חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
קלף ספר תורה

האם מותר להשתמש ברימונים של ספר תורה לספר הפטרות

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום

יש ברשותי רימונים ישנים של ספר תורה, הרימונים לא בשימוש ונמצאים באחסון במגירה,

השאלה שלי היא, האם אפשר להשתמש בהם בשמחת תורה, כרימונים לספר הפטרות, בכדי שהילדים יוכלו לרקוד עם ספר ההפטרות, כי ספר תורה זה כבד להם ועלול ליפול חלילה.

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

מנהג יפה הוא שהילדים ירקדו עם ספר ההפטרות בשמחת תורה, כדי לחנכם לשמחת התורה, בלא חשש נפילת ספר התורה חלילה.

אולם אין להשתמש ברימונים של ספר תורה לספר הפטרות, הואיל ואין מורידין מקדושה חמורה לקדושה קלה, והרימונים נעשו מתחילה לשם ספר תורה,

והואיל ואין רגילות להשתמש ברימונים של ספר תורה למצוות אחרות ולתשמישים אחרים, לפיכך גם לא ניתן לומר שמתחילה עשו אותם על תנאי.

אמנם בטוחני שהילדים הרכים שירקדו עם ספר ההפטרות, כאשר ישמעו שאינם יכולים לרקוד עם הרימונים של ספר התורה, לרוב קדושת ספר התורה, יחדור לליבם עד כמה גדולה מעלת קדושת ספר התורה, ויתנו אל ליבם את גודל ההקפדה על דקדוק ההלכה, ולא תיגרע מהם שמחת התורה.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

במשנה במגילה דף כ”ה: איתא, בני העיר שמכרו רחובה של עיר לוקחין בדמיו בית הכנסת, בית הכנסת לוקחין תיבה, תיבה לוקחין מטפחות, מטפחות יקחו ספרים, ספרים לוקחין תורה, אבל אם מכרו תורה לא יקחו ספרים, ספרים לא יקחו מטפחות, מטפחות לא יקחו תיבה, תיבה לא יקחו בית הכנסת, בית הכנסת לא יקחו את הרחוב, וכן במותריהן, ע”כ.

טעם הדבר פירש רש”י שהוא מפני שמעלין בקודש ולא מורידין, כפי שמבואר מדברי התוספתא: שבצלאל עשה את המשכן, ומשה שהיה גדול ממנו הקימו, מפני שמעלים בקודש. וכן אנו רואים שאין מורידין בקודש ולפיכך מחתות קורח ועדתו, עשו אותם ריקועי פחים צפוי למזבח כי הקריבום לפני ה’ ויקדשו.

דין זה שמעלים בקודש ואין מורדים אף נפסק להלכה כפי שכתב השולחן ערוך להלכה או”ח סימן קנ”ד סעיף ו’: אין עושין מתיבה כסא לס”ת, אבל מותר לעשות מתיבה גדולה קטנה, וכן מותר לעשות מכסא גדול כסא קטן, אבל אסור לעשות ממנו שרפרף לכסא, וכו’.

והנה כיון שספר הפטרות איננו ספר תורה אלא יש בו דברים נביאים וכתובים בלבד, בלי ספק שקדושתו פחות מקדושת ספר תורה. לפיכך הדבר מתבקש שלא יהיה ניתן להשתמש ברימוני ספר תורה לספר הפטרות ולהורידן מקדושתן.

למרות שהרמ”א בהגהתו לשו”ע או”ח קנ”ד סעיף ח’ כתב, שנהגו ליהנות בכמה הנאות מדברי קדושה, כגון במטפחת של ספרים ושלחן שבבהכ”נ ומעילים של ס”ת. אין ללמוד מכך לנידון דידן, הואיל וטעם הדבר הוא כפי שכתב הרמ”א שם, משום דכיון שנהגו כן, ואי אפשר ליזהר, לב ב”ד מתנה עליהם מעיקרא, כדי שלא יבאו בני אדם לידי תקלה, ואף על גב דלא התנו כאילו התנו דמי, כפי שכתב בתרומת הדשן סימן רע”ג. אם כן אין היתר זה אלא בדבר הנהוג, אולם בנידון השאלה שלפנינו, הרי אין מנהג להשתמש ברימוני ספר תורה לשימושים אחרים, לפיכך לא ניתן לומר שלב בית דין מתנה עליהם מעיקרא שיוכלו להשתמש ברימונים אלו לספר הפטרות או לשימושים אחרים.

כן העלה גם בשו”ת יחווה דעת חלק ג’ סימן י”א, בזה”ל: נראה שאסור להשתמש ברימוני ספרי התורה להניחם בראש ספר ההפטרות, שיש בזה משום הורדה מקדושתם, וכמו שמתבאר בשלחן ערוך סימן קנ”ד סעיף ט’, אלא יש לעשות רימונים מיוחדים לספר ההפטרות, ושיהיה בהם היכר שהם מיוחדים לכך, ואינם דומים כל כך לרימוני ספרי התורה, וכמו שכתב מרן החיד”א בספר לדוד אמת סימן י”ח סעיף ו’ וזו לשונו: והנה בעיר הקודש ירושלים עשו ספר הפטרות בגלילה כעין ספר תורה, וציוה מורינו ורבינו הגאון המופלא רבי אליעזר נחום זצ”ל לשנות צורת הרימונים של ספר ההפטרות שינוי ניכר מרימוני ספרי התורה, וכמדומה שעשאום מנחושת ע”כ. וזהו להגדיל מעלת קדושת ספרי התורה על קדושת ספרי הנביאים, ולהבדיל בין קודש לקודש. וכמו שאמרו במגילה (כ”ג ע”א) מפני מה המפטיר בנביא צריך שיקרא בתורה תחלה, מפני כבוד התורה. ופירש רש”י, שלא יהיה כבוד תורה וכבוד נביא שוה.

וכן בסיכום התשובה כתב: מותר להניח ספר ההפטרות בארון הקודש ליד ספרי התורה. אבל אין להשתמש ברימוני ספר התורה להניחם בראש ספר ההפטרות, אלא יש לעשות רימונים מיוחדים לספר ההפטרות.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

בית קברות - בית עלמין
הרה"ג דוד אוחיון

מה ההבדל בין מזבח למצבה?

מקורות ונימוקים: בראשית פרק כ”ח פסוק כ”ב, וְהָאֶ֣בֶן הַזֹּ֗את אֲשֶׁר־שַׂ֙מְתִּי֙ מַצֵּבָ֔ה יִהְיֶ֖ה בֵּ֣ית אֱלֹהִ֑ים וְכֹל֙ אֲשֶׁ֣ר תִּתֶּן־לִ֔י עַשֵּׂ֖ר אֲעַשְּׂרֶ֥נּוּ לָֽךְ.

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש