חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

היום, ערב שבת והחג, עברנו דירה.

החפצים שלנו היו מאוחסנים 3 חודשים במחסן שכור, והיום כשפתחנו את הארגזים ראינו שהכל מלא בעובש, בגדים, מצעים, מגבות וכו’.

האם אוכל לכבס בחול המועד?

בנוסף, יש לי אסטמה וקשה לי לנשום את הריח.

תודה

ומועדים לשמחה.

תשובה

שלום וברכה

מועדים לשמחה

מצטער לשמוע על העובש

מקווה שהוא יצא לחלוטין מהבגדים על ידי הכביסה.

בנוגע לשאלתך,

בגדים שיש חשש שהם יתקלקלו אם ישארו כך – אין בעיה לכבס אותם.

בגדים שיש צורך בהם לחג והם מלוכלכים ולא ניתנים ללבישה כך – אין בעיה לכבס אותם.

אולם שאר הבגדים שאין חשש קלקול ואין צורך בהם לחג – אין לכבס אותם עד לאחר החג.

אם הריח מאוד מפריע, אפשר להשרות את הבגדים בתוך גיגית עם מים או להניחם בתוך שקית סגורה, אבל אין סיבה להתיר לכבס דווקא.

חג שמח

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

מי שנודע לו הצורך בכיבוס בערב הרגל מותר לכבס במועד

במשנה במסכת מועד קטן דף י”ג: איתא, ואלו מכבסין במועד הבא ממדינת הים ומבית השביה והיוצא מבית האסורין, ע”כ. כלומר שלמרות שיש איסור כביסה בחול המועד, אין הטעם בזה אלא בכדי שיכבסו ויתארגנו קודם המועד, לכן מי שהיה אנוס ולא היה יכול לכבס קודם המועד, לא אסרו עליו לכבס במועד.

כן פסק השו”ע או”ח סימן תקל”ד, אין מכבסין במועד. ואלו שמכבסין במועד: הבא ממדינת הים, והיוצא מבית השביה ומבית האסורין,  ומנודה שהתירו לו חכמים ברגל, ומי שנדר שלא לכבס ונשאל ברגל והתירו לו, ומטפחות הידים, ומטפחות הספרים, ומטפחות הספג, ובגדי קטנים, ובעלת הכתם שנמצא במועד, ומי שאין לו אלא חלוק אחד; וכולם מכבסין כדרכן, אפילו בנתר ואהל, ובפרהסיא, על גבי הנהר. הגה: מיהו לא יכבסו רק הצריך להן, דהיינו חלוק אחד, ע”כ.

על פי האמור היה מקום ללמוד לנידון השאלה שיש להתיר לכבס, הואיל והרי לא היה ידוע קודם לרגל שיש צורך לכבס את הבגדים, ורק קודם לרגל ממש נודע הדבר, וכבר כתבו הפוסקים שאם נודע רק ביום הרגל באופן שאין פנאי לכבס, מותר לכבס ברגל. כפי שכתב המשנה ברורה לגבי גילוח במועד או”ח סימן תקל”א ס”ק ז’.

אולם נראה כי אין בכך היתר לכבס בנידון השאלה שלפנינו, שהרי לא התירו חז”ל בכגון דא לכבס, אלא כאשר הוא צריך לבגד זה לרגל, וכפי שביאר הרמ”א בהגהתו לשו”ע שלא התירו לכבס אלא את הצריך להם.

על כן אין להתיר לכבס בנידון השאלה אלא את הבגדים הנצרכים למועד, משום היתר זה שלא נודע להם הצורך בכיבוס אלא עד סמוך לרגל.

מותר לכבס במועד למנוע כתמים הגורמים נזק לבגד

למרות האמור, בגדים שיש בהם עובש בצורה כזאת שהבגדים עלולים להינזק ולהתקלקל אם לא יכובסו מיד, יש להתיר לכבסם, משום דבר האבד, וכפי שכתבו הפוסקים, כפי שכתב בשו”ת מהרש”ם חלק ז’ סימן ק”ל, שכאשר יש צורך למנוע נזק לבגד מותר לכבס במועד.

וכן כתב הפסקי תשובות או”ח סימן תקל”ד ס”ק ג’, שבגד שאם לא יכבסוהו יתקלקל או יתעפש מותר לכבסו, אפילו אינו לצורך המועד כי הוא בגדר דבר האבד, אך אם די לו בשטיפה במים וסחיטה, לא יעשה יותר.

 

אך בגדים שאין חשש שיתקלקלו אם ישאר כך עד לאחר המועד, ואין צורך בהם למועד, אין היתר לכבסם.

אף שמצד הריח הנודף מהם היה מקום להתיר, בפרט כאשר מזיקים הם לבעלת הבית הסובלת מאסטמה כפי שציינה בשאלתה. והרי התירו הפוסקים ועיין שו”ת באר משה חלק ז’ סוף סימן י’ ועוד לכבס מצעים בבתי חולים וכדו’ מסיבת בריאות.

אולם אין בכך היתר לכבס את הבגדים, מאחר וניתן למנוע את הריח הנודף מהם ע”י הנחתם בשקיות אטומות וכדו’. וגם אם אין פיתרון זה ישים מכל סיבה שהיא, עדיין אין היתר משום כך לכבס, אלא מספיק לשם כך להשרות את הבגדים במים וכדו’.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש