהפילוסופיה הטעתה את הרמב”ם בדבר זה.

האיסור ההלכתי לפנות למגידי עתידות

איסור הדרישה אחר העתיד באמצעיים מיסטיים אף נפסקה להלכה, שפי שפסקו השו”ע והרמ”א, יו”ד סימן קע”ט סעיף א’, בזה”ל: אין שואלים בחוזים בכוכבים ולא בגורלות. משום שנאמר תמים תהיה עם ה’ אלהיך (דברים יח, יג), וכ”ש דאסור לשאול בקוסמים ומנחשים ומכשפים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש