חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
לוגו משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

האם כשאני נותן הוראה מסויימת כדאי להסביר אותה בהיגיון או להנחית אותה כהוראה שגם אם לא מבינים – עליהם לבצע? וזאת מפני שאם יתרגלו רק לעשות מה שהם מבינים במקרה שהם חולקים על שיקול דעתי או שאינם יודעים את כל התמונה מפני דברים שאיני יכול/ רוצה לפרט הם עלולים לסרב לשמוע בקולי כי הם לא מבינים.

לדוגמא עקרון חשוב לי , לא לחזור מאוחר בלילה. הילדה לא מבינה למה.

לא הכל אפשר להסביר ולא כל דבר בכל גיל. אבל זו רק דוגמא והכוונה שלי ברמת הרעיון… ומאידך גיסא. אני זוכר שהנחיתו עלי דברים מאד כעסתי, מדוע לא מסבירים וכו’.

תשובה

בשאלתך כתבת את התשובה מדוע לא להסביר וכמה זה נכון. אם כי כאשר ניתן להסביר אפשר להסביר מידי פעם, ולא תמיד (גם כשאפשר). אין לי מושג למה מאד כעסת כשהנחיתו עליך דברים (עצם המילה הנחתה יש לה קונוטציה שלילית, לא צריך להנחית אפשר פשוט לומר… ולא כאן המקום להרחיב למה הרגשת שהנחיתו עליך דברים, זה קשור כנראה לדינמיקה שהייתה בינכם), אך ילד צריך לדעת לקבל את דברי ההורים כפי שהם גם בלי הסברים.

כל הנושא של הקשר של הילדים איתנו ומצוות כיבוד הורים על מנת שידעו לקבל סמכות בלי שאלות ומתוך כך ישמעו בקול דברי חכמים גם כשאינם מבינים ומתוך כך לשמוע בקול ה’ יתברך, כך אנו גדלים לעבדי ה’ אמיתיים. שים לב שגם בתורה יש מצוות – עם הסבר והיגיון ויש חוקים ללא הסבר.

(ונכון שהתורה דווקא בעד שננסה להבין את הדברים, ונשאל שאלות, ונחקור ונעמיק, אבל הכל בתור “לימוד”, לא בתור “סיבה לקיים”. הסיבה לקיים את התורה, זה מפני שה’ אמר, ואחרי שמרנו “נעשה” אפשר להגיד גם “נשמע” שנתבונן לנסות להבין (לפי מיעוט ההבנה שלנו) מעט מההגיון, אבל אסור שיהיה ה”נשמע” סיבה ל”נעשה”).

למה לעשות מצוה מסוימת שאיני מבין? אני עושה כי כך ה’ ציווה. העשיה היא בלי שאלות ובלי הסברים. למידה לחוד, עשייה לחוד. אם ילד יתרגל על כל דבר לקבל הסבר, למה שיקיים אח”כ מצוות שאינו מבין.

השכל האנושי שלנו לא אמור להבין כל דבר. גם השכל של ילדינו (תלוי גיל) לא מבין כל דבר.

העיקרון הוא אבא ואמא אומרים – ילד עושה. ואין בעולם מי שרוצה טובת הילד יותר מהוריו.

וכמו שכתבתי לעיל, מידי פעם אפשר להסביר כאשר נראה לעיני ההורה, אבל באווירה של למידה (בחינת “ונשמע”), לא כתנאי לעשייה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש