חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מניות

האם מותר להשקיע בשוק ההון בקרנות סל של מדד S&P 500

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

האם מותר להשקיע בשוק ההון בקרנות סל של s&p500 ?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

מותר להשקיע בקרנות השקעה בחו”ל ובפרט בקרנות סל של S&P 500 שהוא מדד ניירות ערך הכולל מניות של 500 תאגידים, אשר רובם המוחלט אמריקאיים.

למרות שיש בכך חשש איסורי ריבית, רובם של בעלי התאגידים במדד זה הינם גויים, ואין איסור להלוות להם בריבית. נוסף על כך, כל תאגידים אלו הינם חברות בע”מ, ולהרבה פוסקים לא שייך איסור ריבית בחברה בע”מ, הואיל ואינם אנשים פרטיים.

גם מצד שאר האיסורים הנעשים על ידי החברות אין מניעה להשקיע בהם, הואיל ובעלי מניות בקרנות סל זה, אין להם יכולת השפעה על פעילות החברה ואף אם יש להם זכות הצבעה אין בכך בכדי לקבוע במה יתעסקו ויסחרו החברות.

אמנם כדאי לחתום על שטר היתר עיסקא כללי, שעל ידי כך ניתן להימנע בקלות מכל חשש איסורי ריבית לכל הדעות.

בברכת הצלחה בכל השקעותיך

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

האם יש איסור ריבית ברכישת מניות במדד 500 S&P

מדד S&P 500 הוא מדד ניירות ערך הכולל מניות של 500 תאגידים, אשר רובם המוחלט אמריקאיים, למעט כמה חברות בודדות.

לפיכך בבואנו לדון האם ניתן להשקיע כסף בקרנות סל הרוכשות מניות במדד זה, עלינו לדון האם אין בכך איסורי ריבית, כמו כן עלינו לדון האם המשקיע איננו נוטל חלק בכל איסור הנעשה בפעילויות החברות בהן הוא מושקע.

למרות שלגוי מותר להלוות בריבית אף ריבית דאורייתא, כפי שפסק השו”ע יו”ד סימן קנ”ט סעיף א’, יש לחשוש בנידון השאלה הואיל וישנם כמה וכמה יהודיים בעלי מניות בחברות שבמדד זה, והרי אסור להלוות ליהודי בריבית ובפרט שבנידון זה פעמים הוא ריבית קצוצה כגון ברכישת ניירות ערך וכדו’. אף שבלי ספק רובם המוחלט של בעלי המניות הינם נכרים, אכתי ישנם מיעוט יהודים.

אכן עיין בשו”ת הר צבי יורה דעה סימן קכ”ו שהביא שיש להקל בכל הלוואה לגופים או בנקים גדולים שרובם גויים אף ללא היתר עיסקא. זה לשונו שם: הנה לקבל מעות מבנק של איזה חברה שהיא ולשלם רבית או להניח כסף בבנק על מנת לקבל רבית, אם ההלואה היא בלי היתר עיסקא והבנק שייך ליהודים הרי זה רבית קצוצה ואסור מן התורה. ואם הבנק של שותפות יהודים ונכרים, ע”י בת’ בית יצחק (יו”ד ח”ב, קונטרס אחרון סימן לב) דלא מתיר שם הלואה ברבית אא”כ רוב השותפין הם נכרים או עכ”פ מחצה על מחצה.

אכן מטעם נוסף יש לומר שאין חשש ריבית בנידון דידן, הואיל וכל התאגידים שבמדדS&P 500  הינם חברות בע”מ ואינם אנשים פרטיים, ודעת פוסקים רבים שאין איסור הלוואה בריבית לחברות שאינם אנשים פרטיים הואיל ואין זה ריבית מלווה למלווה.

כעין זה כתב גם בשו”ת תשובות והנהגות כרך ב’ סימן תכ”א, ויסוד דבריהם הוא אחד, שיש להקל בכל מקום שרובם נכריים, ובפרט שהמדובר הוא בהשקעות בחברות בע”מ, והרי כבר כתבו הפוסקים שאין זה ריבית מלווה למלווה, הואיל וחברה בע”מ איננה בבעלות אדם פרטי אלא היא גוף עצמאי הנתון בבעלות מוגבלת של בעלי המניות בה.

למרות זאת על מנת לצאת ידי כל חשש כתב בשו”ת תשובות והנהגות הנ”ל, להמליץ למשקיע לכתוב שטר בנוסח זה:

הריני מתחייב בזה בחתימת ידו כמאה עדים, שאם אני מלוה לבנק (או לממשלה) בריבית, ויש חשש ריבית מצד שיהודים שותפין, ליהודים בחלק שותפותן הם פטורין מתשלומי הריבית שאין המעות בחלק שותפותם ובתורת הלואה אלא הכסף בתורת “עיסקא” כפי נוסח היתר עיסקא כללי המבואר בספר “טעם ריבית” בקונטרס דיני ריבית המצויין, ואין לי שום טענות ומענות עליהם בתביעות ריבית שאני פוטר אותם מכל התחייבות אלא כפי נוסח היתר עיסקא הנ”ל וזכין לאדם שלא בפניו לפוטרן לשלם אלא באופן הנ”ל.

אכן אין צורך דווקא בנוסח זה, אלא אפשר לחתום על כל שטר היתר עיסקא כללי הנותן פיתרון לכלל בעיות וחששות ריבית, אף לעיסקאות שטרם נעשו וטרם באו לעולם.

אף שמחילה לא מועיל לדבר שלא בא לעולם וכמבואר ברמ”א ח”מ (ר”ט סעיף ד’), היינו משום חיסרון בסמיכות דעת, אבל בנידון דידן שהוא על מנת להינצל מאיסור ריבית ודאי סמכא דעתו, כעין מה שמצאנו בדברי הפוסקים שמועיל שליחות למכירת חמץ שלא בא לעולם, אף שבדבר שלא בא לעולם ישנו חיסרון של סמיכות דעת, מ”מ משום איסור בל יראה גומר בדעתו למכור את החמץ אף שעדיין איננו בעולם.

אכן הואיל ובקלות ניתן לעשות היתר עיסקא כללי, מומלץ לעשותו כפי שכתב בשו”ת תשובות והנהגות הנ”ל.

כן כתב גם הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף שליט”א במאמר שכתב בהסכמה שנתן לספר ראש יוסף – ריבית, שם כתב כאמור, כי כל השקעה בחברה שהיא בע”מ מעיקר הדין אין בזה איסור ריבית כיון שהוא ממון שאין לו בעלים ידועים. ובכלל זה הלואות שעושים עם הבנקים בישראל שאין בזה משום עיקר איסור ריבית, ורק לרווחא דמילתא התקינו שיעשו על ידי היתר עיסקא. ויש לצרף את שיטת רש”י הסובר שאין זה ריבית הבאה מיד לווה למלוה, והזכירו הרמ”א שיש לסמוך על זה במקום צורך, ואף שלדינא נקטינן כדעת מרן השו”ע שלא סמך על היתר זה, מ”מ חזי לאיצטרופי באופן זה שהשקעת הכסף פתוחה בכל העולם ורובא גויים, ובכה”ג אמרינן ‘יש ברירה’ וכנ”ל.

האם מותר לרכוש מניות בחברות שאינם שומרות שבת ויש בפעילותם איסורי תורה

אף מצד שאר האיסורים המצויים בחברות הללו, אין מניעה להשקיע במניות שבמדד זה, הואיל ולמרות רכישת המניות, הואיל ובעלי המניות אינם להם את היכולת והזכות לחוות דעה בנוגע לפעילות החברות, אף בעל מניות עם זכות הצבעה אין לו יכולת השפעה מהותית, אלא”כ הוא בעל בעל מניות המחזיק אחוזים משמעותיים בחברה מסויימת ויש לו יכולת לקבוע בנוגע לפעילות החברה.

כפי שכתב בשו”ת אגרות משה אבן העזר חלק א סוף סימן ז’ בזה”ל: ובדבר ליקח שערס [מניות] מקאמפאניעס [מהחברות] שעושין מלאכה ומסחר בשבת, הא חזינן שנתפשט להיתר. והטעם פשוט שאין להחשיב את הקונים שערס, שהוא רק משהו מהמסחר שאין להם שום דעה בהמסחר אף לענין חלקם לבעלים של”ד לשותפות במקצת שיש לו דעה כבעלים, וגם אין הקונה שערס רוצה להיות בעלים בהמסחר ואינו רוצה לקנות כלום בהמסחר אלא הוא רק כקונה ריוח והפסד שיהיה בהמסחר לפי סך כך וכך שקנה, ויותר נראה שאין בהם גדר קנין בדינא שהוא לקנין דבר שלא בא לעולם, רק מצד קניני דיני המדינה.

ומה שלפי תנאי המכירה יש לבעל השערס [המניות] דעה לבחירת פרעזידענט [נשיא], הוא רק פטומי מילי בעלמא כי למעשה משאירין לעצמן יותר מהרוב שלא שייך שיאמרו דעה וגם הקונים אין רוצים לומר דעה בזה כי אין כוונתם לקנות זה ולכן לע”ד אין לחוש למה שעושים הבעלים דהקאמפאניעס שאינו נוגע להם.

ואף אם יש גם יהודים בהבעלים אין להחשיב מסייע לעוברי עברה שהמסחר יעשו גם כשלא יקנה שערס מהם כי לא חסר מי שיקנה שערס והקונה קונה רק לטובת עצמו ולכן אין בזה שום איסור וכמו שנוהגין הרבה בנ”א ואף יראי חטא לקנות. אבל ודאי לקנות מדה מרובה כ”כ עד שיתחשבו בדעתו יש לאסור אף בפעקטערע /בבית חרושת/ ומסחר של עכו”ם כיון שלא התנו כמו שצריכין להתנות כשעושה ישראל שותפות עם עכו”ם כדאיתא בש”ע או”ח סימן רמ”ה, עכ”ל.

2 תגובות

  1. שלום וברכה הרב.
    ברצוני לשאול אם החברה שמנפיקה את קרן הסל היא של יהודי כגון לדוגמא קרן הסל של אלטשולר שחם (1159250) שנסחרת בבורסה בישראל ומחקה מדד s&p500.
    עוד ברצוני לשאול בנוגע למדדים שכן מכילות יברות של יהודים כמו תא 125 וכן msci העולמי שמכיל חברות ישראליות.
    (אני ספרדי שהולך לפי פסקי הרב עובדיה יוסף)
    תודה רבה !

    1. שלום וברכה
      מותר להשקיע בקרנות סל של יהודים המחקים את מדד s&p500 הואיל ועל מנת לחקות את המדד הזה, קרנות הסל משקיעות במניות מדד זה אשר רובם חברות בבעלות גויים, או לחילופין משקיעות במכירת ורכישת אופציות על מניות מדד זה כדי לחקות את הרווחים שבמדד זה, שבכך גם אין בעיה הלכתית.
      אולם בנוגע למדדים ישראלים כמו ת”א 125, שרובם חברות ישראליות בבעלות יהודים, ישנה בעיה הלכתית של ריבית. אמנם ניתן לפתור את הבעיה על ידי עריכת שטר עיסקא כללי של המשקיע. אולם במידת האפשר לכתחילה עדיף להימנע מלסמוך על שטר עסקא כזה, ולחפש קרנות השקעה עם פיקוח גוף הלכתי. כמדומני שכיום רוב חברות ההשקעות מחזיקות מסלולים עם פיקוח הלכתי, וניתן למצוא בקלות מסלול בו יש פיקוח ומעקב שלא להגיע למכשולים הלכתיים.
      בברכת הצלחה בכל אשר תשקיע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש