חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מורנו הרה"ג אליהו בחבוט שליט"א

ארץ השואל: ישראל

בפורים, האם מותר להתפלל בקבר של צדיק? הנשמה נמצאת שם ביום הזה?

שאלה: לכבוד הרבנים שליט”א. אני גר בשכונת שמואל הנביא, ורציתי להתפלל ביום פורים בקברו של מרן הרב עובדיה זצ”ל ובקברו של חכם שלום זצ”ל. אבל אני צריך לדעת, אם מותר להשתטח על קברות הצדיקים בפורים?

תשובה

מותר (וגם מועיל) להשתטח (וכל שכן להתפלל) על קברות הצדיקים בימי הפורים. אך יקפיד לקיים תחילה את כל מצוות היום (קריאת המגילה, משלוח מנות, מתנות לאביונים, וסעודת פורים) כי היום קצר והמלאכה מרובה, וכמובן גם יקפיד להתפלל כראוי תפילות החובה בבית הכנסת, ולעסוק בתורה ביום הקדוש הזה, ואם ישאר לו זמן ונמצא במצב שראוי לעמוד לפני המלך, ולא ינהג קלות ראש ח”ו בבית עלמין, אה”נ שיש בזה תועלת גדולה לקיבול התפילות ובפרט ביום קדוש כזה וכל שכן בציונם של המאורות הגדולים האלו זיע”א. ותתפללו “בשם כל ישראל” על גאולתנו ופדיון נפשנו כי עת לחננה.

מקורות:

במקום אחר הארכנו בס”ד בדין השתטחות על קברות הצדיקים בימי חנוכה, וכל מה שכתבנו שם, נוגע גם לכאן. ונתבאר שם, דהעיקר כדעת הסוברים דמועיל להשתטח על קבורת הצדיקים בחנוכה (ושכן דעת הראש”ל הרה”ג ר’ יצחק יוסף שליט”א), והוא הדין והוא הטעם לענין פורים, וכפי שהבאנו שם להדיר מדברי הרב נתיבי עם, עיי”ש. ואם כי אין ראיה לדבר, אזכיר מה שמובא באגרת שכתב אחד מתלמידיו של הגאון בעל אור החיים זלה”ה (נפסה בספר “אגרות ותשובות רבינו חיים בן עטר” עמ’ קס”ח), העיד בגודלו שהאור החיים זלה”ה אחרי קריאת המגילה בצפת (בט”ו, דעבדי ב’ ימים מספק), נסע עם תלמידיו ג’ שעות עד לציון הרשב”י במירון, ונשתטחו עליו בו ביום, וגם על קברות הצדיקים אשר בדרך בין צפת למירון, עיי”ש. והגאון מוהר”ר סלמן מוצפי זצ”ל בספר שפתי צדיקים עמ’ כ”ה (מעמודי המבוא, מהדו”ק) העד העיד בנו דהמנהג (כלומר מנהג המקובלים) להשתטח על קברות הצדיקים גם בפורים.

ומכתב שחתמו עליו הג”ר יעקב אדלשטיין זצ”ל יחד ויבלח”ט הגר”ח קנייבסקי שליט”א (דפו”ס ועומד בספר תתן אמת ליעקב אדלשטיין ח”א עמ’ שצ”ד) המליצו לשלוחי קופת העיר להתפלל על התורמים בקברות הצדיקים ביום הפורים, אך בסיום המכתב כתוב דאין ללמוד מפרטי מכתב זה לענין תפילות של אחרים או של יחידים, עיי”ש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש