חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כתיבת שם אדנות בלועזית והגיית כינוי שם השם בלועזית

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום וברכה,

האם כשכותבים את שם אדנות באותיות לע”ז צריך לשנות כמו שכשכותבים בעברית.

ומה הדין בזה שכותבים את התרגום של שם ה’.

האם יש בעיה לומר את התרגום של שם ה’ בלע”ז שלא לצורך?

תודה מראש

תשובה

שלום וברכה

על פי הדין, מותר לכתוב את שם אדנו”ת בעברית בלא שינוי, לפיכך מותר גם לכותבו בלועזי”ת ואין צריך לשנותו. כמו כן מותר לכתוב את הכינוי / התרגום של שם השם בלועזית בלא שינוי.

אמנם ראיתי שיש נוהגים לשנות את כתיבת השם בעברית כגון לכתוב מקף באמצע המילה, ויתכן שטעם הדבר הוא כדי שלא יצטרכו לשמור על קדושת הדף עליו רשום השם, אמנם בלועזית אין קדושה על שם אדנות שנכתב באותיות לע”ז. וכמו כן דעת מרן הרב עובדיה יוסף שמעיקר הדין אין איסור להגות את שם אדנות ככתבו.

בנוגע להגיית שם ה’ בלועזית שלא לצורך, הדבר אסור. למרות שאין בכינוי שם השם בלועזית קדושה בכתיבתו, הגייתו שלא לצורך הוא כעין ביזיון והדבר אסור.

בברכה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

שמות הקודש שאינם נמחקים – האם מותר לכותבם

שמות הקודש אשר אינם נמחקים הינם השמות דלהלן: שם הוי”ה שהוא שם אדנ”י, שם א”ל, שם אלו”ה, שם אלהי”ם, שם אהי”ה, שם שד”י, שם צבאו”ת.

שבע שמות אלו אסורים במחיקה כפי שציוותה התורה “לא תעשון כן לה’ אלוהיכם”. [דברים י”ב ד’]

אכן אין איסור כתיבת שמות אלו אלא מחיקתם, לפיכך אין איסור כתיבת שם אדנות בין בעברית וכ”ש בלועזית.

אמנם יש שנהגו לשנות או לעשות הפסק בכתיבת שם אדנות, ויתכן שהוא כדי שלא יבואו לידי ביטוי השם וכדי שלא יצטרכו לשמור על קדושת הדף עליו נרשם שם השם.

אכן דעת מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל שהלכה כדעת הרדב”ז שאין איסור אמירת שם אדנות, אלא רק שם הווי”ה ברוך הוא. כמו כן שם אדנות שנכתב שלא בלשון הקודש אלא בלועזית אין בכך קדושה כי אין זה שם השם ברוך הוא בלשון הקודש.

האם מותר לומר את כינוי שם השם בלועזית

בנוגע לכינוי שם השם בלועזית, כמו שנהוג לומר באנלית “גאד” וכדו’, אין איסור לכותבו, יתירה מזאת אף אין איסור למוחקו מעיקר הדין, כיון שאין קדושה בכתיבתו, כפי שכתב המשנה ברורה או”ח סימן פ”ה ס”ק י’. וכן כתב בשו”ת מנחת יצחק חלק א’ סימן י”ז, להוכיח כן כי כינוי שם השם בלועזית אין בהם קדושה ואין צריך להימנע מלזרוק ספרים או עיתונים שמוזכר בהם כינוי שם השם בלועזית.

אולם למרות שכינוי שם השם בלועזית איננו בכלל השמות שאינם נמחקים, מכל מקום אסור להגות אותם שלא לצורך או במקום הטינופת וכדו’. כפי שכתב המשנה ברורה שם או”ח סימן פ”ה ס”ק י’ בזה”ל:

וכ”ש השמות שאינם נמחקין אסור לאמור שם אפילו בלשון לע”ז כגון גא”ט בלשון אשכנז או בוגא בלשון פולין ורוסיא וכה”ג. שאף ששם זה אין בו קדושה באותיות כתיבתו ומותר למוחקו מ”מ יש בו משום בזיון בהזכרתו במקום טינופת כמו בהזכרת השלום שמותר ג”כ למוחקו ואעפ”כ כיון שהקב”ה נקרא בו אף על פי שאינו מיוחד לו אסור להזכירו כשמתכוין על ענין השלום וכמש”כ סי’ פ”ד, וכ”ש בזה שלכמה דברים דינם כשמות שבלשה”ק כגון לענין שבועה ולענין הזכרת ש”ש לבטלה ולענין קללת חבירו בשם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש