חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

האם יהודי אורתודוקסי יכול לבקר בכנסייה או ללכת לחתונה לא יהודית כאורח בכנסייה?

תשובה:

שלום וברכה, אסור ליהודי לבקר בכנסייה כלל אפילו בתור טיול או חתונה וכיוצא בזה.

מקורות ונימוקים:

הלכה זו מקורה, במסכת עבודה זרה (דף יז ע”א) שיש איסור אפילו להתקרב לפתח הבית של עבודה זרה, שנאמר אל תקרב אל פתח ביתה. וכן כתבו התוספות שם. וכן דעת הרשב”א, הובא בטור יורה דעה (סימן קמ”ט).

וכתב מרן החיד”א בספר ברית עולם (סימן תל”ה), בשם מר זקנו הגאון רבי אברהם אזולאי, מחבר הספר חסד לאברהם, שהנכנס לבית עבודה זרה הרי הוא בכנפי הסטרא אחרא של הטומאה, ומטמאים אותו מעט מעט, ולא ידע כי בנפשו הדבר. וראה עוד בספר שיורי ברכה (יורה דעה, סימן קמ”ב). וכן פסק הגאון רבי חיים פלאג’י בשו”ת חיים ביד (סימן כ”ו) שהדבר ברור בתלמוד ובפוסקים שאיסור חמור הוא להיכנס בבית תפלתם, והביא דברי להקת הפוסקים שהחמירו באיסור זה מאוד. ממה שכתבו הפוסקים שבית תפלה של ע”ז אסור בהנאה, ואפילו פינו משם הע”ז. וכיון שאסור בהנאה א”כ אסור ליכנס לתוכה ואפילו לשבת בצילו אסור.

ואע”ג שכיום אין בה עבודה  זרה ממש, מ”מ המקום הוא מקום של שיתוף ע”ז, ואפילו לסוברים שבן נח אינו מצווה על השיתוף, אנו מצויים על השיתוף, ואפילו בחדרים שאין מתפללים אלא שהם עשויים למוזיאון נכון להתרחק מזה משום מראית העין.

וכתוב בספר חסידים (סי’ תלה): כומר אחד היה חייב ליהודי כסף וידע הכומר שלא ילך אחריו לבית הע”ז, וכשבא לתבוע חובו הלך הנכרי לבית הע”ז, ולא רצה היהודי לילך אחריו שם. וע”ז כתב הרב החיד”א: ושים דברים אלה על לבבך. אתה הראית לדעת חומר האיסור הגדול בכניסה לבית עבודה – זרה.

וכן העלה מרן בשו”ת יחוה דעת חלק ד’ (סימן מה) שברור מאוד שאסור לבקר בכנסיית הנוצרים גם בימינו, והב”ד הגאון רבי אליעזר דייטש בשו”ת פרי השדה חלק ב’ (סימן ד’) שנשאל על אודות אנשי צבור יהודים שנועדו ביום הזכרון של אחד משרי המדינה ונכנסו לבית תפלתם לטקס אשכבה, והשיב, שאין ספק שעברו על איסור חמור שיש בו שורש העון של עבודה זרה, שאפילו במקום איבה אין מקום להתירו כלל, ואוי לדור שכך עלתה בימיו לעבור על עון גדול כזה, ובודאי שצריכים כפרה, ועליהם לחזור בתשובה גמורה, והשי”ת יסלח להם כי לכל העם בשגגה. ע”כ. ושכן פסק הגאון רבי עובדיה הדאיה בספר ישכיל עבדי חלק ח’ (סימן כ’ אות מ”ו). ובסוף דבריו העלה בזה הלשון: הדבר ברור שאסור בהחלט לבקר בכנסיות של נוצרים, ועל מדריכי תיירות להשמר ולהזהר מאוד לבל יכשלו ולא יכשילו יהודים המבקרים בישראל להובילם אל כנסיות הנוצרים, שיש בזה איסור משום ולפני עור לא תתן מכשול. עכ”ל. והניף ידו בשנית בשו”ת יביע אומר ח”ז (חיו”ד סימן יב) שאפילו שגריר מדינה אסור לו להיכנס לכנסייה לטקס השכבה, יעו”ש.

בברכה רבה

הרב מאיר פנחסי

ירושלים עיר הקודש והמקדש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש