חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מדבר - מסע גמלים

בני שבט הפשטונים באפגניסטן – האם הם בני עשרת השבטים

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

בני שבטי הפשטונים, החיים באפגניסטן מפרידים בשר וחלב, טובלים במקווה ונוטלים ידיים.  הם משוכנעים שהם צאצאי שבטי ממלכת ישראל שגורשו לפני 2,500 שנים.

הייתי בקשר אינטרנטי עם אחד מהם שהוא רופא במקצועו. הוא הצליח לצאת מאפגניסטן וקיבל מקלט בברזיל. הוא רוצה ללמוד יהדות ולשוב ליהדות, איך אתם מציעים לעשות זאת.

אני מנהל את המכון לחקר יהדות ספרד והאנוסים במכללת נתניה.

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

שאלתך חשובה

אכן נמצאו כמה מנהגים בקרב בני שבט הפשטונים שבאפגניסטן, המקבילים ומזכירים את מנהגי היהודים. בנוסף ישנה איזו מסורת אצל חלק מבני שבט הפשטונים שהינם צאצאים של היהודים, אם כי ישנה גם מסורת נוספת אצל חלקם שהינם בני אב קדמון בשם קייס עבד אל-ראשיד, שאינו יהודי. בנוסף יתכן שיש בהם כמה וכמה זרמים ושבטים שהתאחדו. 

אולם חשוב לי לציין שמבדיקת DNA שנערכה בקרב כפר בהודו המשתייכים לשבט הפשטונים, הוכח שאין לכאורה קשר לעם היהודי. אמנם עדיין אין בתשובה זו כדי לשלול לחלוטין את הקשר היהודי, הואיל וישנם כמה שבטים וקהילות בקרב שבט הפשטונים שהוא עצום בגודלו, ורק באפגניסטן לבד ישנם למעלה מעשר מיליון אזרחים בני שבט הפשטונים.

אכן ממצאים אלו מעלים את החשד הטבעי שמא רצונם של בני שבט הפשטונים להוכיח את יהדותם נובע מרצונם לעלות לארץ ישראל ולשפר את תנאי חייהם מכפי שהם כיום באפגניסטן וכדו’, למרות שאין לנו הוכחה או בסיס לכך.

למעשה בנוגע לשאלתך, כיון שאין בידינו ממצאים מספיקים המוכיחים על יהדות, לא ניתן להתייחס אליהם כאל יהודים.

כמובן שכל אדם המעוניין ללמוד יהדות יכול לעשות זאת בספרים או בכל דרך שימצא לנכון בלא צורך להתגייר, היהדות איננה מחפשת גרים ואיננה ממליצה להתגייר.

אם בכל אופן אדם משבט הפשטוני, מעוניין להתגייר יוכל לעשות זאת בהחלט, לאחר הליך לימודים ארוך ומעמיק, ובדיקה מעמיקה אם אכן מעוניין הוא לקבל על עצמו את עול המצוות כולם ברצינות. כמובן שהליך זה צריך להיות במכון מוסמך אורתודוקסי לגיור, ולא באופן פרטי וחובבני.

להעשרת הידע בנושא זה הייתי ממליץ לך לפנות לרב אליהו אביחיל שהתמחה בנושא זה ואף הקים עמותה הנקראת עמישב. כמו כן קראתי שיהודי בשם משה שוראקי מירושלים עסק רבות בתחום מחקר זה, יתכן בהחלט ותעשיר את ידיעותיך דרכם. 

בברכת הצלחה בכל אשר תפנה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

רקע ועובדות אודות בני שבט הפשטונים

הפשטונים הם השבט הגדול ביותר באפגניסטן ומונים למעלה מ-10 מיליון מאזרחיה. כפי שהבנתי בקרב הפשטונים עצמם ישנם שתי תאוריות חילופיות לגבי מוצאם. תאוריה אחת טוענת שהם צאצאיהם של עשרת שבטי ישראל, ואילו התאוריה השנייה טוענת שהם צאצאים לאב קדמון בשם קייס עבד אל-ראשיד שחי במאה השישי לספירה.

לעומת זאת חוקרים משערים שהפשטונים הם איחוד של מספר שבטים שהתאחדו בתקופה מסוימת תחת כללי הפשטונוואלי, שהוא בעצם הקוד האתי של הפשטונים.

חוקרים שהתחקו אחר מנהגיהם של הפשטונים, מצאו שלמרות שבהגדרה הפשטונים הם מוסלמים קנאים. יש דמיון רב בין כמה מנהגיהם למנהגי היהדות, כמו למשל העובדה שהם מקפידים שלא לאכול בשר גמל, בשונה משאר המוסלמים. כמו העובדה שהם קבעו את השבת ליום מנוחה, בניגוד למוסלמים שיום המנוחה שלהם הוא ביום שישי. וכמו העובדה שאת בניהם הם מלים ביום השמיני ולא ממתינים לגיל מבוגר יותר.

ישנם גם המציינים את העובדה שהם מקפידים להתחתן בינם לבין עצמם, ולהיקבר בקבורה נפרדת, ומנהג יש בידם להניח אבן על הקבר בסיום הביקור בקבר, שהוא בהחלט מנהג שמצוי ככל הידוע רק בקרב היהודים.

יש חוקרים המספרים כי אף שמות השבטים הפנימיים שלהם מזכירים את שמות שבטי ישראל: ומשתמשים הם  בשמות כמו זבולונים, ראובנים וכדו’.

כידוע עם ישראל מחפש את עשרת השבטים האבודים, והמדרש מספר שהם מעבר לנהר הסמבטיון, ועקבותיהם לא נודעו. ידוע גם הסיפור על אלדד הדני שסיפר כי הוא משבט דן ובארצו מתגוררים שלושה שבטים נוספים: נפתלי, גד ואשר, והם מתגוררים בממלכה גדולה ומאוחדת מאחורי נהר הסמבטיון. אכן לא ידוע לנו עד היום האם דבריו אמת או שסיפורו היה חזיונו בלבד.

במשך הדורות עלו השערות רבות בקשר למציאת עשרת השבטים האבודים, בין היתר היו הפשטונים חלק מההשערות.

מאמר שקראתי ציין כי הנשיא יצחק בן צבי כתב מחקר עליהם ועל חייהם והתעניין באפשרות להשיב אותם לארץ ישראל, אך הניסיון לא עלה יפה.

יהודי בשם הרב אליהו אביחיל עסק בנושא זה והקים עמותה מיוחדת שנקראת עמישב לחקר וחיפוש עשרת השבטים האבודים. וביוזמתו לפני כמה שנים, נערכה בדיקת DNA לבני כפר בהודו המתייחסים לפשטונים במטרה למצוא דמיון וקשר גנטי בינם לעם היהודי, הממצאים הוכיחו שאינם קשורים לכאורה ישירות לעם היהודי.

למרות זאת עדיין יש הטוענים כי בשל גודלה של קבוצת הפשטונים, בדיקת כפר אחד איננה שוללת שאין בקרב כל הקבוצה חלקים שהינם צאצאי העם היהודי, אולם זאת לא נוכל לדעת.

נוסיף לכך את החשד הטבעי כאשר מגיע שבט אפריקאי ואומר: ‘אני יהודי. אני רוצה להתגייר ולעלות לארץ ישראל, קיים חשש שכוונתו להשתחרר מתנאי המצוקה השוררים בארצו ולעלות לארץ ישראל.

אדם נוסף שהעמיק חקר בנושא ובוודאי יש בידו ממצאים נוספים להרחיב ולהעמיק בנושא הוא מר משה שוראקי מירושלים.

אולם כפי האמור למעשה אין בידינו את הממצאים המספיקים כדי להוכיח יהדות לבני שבט הפשטונים, לפיכך עלינו להתייחס אליהם כאל מי שאינם יהודים, וככל שיחפצו להשתייך לעם היהודי, יצטרכו לעבור הליך גיור כדת וכדין בקבלת עול המצוות כולם.

הנדרש לבירור יהדות 

להרחבת הידיעה בנושא אציין כי עקרונות היסוד לבירור יהדות, הינם כפי המבואר בשולחן ערוך אבן העזר סימן ג’, או בחזקה ברורה, או על פי עדות של שני אנשים כשרים, או לחילופין עדות של מסיח לפי תומו, או גדול שמעיד את שראה בקטנותו וכדו’.

למרות שמעיקר הדין היה מספיק שיבוא אדם ויעיד על עצמו שהוא יהודי, כפי שמבואר בדברי התוספות והראשונים על הגמרא ביבמות מ”ו: תנו רבנן, מי שבא ואמר גר אני יכול נקבלנו, תלמוד לומר וכי יגור “אתך” גר, במוחזק לך. וכתבו התוספות שם דף מ”ז בד”ה במוחזק, אומר רבינו תם, דמיירי דוקא היכא דידעינן דהוה עכו”ם מעיקרא, דאי לא ידעינן נאמן במגו דאי בעי אמר ישראל אני, וכדמוכח בריש פסחים ג’: שהבא לפנינו ואומר ישראל אני נאמן. במקום ריעותא הדבר שונה.

וידועה מחלוקת הפוסקים בנוגע לבירור יהדותם של העולים מברית המועצות במסגרת חוק השבות. דעת מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל בשו”ת יביע אומר חלק ז’ אבן העזר סימן א, כי מעיקר הדין העולים מרוסיה ומצהירים שהם יהודים, נאמנים הם, ורק אם יש רגלים לדבר שהצהרתם אינה נכונה, צריך לחקור ולדרוש היטב, עד שנגיע לחקר האמת.

מנגד דעת הגאון הרב אברהם דוב לווין אב”ד שע”י המועצה הדתית לממונות ולבירור יהדות, כי אין להתיר לעולים מברית המועצות לישא אשה יהודייה עד שיוכיחו את יהדותם. מאחר ונחלקו הראשונים במי שאין משפחתו ידועה לנו אם מתירים לו לישא אשה כשרה בקהל, כפי שהביא בטור אבן העזר סימן ג’. דעת רש”י בקדושין דף ע”ו ע”א ד”ה לא הוזהרו, וכתובות דף כד ע”א ד”ה ואינו נאמן, סובר שאין מעמידים אותו בחזקת כשרות, ואין מתירים לו להנשא בקהל עד שיביא ראיה, שמא עבד הוא, וכן דעת הרמ”ה. אבל ר”ת סובר שאין חוששים אצלו לפסולי קהל, ולדעת הטור אין חוששים אפילו להשיאו לכהונה.

כפי שכתב בספר בית הלל, הובא בבאה”ט אבהע”ז סי’ ב ס”ק ד, מי שבא מארץ אחרת הן איש או אשה או בחור או בתולה או אלמן או אלמנה, צריך ראיה שהוא ישראל, ואף שמתנהגים כדת ישראל ומדברים כלשוננו ויודעים בכל טיב היהודים, אעפ”כ צריכים ראיה, וכן הוא תקנות מדינות ליטא שאין לסדר שום קדושין אא”כ שיש לו ראיה שהוא ישראל ומאיזה משפחה. עכ”ל.

אולם אף דברי מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל אינם אמורים אלא לגבי העולים מחבר העמים, מאחר ורובם יהודיים, לכן במקום כזה ניתן לסמוך על דברי הבא ואומר יהודי אני. אולם בנוגע לשאלה כמו זאת שלפנינו, העוסקת בשאלת יהדותם של שבט מוסלמי שכמה מנהגים אצלם מזכירים את מנהגי היהודים, אין לנו די בזה כדי להוכיח יהדות כלל.

ראוי לציין כי מעמדם של הפשטונים גרוע שבעתיים ממעמד הפלאשים האתיופים, ואף גרוע ממעמד בני שבט הפלאשמורה, אודותם כתבו חלק נכבד מהפוסקים להוכיח כי יהודים הם, או לכל הפחות לחומרא.

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש