חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כיצד פתיחת פה לשטן גורמת נזק הרי אין אדם נוגע במה שמוכן לחברו?

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום יש לי שאלה,

האם זה הגיוני שנגיד לפני שנתיים דיברתי על משהו והייתי פותחת פה לשטן ולא מאמינה שזה יקרה ובגלל זה היום זה מתעכב?

כי אני מאמינה במושג של לפתוח פה לשטן, אבל מצד שני: אין אדם נוגע במוכן לחברו, אז אם דיברתי על משהו שלא יקרה , וזה קשור לעוד אנשים, למה שהם יפסידו בגללי??

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

שאלתך חשובה

אכן אין אדם נוגע במה שמוכן לחברו, ואם לחברו מגיע לקבל דבר מה, דיבור של אדם אחר לא יוכל למנוע אותו מלקבלו.

למרות זאת, יש לאדם כוח בדיבור האדם אם חלילה הוא פותח פה לשטן, הן בנוגע לעצמו הן בנוגע לאחרים, בנוגע לעצמו הרי הוא כהודאת בעל דין וגורם לשטן לקטרג עליו ומונע בכך את מידת הרחמים בשמים מלהמליץ טוב עבורו.

גם בנוגע לאחרים, דיבורו של האדם עלול לגרום נזק, הואיל ופתיחת הפה לשטן גורמת לקטרוג בשמים ועיון מחדש בדינו של החבר האם באמת מגיע לו להמשיך בחיי שקט ושלווה או שאולי מגיע לו באמת את מה שנאמר עליו, וכאשר פותחים בשמים דיון מחודש, לפעמים אכן נמצא שאין מעשיו נקיים ללא רבב, ויש הצדקה שיקבל את מה שנאמר עליו חלילה.

כך ביאר החזון איש גם את המושג ‘עין הרע’ שיכול האדם לגרום נזק לחברו, למרות שאין האדם נוגע במה שמוכן לחברו, הואיל והבטה בעין רעה גורמת לקטרוג בשמים על החבר ועיון מחודש בדין.

אמנם צריך לדעת שלדעת פוסקים רבים, מי שלא מקפיד על כך ולא חושש לכך, לא מקפידים על כך גם בשמים, והדבר תלוי בהקפדתו של האדם בכך, לכן לא ראוי לייחס לזה עניין.

אולם בכל זאת מאחר והנך חוששת לזה, הייתי ממליץ לעשות התרת נדרים וקללות, אפשר גם על ידי שליח, כי בנוסח ההתרה מופיע גם התרה של פתחון פה לרעה, ובעזרת ה’ יתברך תזכו לישועה וברכה בכל העניינים, וכל מיני פתחון פה לרעה יסורו ממך ומאחרים.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

לעולם אל יפתח אדם פה לשטן

בגמרא בברכות י”ט. איתא, לעולם אל יפתח אדם פיו לשטן, וכן אמרו בגמרא בסנהדרין ק”ב: “ברית כרותה לשפתיים”, דהיינו שאמירה ודיבור יכולים ליצור מציאות, והיינו גם אם לא הייתה כוונה אמיתית למה שנאמר.

אנו מוצאים למושג זה גם כמה הלכות למעשה, לדוגמא אציין לדברי בעל הקיצור שולחן ערוך בסימן ר”ז שכתב כך: לא יאמר אדם לא נפרעתי כפי מעשי הרעים וכיוצא בדברים אלו, שלא יפתח פה לשטן.

ובדברי הגמרא במסכת מועד קטן דף י”ח. מסופר סיפור מזעזע בזה”ל:

פנחס אחוה דמר שמואל איתרע ביה מילתא על שמואל למישאל טעמא מיניה חזנהו לטופרי דהוו נפישן אמר ליה אמאי לא שקלת להו אמר ליה אי בדידיה הוה מי מזלזלת ביה כולי האי הואי כשגגה שיצא מלפני השליט ואיתרע ביה מילתא בשמואל על פנחס אחוה למישאל טעמא מיניה שקלינהו לטופריה חבטינהו לאפיה אמר ליה לית לך ברית כרותה לשפתים.

עוד מבואר שם מקור למושג “ברית כרותה לשפתיים” בזה”ל:

אמר רבי יוחנן מנין שברית כרותה לשפתים שנאמר ויאמר אברהם אל נעריו שבו לכם פה עם החמור ואני והנער נלכה עד כה ונשתחוה ונשובה אליכם ואיסתייעא מלתא דהדור תרוייהו  

כמו כן ישעיהו הנביא אמר לפני הקב”ה ”כמעט כסדום היינו, לעמורה דמינו.” ומיד בפסוק שלאחריו נענה מהשמים: ”שמעו דבר ה’ קציני סדום האזינו תורת אלקינו עם עמורה”.

כמו כן בהקדמת הזוה”ק (בראשית יד) נאמר, שלשה הם הגורמים רע לעצמם, ואחד מהם המקלל את עצמו וכו’.

עוד איתא בזוה”ק (פנחס רמו): מאן לן רב ממשה דאמר, ואם אין מחני נא מספרך אשר כתבת, ואמר לצורך ואף על גב דקב”ה עביד רעותיה עם כל דא לא אשתזיב מעונשא וכו’.

ועל דרך זה כתב החתם סופר בתשובתו המפורסמת לחמיו גאון העולם רבי עקיבא איגר בזה”ל:

יקרת קדושתו הגיעני ובקראי בו ב’ קושית בהלכות שמחות נרתעתי לאחורי כי גברא קפדנא אנא ואמרתי העבר חרפתי אשר יגורתי כי משפטיך טובים ואמנם שגגה יצאה מלפני השליט הגדול קדוש מו”ח הגאון ני’ ונעשיתי אבל אם קודר שחותי ובאה אלי שמועה מאמי הצדקת זצ”ל תנצב”ה הכ”מ ובהתגולל בעפר קרני שבוע העברה עיינתי בדברי קדשו ותמול קמתי נתעוררתי היום להשיב ולצרף אליו כל מה שעיינתי בימים האלו ומו”ח הגאון דלא קפיד ולא קפדי’ בהדי’ יעבור עיונו עליו בשובע שמחות או יניח הדברים עד ט”ב שחל להיות בשבת הבע”ל ואם אולי בין כך יהפוך לששון ולשמחה א”כ גם יבולע המות לנצח ופשיטא דליכא תו קפידא”. כלומר, החת”ס לא עסק בהלכות אבלות בעיון עד שהיה אבל.

אמנם לא כולם חששו לכך וכפי הידוע הרמב”ם לא הזכיר לדין זה, לדרכו שלא חשש לדברים שאינם מוחשים. דרך נוספת ישנה בזה שמי שאינו מקפיד על כך לא קפדינן בהדיה, ואף מדברי החתם סופר ניתן ללמוד שלא חשש לעיין בשאלות בהלכות אבלות, אלא מפני שהוא אדם המקפיד בכך.

כיצד פתיחת פה לשטן יכולה להזיק – הרי אין אדם נענש בלא משפט

בביאור כיצד פועל פתיחת פה לשטן, כתב המהרש”א בחידושי אגדות למועד קטן דף י”ח. שהטעם שלא יתן פתחון פה לשטן, היינו כדי שלא יקטרג השטן ויאמר הודאת בעל דין כמאה עדים דמי, ובכך לא ישאר מקום למדת הרחמים להאריך אפים.

אכן אין הדברים אמורים אלא בנוגע לעצמו בלבד, ששייך בזה דין הודאת בעל דין, אך בנוגע לזולתו יש להקשות שהרי אין אדם נוגע במוכן לחברו.

כיצד פתיחת פה לשטן יכולה להזיק לזולת – הרי אין אדם נוגע במוכן לחברו

בביאור הדבר ניתן להיעזר בדברי החזון איש המפורסמים, בספרו על חו”מ חו”מ סי’ כא ב”ב יד. ד”ה יהבו, שם הקשה על דברי רב שאמר שתשעים ותשעה אחוז מהנפטרים מתו מעין הרע ורק אחוז אחד מת כדרכו. כיצד זה מת האדם שלא כדין ובלי משפט כביכול?

על זה השיב החזון איש בשני דרכים, והדרך הראשונה היא, דאכן אם נגזר מהשמים על האדם שיחייה ויצליח גם אם יהיה עליו עין הרע החזק ביותר שום דבר לא יזיק אותו. אולם אם על פי מעשיו של האדם מגיע לו עונש, פעמים רבות דינו עדיין אינו יוצא לפועל, אלא בעקבות העין רעה שמעוררת קטרוג ובחינה מחודשת של דינו בשמים.

כמו כן ניתן להסביר את המושג פתחון פה לשטן, שפתיחת הפה מעוררת קטרוג ועיון מחודש בדין בשמים אולי אכן מגיע לאותו אדם את מה שנאמר עליו, ואולי אין לו מספיק זכות להינצל ממה שנאמר, וידוע שבשמים מדקדקים מאוד על כל מעשה ומעשה, לפיכך קשה להינצל מכל נדנוד חטא ועוון, על כן יש להימנע מלפתוח פה לשטן בין על עצמו בין על זולתו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש