חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

הנני בחורה דתייה ושומרת מצוות ואשמח לברר מה ניתן לעשות במקרה בו הנני מתארחת לארוחות אצל בני משפחתי שאינם מטבלים את כלי המטבח שלהם ולא מעוניינים בכך, אשמח לדעת האם קיימות אפשרויות נוספות/מקבילות בנוגע להטבלת הכלים על מנת “להכשיר” את הכלים הללו ובכדי לשמור על כבוד המשפחה ושלום הבית בין כולם. האם ניתן לעשות “הצגה” בו נותנים את הכלים לגוי במתנה ומשאילים ממנו את הכלים בכדי שלא יצטרכו לעבור הטבלה ??? במידה וכן אשמח לדעת מהו התהליך. תודה.

תשובה:

שלום וברכה לשואלת הנכבדה,

מבחינת הלכה מותר ליתן במתנה לגוי את כל כלי המטבח הטעונים טבילה, ולחזור ולשאול ממנו אותם בחזרה, ואין צריך ליתן בפועל לגוי כל כלי וכלי, אלא רשאי בעל הכלים [כלומר בעל הבית], או שלוחו לומר בפני ב’ עדים כשרים נוסח זה: “כל הכלים הנמצאים ברשותי (או ברשות פלוני) שלך הם שנתתי לך אותם במתנה גמורה, ואני מבקש לשאול ממך את הכלים להשתמש בהם”. ובאופן זה לדעת הרבה פוסקים הכלים אינן טענים טבילה. ויש לסמוך עליהם באופן שאלתך ששעת הדחק הוא לטבלם. וגדול השלום.

המשיכי לעלות ולהתעלות וה’ איתך, ובכל אשר תפני תשכילי ותצליחי.

 

מקורות ונימוקים:

כתב מרן השולחן ערוך (יו”ד סימן קכ סעיף טז) אם שכח ולא הטביל כלי מערב שבת או מערב יו”ט, יתננו לעכו”ם במתנה, ואחר כך ישאלנו ממנו ומותר להשתמש בו. וכתב הרמ”א וכן יעשה אפילו בחול במקום שאין לו מקוה. כ”כ בשו”ע (או”ח סי’ שכג).

ואע”ג שהט”ז (סי’ קכ ס”ק יח) כתב שעצה זו ותיקון זה אינו מהני אלא לפי שעה כל זמן שאין לו מקוה אבל לאחר השבת או לאחר שיזדמן לו מקוה, כיון שישתקע עולמית ביד ישראל, הוי כלקוח בידו. אלא שסייג דבריו, דכיון שדבר זה אינו מפורש בפסוקים יטביל עם כלי אחר, משום חשש ספק ברכה. והוב”ד במחזיק ברכה (או”ח סי’ רסא סק”ב), ובפרי חדש (סי’ קכ ס”ק מב), וע”ע בכה”ח (סי’ שכג ס”ק נ).

איברא דהרב כנסת הגדולה (הגב”י או’ חי) פליג על הט”ז בזה, וכתב דלא דמי למשכון, דלעולם הוא אצלו שאול. גם בשו”ת התעוררות תשובה (בחי’ השו”ע) כתב דמה שכתב הט”ז לדמות נידו”ד לטלית שאולה, יש לחלק, דהכא לא שייך מראית העין. והנה להלכה אע”ג שאנו מחמירים לכתחילה כהט”ז, ועי’ בשו”ת שבט הלוי ח”ט (סי’ קסז). מ”מ במקום צורך כבנד”ד יש להקל ובפרט במקום שלום והשקט ובטח.

ומ”ש נוסח זה, הוא ע”פ דברי קצות החושן (חו”מ סי’ קצד סק”ג) דמהני אודיתא בגוי, והוא שיעשה בשטר או בע”פ וע”י ב’ עדים כשרים, יעו”ש בארוך. ויש להיצמד בדוקא לנוסח שכתבתי.

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

בית האסורים
הרה"ג דוד אוחיון

חייו של יוסף בבית האסורים

מקורות ונימוקים: בראשית פרק לט, כ-כג: (כ) וַיִּקַּח֩ אֲדֹנֵ֨י יוֹסֵ֜ף אֹת֗וֹ וַֽיִּתְּנֵ֙הוּ֙ אֶל־בֵּ֣ית הַסֹּ֔הַר מְק֕וֹם אֲשֶׁר אֲסִירֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ אֲסוּרִ֑ים וַֽיְהִי־שָׁ֖ם

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש