ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
האם כשאני נותן הוראה מסויימת כדאי להסביר אותה בהיגיון או להנחית אותה כהוראה שגם אם לא מבינים – עליהם לבצע? וזאת מפני שאם יתרגלו רק לעשות מה שהם מבינים במקרה שהם חולקים על שיקול דעתי או שאינם יודעים את כל התמונה מפני דברים שאיני יכול/ רוצה לפרט הם עלולים לסרב לשמוע בקולי כי הם לא מבינים.
לדוגמא עקרון חשוב לי , לא לחזור מאוחר בלילה. הילדה לא מבינה למה.
לא הכל אפשר להסביר ולא כל דבר בכל גיל. אבל זו רק דוגמא והכוונה שלי ברמת הרעיון… ומאידך גיסא. אני זוכר שהנחיתו עלי דברים מאד כעסתי, מדוע לא מסבירים וכו’.
בשאלתך כתבת את התשובה מדוע לא להסביר וכמה זה נכון. אם כי כאשר ניתן להסביר אפשר להסביר מידי פעם, ולא תמיד (גם כשאפשר). אין לי מושג למה מאד כעסת כשהנחיתו עליך דברים (עצם המילה הנחתה יש לה קונוטציה שלילית, לא צריך להנחית אפשר פשוט לומר… ולא כאן המקום להרחיב למה הרגשת שהנחיתו עליך דברים, זה קשור כנראה לדינמיקה שהייתה בינכם), אך ילד צריך לדעת לקבל את דברי ההורים כפי שהם גם בלי הסברים.
כל הנושא של הקשר של הילדים איתנו ומצוות כיבוד הורים על מנת שידעו לקבל סמכות בלי שאלות ומתוך כך ישמעו בקול דברי חכמים גם כשאינם מבינים ומתוך כך לשמוע בקול ה’ יתברך, כך אנו גדלים לעבדי ה’ אמיתיים. שים לב שגם בתורה יש מצוות – עם הסבר והיגיון ויש חוקים ללא הסבר.
(ונכון שהתורה דווקא בעד שננסה להבין את הדברים, ונשאל שאלות, ונחקור ונעמיק, אבל הכל בתור “לימוד”, לא בתור “סיבה לקיים”. הסיבה לקיים את התורה, זה מפני שה’ אמר, ואחרי שמרנו “נעשה” אפשר להגיד גם “נשמע” שנתבונן לנסות להבין (לפי מיעוט ההבנה שלנו) מעט מההגיון, אבל אסור שיהיה ה”נשמע” סיבה ל”נעשה”).
למה לעשות מצוה מסוימת שאיני מבין? אני עושה כי כך ה’ ציווה. העשיה היא בלי שאלות ובלי הסברים. למידה לחוד, עשייה לחוד. אם ילד יתרגל על כל דבר לקבל הסבר, למה שיקיים אח”כ מצוות שאינו מבין.
השכל האנושי שלנו לא אמור להבין כל דבר. גם השכל של ילדינו (תלוי גיל) לא מבין כל דבר.
העיקרון הוא אבא ואמא אומרים – ילד עושה. ואין בעולם מי שרוצה טובת הילד יותר מהוריו.
וכמו שכתבתי לעיל, מידי פעם אפשר להסביר כאשר נראה לעיני ההורה, אבל באווירה של למידה (בחינת “ונשמע”), לא כתנאי לעשייה.
לתשומת לב הגולשים:
אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.
מאמרים אחרונים
ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
הרב אליהו ברכה א. איסור הרהור בדברי תורה במקום מטונף א. בגמרא ברכות (כד:) תלמיד חכם אסור לו לעמוד
סדר חנוכת הבית מחולק לעשרה לומדים כל אחד עמוד נפרד בנוסף היהי רצון שכתב מרן החיד”א זיע”א וכן קיצור הלכות
נידונים, בירורים, סיפורים ומשלים בענייני דגים
לכבוד חודש אדר אשר סמלו הוא ‘מזל דגים’, ולא לחינם נקרא בלשון רבים, יען יש שני אדרים בשנה מעוברת, והשנה
הרה”ג אליהו ברכה הריגת חפים מפשע במלחמה נשאלתי כמה פעמים ובפרט לאחרונה שנת תשפ”ד באשר ביום שמחת לבנו בתורה הקדושה
הלכות ומנהגים פורים קטן התשפ”ד – 2024 ביום י”ד וט”ו שבאדר ראשון (הנקרא “פורים קטן”), אין נפילת אפיים בכל המקומות,
בטח יעניין אתכם!
התועלת לקיבול התפילות בקברי הצדיקים
התפילות מתקבלות יותר כאשר נאמרים בקרבת ציון של צדיק, כיון שמקום מנוחת הצדיק הוא אדמת קודש[1] (ולא עוד אלא שעיקר
לימוד בחברותא עם איש המתקרב לדת ויתכן שהוא גוי
מקורות והרחבת העניין: מקור הדין ויסודות האיסור בגמרא סנהדרין (נט.) אמר רבי יוחנן: נכרי שעוסק בתורה חייב מיתה, שנאמר
השם ‘אלין’ לתינוקת האם הוא בסדר?
מקורות ונימוקים: שמו של האדם משפיע עליו לטוב או לרע שמו של האדם משפיע על אופיו, כפי שמבואר בדברי הגמרא
מקורות מכתב ב’ כ”ה תשרי התשפ”ד מקורות: אכן הגאון רבי שלום מרדכי הכהן שבדרון בתשו’ מהרש”ם (ח”ג סי’ קנ”א) כותב
מקורות ונימוקים: כתב מרן השולחן ערוך (יו”ד סימן קכ סעיף טז) אם שכח ולא הטביל כלי מערב שבת או
להתחתן עם אישה שאמה התגיירה גיור רפורמי
מקורות ונימוקים: מעמדה של מי שנולדה לאם שעברה גיור רפורמי כלל הוא בידינו כי היהדות נקבעת על פי האם, כפי
האם למלכה ושתי היה קרן על הראש
[1] שכידוע מחקו כל מיני אזכור כאלה וכמו שמחקו ברמב”ם את כל ענין ביאה שלא כדרכה. [2] ואני אמרתי למצוא
מקורות ונימוקים: [1] כמבואר בשו”ע (סי’ שלח סעיף ב’). דיש מתירים אפילו לכתחילה לומר לאינו יהודי לנגן בכלי שיר בחופות.
ביאור לדברי רש”י שכתב שאין להרבות בתחנונים יותר מדי
מקורות: [1] רש”י בכתובות דף קי”א ע”א, דלפי הגירסא שהקב”ה השביע את ישראל “שלא ידחקו את הקץ” (דלא כהגירסא שלא
כתיבת שם אדנות בלועזית והגיית כינוי שם השם בלועזית
מקורות ונימוקים: שמות הקודש שאינם נמחקים – האם מותר לכותבם שמות הקודש אשר אינם נמחקים הינם השמות דלהלן: שם הוי”ה
בס”ד מקורות וביאורים: עישון סיגריות אלקטרונית בפסח ובצומות אבאר דרך עישון סיגריות אלו כפי שנוכחתי במציאות, הסיגריות האלקטרוניות פועלות ע”י
מאגר התשובות
מאגר תורני
הרשם לקבלת הניוזליטר
הרשם לקבלת תוכן מאגר 'תשובות' מידי שבוע לתיבת המייל שלך
כל הזכויות של התשובות והמאמרים שמורים לרבנים המשיבים שליט"א
הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.
בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!
השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם