חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב אליהו ברכה משיב כהלכה

ארץ השואל: פנמה

שאלה

רציתי לנצל במה זו לברר שאלה שמטרידה אותי.

מעת שהיינו ילדים שרנו בגן ובבית את השיר “לוַשְׁתִּי יש קרן -קרן על הראש”, וכעת התבוננתי בזה, שלא נזכר מזה כלום במגילה, וראיתי שבגמרא מגילה (יב:) כתוב “בא גבריאל ועשה לה זנב”, ומלבד שלא התבאר לי מהיכן המקור של חז”ל שנעשה לושתי זנב, גם זאת ובעיקר קשה לי שאם זה כל המקור א”כ כל הענין של קרן על הראש הוא המצאה וטעות ואינו נכון.

תשובה

ראשית ישר כח על שימת לב ונתינת דעת לברר כל דבר בדרך הצרופה במקורות התורה וחכמנו, ולא לבסס את ההשקפה על “מסורת הגננות” מהדור האחרון.

ובכן, כפי שהבאת ענין עשיית הזנב מפורש בגמרא, אלא שהוא נתון בתוך סוגריים, וזה משום שתיבות אלו השומטו ע”י הצנזורה[1] והוחזרו, אלא שגם פירש”י ותוס’ הושמטו אך לא הוחזרו, והמעיין בפירושם כת”י מינכן (הובא בהגהות וציונים הוצ’ עוז והדר) יראה מבואר שחז”ל למדו זאת מדכתיב להלן מיניה (אסתר פרק ב פסוק א) “זָכַר אֶת וַשְׁתִּי וְאֵת אֲשֶׁר עָשָׂתָה וְאֵת אֲשֶׁר נִגְזַר עָלֶיהָ”, שתיבת ‘עליה’ היא כמו ‘אליה’ ורומז לזנב של בהמה שנקרא ‘אַלְיָה’, עיי”ש[2] ומדבריהם מוכח שפירשו כפשוטו שצמח לה זנב.

[ובעל הערוך (ערך זנב ג) פירש “כל דבר שהוא יתר שאינו כמידת חבירו קרוי זנב, וכתב מהרש”א “לא ידענא מי הכריחו לפרש כך, ואימא דזנב ממש עשה לה כבהמה, וכה”ג אמרינן (ברכות סא.) באדם הראשון שנברא בזנב שנבראת ממנו חוה, אולם כדברי הערוך איתא במנות הלוי (א יב ד”ה ונשוב) ועין יעקב (מגילה שם) בשם הרשב”א בפירוש האגדות, שה’זנב’ כאן הוא כינוי, שהראש לכל קצה הדבר החשוב, והזנב קצה הגרוע שבו, והכא מ”ד שלא נולד בה פרצוף אלא זנב, כוונתו שזה כמין יבלת גדולה שאין בה פרצוף ואין בה צורך, עיי”ש. וידידי חבר בית מדרשנו ומשיב באתרנו הרה”ג יוסף חי סימן טוב שליט”א (אשכול יוסף – מגילת אסתר מהדו’ תשפ”ד עמ’ 4) כתב שאפשר שהרשב”א מפרש כן מפני שאין הקב”ה עושה נס גדול בחינם, עיי”ש].

מעתה צריך ביאור מהיכן באה שמועה זו שצמח לה קרן. וראיתי במגילת אסתר עם ביאורים מלוקטים (בידי הרב גי”ל שליט”א, ירושלים תשנ”ה עמ’ יח) שכתב שהאלשיך מסביר שהכוונה שעשה לה זנב על מצחה. ולדבריו מובן, כי אף אם לא נמצאת תיבת ‘קרן’, מ”מ ודאי לזה הכוונה, שזנב על המצח הוא כדוגמת קרן (אלא שיש לו שזנב הוא אבר גמיש ורך יותר משא”כ קרן היא נוקשית ומזדקרת), אולם יגעתי ולא מצאתי כן באלשיך. אכן מצאנו זאת בספר ירך יעקב (מגילת אסתר אות ג) למהר”י פייתוסי, שכתב בזה רמז שתיבות “ותמאן המלכה ושתי” עולות בגימטריה 3313 שזה גם חשבון תיבות “ונפרח אליה קרן על מצח שלה”, וכן הביא כן בספר ברית אברהם בושערה (דף קסח טור ג) בתור דעה נוספת מלבד האומרים זנב, וכתב (שם טור ד) שזה ענין ‘וכל קרני רשעים אגדע’.

וביקשתי וראיתי לידידי הבקי הרה”ג יוסף חיים אוהב ציון שליט”א בספרו הנחמד ‘עתה באתי’ (בפתיחה למהדו’ רביעית) כתב דמרגלא בפומייהו דדרדקי לומר של’ושתי’ צמח קרן במצחה, ורבות חיפש למצוא מקור לדבר, ומצאו בפירוש הרמב”ם למגילת אסתר שכתב, “וכששמעה אותה ארורה את הדבר, שמחה להראות את יפיה, וכאשר הגיעו אליה השלוחים התקשטה והתמרקה והתיפתה ולקחה המראה בידיה לראות בה את צורתה, והכעיר ה’ את פניה בעיניה. אמרו חז”ל שבא גבריאל ועשה לה זנב במצחה, עכ”ל הרמב”ם לענייננו, עיי”ש לידידי מה שביאר ע”פ הקבלה  טעם הדבר שגדל לה זנב דייקא במצחה. והנה מה שהביא כן מפירוש הרמב”ם, זכורני שיש מפקפקים שאינו פירוש הרמב”ם. שו”ר שהגאון הנאמ”ן רבינו מאיר מאזוז שליט”א שליט”א בספרו סנסן ליאיר (במילואים עמ’ תסד) כתב בזה הלשון, הרמב”ם חיבר שיר על מגִלת אסתר בלשון ערבי, ושם כתב שצמח לה קרן במצחה, ואולי כתב כן מפני הכבוד או שמצא כן באיזה מדרש, ואפשר דפליגי אם צוה להביאה ערומה או לבושה כפשט הכתוב, דלמ”ד ערומה עשה לה זנב אבל אם היא לבושה לא איכפת לה שתסתיר הזנב תחת שמלתה ועל כרחך שעשה לה קרן. וסיים ברמז כי תיבות ‘נִגְזַר עָלֶיהָ’ (אסתר ב א) – בגימטריא ‘והיה קרן’, עכ”ל. ודברי פי חכם חן.

 

ציונים

[1] שכידוע מחקו כל מיני אזכור כאלה וכמו שמחקו ברמב”ם את כל ענין ביאה שלא כדרכה.

[2] ואני אמרתי למצוא רמז אחר מאותו פסוק גופיה, דכתיב קודם לכן “זָכַר אֶת וַשְׁתִּי”, וא”כ היינו שעשאה כעין זכר, וצמח לה זנב. דהנה עמש”כ (דברים כה יח) “וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ”, דרשו בתנחומא (פרשת כי תצא סימן יד) שהיכה אותם מכת זנב, שהיו עמלק חותכים מילותיהם של ישראל וזורקים כלפי למעלה, ובפסיקתא רבתי (פיסקא יב – זכור) דרשו ‘ויזנב בך’ מכת הזנב לשון נקי, ולמדו זאת ממה שכתוב (שמואל א טו לג) “וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל כַּאֲשֶׁר שִׁכְּלָה נָשִׁים חַרְבֶּךָ כֵּן תִּשְׁכַּל מִנָּשִׁים אִמֶּךָ וַיְשַׁסֵּף שְׁמוּאֵל אֶת אֲגָג”, שסירסו ואמר לו כשם שעשית לישראל במצרים כך עשיתי לך שהיית מסרס אותם ומושיב את נשיהם עגונות. ולפי זה יש לעיין, האם גדל לה זנב מאחורה כמו זנב בעל חי, או שגדל לה זנב מקדימה כמו אבר הגבר, ודו”ק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש