חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם מותר למכור לגוי חטיפים ללא כשרות

הרב אליהו בחבוט

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

ביצעתי הזמנה של חטיפים מיוחדים מסין ללא שימת לב לכשרות, לאחר שהם הגיעו ראיתי שהם לא כשרים.

מה אני צריך לעשות איתם? האם אוכל למכור לגוי? או רק לזרוק לפח?

תודה מראש.

תשובה

שלום וברכה

איסורי אכילה אינם איסורי הנאה, אפילו איסורי אכילה של נבלות וטריפות, לכן מותר לך למכור את החטיפים לגוי, ולקבל תמורתם כסף.

רק בשר וחלב שהתבשלו יחד הינם אסורים אף בהנאה, אולם חטיפים אין בהם בישולים של בשר וחלב.

ולמרות שישנו איסור לסחור במאכלים האסורים באכילה, ואסור למוכרם לגוי באופן קבוע, אולם מי שהזדמנו לו באקראי מאכלות אסורות, כפי שאירע לך, מותר למוכרם לגוי.

בברכה

 

מקורות ונימוקים:

רובם של איסורי האכילה אינם אסורים בהנאה, למעט ערלה כלאי הכרם ותרומה, אולם כל אלו אינם שייכים בחוץ לארץ.

ואף כלאי הכרם שאסור בחו”ל אינו אלא מדרבנן, וספקו מותר, כפי המבואר בשו”ע יו”ד סימן רצ”ו, לכן כל מאכל שעל פי הרוב אין בו חשש כלאי הכרם, מותר.

ואילו איסורי נבילות וטריפות שהם המצויים בעיקר בחטיפים ללא כשרות, אינם אסורים בהנאה אלא באכילה.

 

איסור סחורה במאכלות אסורות

אולם במשנה בשביעית משנה מסכת שביעית פרק ז  איתא, אין עושים סחורה בפירות שביעית ולא בבכורות ולא בתרומות ולא בנבלות ולא בטרפות ולא בשקצים ולא ברמשים ולא יהיה לוקח ירקות שדה ומוכר בשוק אבל הוא לוקט ובנו מוכר על ידו לקח לעצמו והותיר מותר למכרן.

מבואר שישנו איסור לסחור במזון שאינו כשר, ונחלקו הראשונים האם איסור זה הוא מדאורייתא או מדרבנן. דעת התוס’ והרא”ש במסכת פסחים דף כ”ג שהאיסור הוא מדרבנן, אולם בתרומת הדשן כתב שאין האיסור מדאורייתא, אלא מדרבנן והפסוקים שהביאה הגמרא בפסחים אינם אלא אסמכתא בעלמא. ובדברי מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל בספר כף החיים יו”ד סימן קי”ז אות נ”ד מבואר שלהלכה ניתן לסמוך על כך שהאיסור מדרבנן.

ועיין בש”ך יו”ד סימן קי”ז שדן בסיבת האיסור, אם הוא משום הגזירה שמא יבוא לאוכלם כפי שכתב הרשב”א, או שהוא משום מראית העין.

מותר למכור איסורי אכילה באופן אקראי

למרות האמור, בנידון השאלה יש להתיר למכור את החטיפים לגוי, הואיל והחטיפים הגיעו לידו באקראי, ולא רכשם על דעת למוכרם, וכבר מבואר במשנה בשביעית שם ובהמשך המשניות שם, שכל שבאקראי הזדמנו לידו המאכלות האסורות מותר למוכרם לגוי.

וכן פסק השו”ע ביורה דעה סימן קי”ז בזה”ל, כל דבר שאסור מן התורה, אף על פי שמותר בהנאה,  אם הוא דבר המיוחד למאכל אסור לעשות בו סחורה, חוץ מן החלב, שהרי נאמר בו: יעשה לכל מלאכה. ואם נזדמנו לצייד חיה ועוף ודגים טמאים,  וכן מי שנזדמנה לו נבלה וטריפה בביתו, מותר למכרם ובלבד שלא יתכוין לכך.

עוד איתא בירושלמי, שכל דבר שאיסורו רק מדרבנן מותר לעשות בו סחורה, וכן הביא הרמ”א להלכה בהגהתו לשו”ע שם.

לפיכך בנוגע לשאלה שלפנינו יש להתיר למכור את החטיפים לגוי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

בית האסורים
הרה"ג דוד אוחיון

חייו של יוסף בבית האסורים

מקורות ונימוקים: בראשית פרק לט, כ-כג: (כ) וַיִּקַּח֩ אֲדֹנֵ֨י יוֹסֵ֜ף אֹת֗וֹ וַֽיִּתְּנֵ֙הוּ֙ אֶל־בֵּ֣ית הַסֹּ֔הַר מְק֕וֹם אֲשֶׁר אֲסִירֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ אֲסוּרִ֑ים וַֽיְהִי־שָׁ֖ם

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש