חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מגן דוד בבית כנסת

האם ניתן לשנות את הלאום על ידי ביטוי או אמירה כל שהיא

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

שמעתי שיש מילה או ביטוי שלמאמין המונותאיסט היהודי אסור לומר, תוכל להסביר לי במה מדובר?

ומה קורה אם יהודי אומר את המילה הזאת, הוא כבר לא יהיה יותר יהודי?.

האם כך אפשר להבדיל בין יהודי ללא יהודי, אם תבקש ממנו להגיד את זה, ואם הוא קורא את זה, אז הוא כבר לא יהודי?

תודה

תשובה

שלום וברכה

היהדות איננה תלויה באמירת דבר מה, אמירת משפט או אמונה כל שהיא איננה יכולה לקבוע או לברר יהדות של אדם כל שהוא.

היהדות נקבעת אך ורק לפי ייחוסו של האדם, ולפי הלאום של האם. לאמור שמי שנולד לאם יהודייה הינו יהודי, ואף אם יאמר את כל דברי הכפירה שבעולם, ישאר יהודי. אולם אם אמו איננה יהודייה, אף אם יאמר את כל דברי האמונה, ישאר גוי, כל זמן שלא יעבור גיור כדת וכדין.

אמנם ישנם ביטויי אמונה מהותיים ויסודיים אשר הם נר לרגליו של כל יהודי, עד שכמעט ניתן לומר, שניתן להבחין בין יהודי למי שאינו יהודי, לפי היכרותו עם ביטויים אלו, אולם אין אמירת הביטויים הללו מהווים סיבה ליהדות או לאי היהדות של האדם, אלא מהווים רק סימן זיהוי, כי בדרך כלל היהודים מזדהים עם ביטויים אלו. כגון הפסוק “שמע ישראל ה’ אלוקינו ה’ אחד” וכדו’.

כמו כן ישנם ביטויי כפירה האסורים לאמירה ליהודים, שמהותם כפירה בבורא העולם, אולם יהודי שחלילה אומר ומאמין בביטויים אלו, איננו מפקיע את עצמו מיהדותו, הואיל והיהדות איננה ניתנת להפסקה, וגם יהודי שחטא נותר יהודי.

בברכה שנזכה לבשורות טובות

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

על פי התורה הזהות היהודית איננה נקבעת לפי אמירה כל שהיא, אלא לפי הלאום של האם, כפי המבואר במשנה פרק עשרה יוחסין, קידושין ס”ו: כל מי שאין לה לא עליו ולא על אחרים קידושין הולד כמותה ואיזה זה זה ולד שפחה ונכרית ע”כ. בדברי המשנה מבואר כי וולד שנולד לאם יהודייה ואב גוי, או לאם נכריה ואב יהודי, הוולד מתייחס אחר האם.

כך גם פסק השולחן ערוך להלכה אבן העזר סימן ד’ סעיף ה’, שיהודי שבא על גויה וילדה הוולד כמותה. זאת בשונה משאר הדתות, בהם מעמד הוולד נקבע לפי מעמד האב.

לפיכך מי שאמו יהודייה, הרי הוא יהודי, אף ללא אמירת משפט או ביטוי כל שהוא. כמו כן אף אם יאמר את כל משפטי הכפירה ח”ו הקיימים, ישאר ביהדותו, כפי שאמרו חז”ל ישראל אף על פי שחטא ישראל הוא, סנהדרין מ”ג:

כמו כן, מי שאיננו יהודי כי אמו איננה יהודייה לא יוכל להחליט שהוא יהודי על ידי אמירת דבר מה, אלא כל זמן שלא יתגייר ישאר כגוי, גם אם יאמר את כל משפטי האמונה.

כפי שמבואר בדברי הגמרא בכריתות דף ט’. “ככם כגר יהיה” ככם – כאבותיכם, מה אבותיכם לא נכנסו לברית אלא במילה וטבילה והרצאת דם אף הם [הגויים המעוניינים להתגייר] לא יכנסו לברית אלא במילה וטבילה והרצאת דמים.

כן הוא בדברי הרמב”ם בהלכות איסורי ביאה פרק י”ג בפתיחה להלכות גירות שם כתב בזה”ל:

בשלשה דברים נכנסו ישראל לברית במילה וטבילה וקרבן.

מילה היתה במצרים שנאמר וכל ערל לא יאכל בו, מל אותם משה רבינו שכולם ביטלו ברית מילה במצרים חוץ משבט לוי ועל זה נאמר ובריתך ינצורו.

וטבילה היתה במדבר קודם מתן תורה שנאמר וקדשתם היום ומחר וכבסו שמלותם, וקרבן שנאמר וישלח את נערי בני ישראל ויעלו עולות ע”י כל ישראל הקריבום.

וכן לדורות כשירצה העכו”ם להכנס לברית ולהסתופף תחת כנפי השכינה ויקבל עליו עול תורה צריך מילה וטבילה והרצאת קרבן, ואם נקבה היא טבילה וקרבן שנאמר ככם כגר, מה אתם במילה וטבילה והרצאת קרבן אף הגר לדורות במילה וטבילה והרצאת קרבן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש