חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
כוס מים

אני בהיריון בסיכון האם אני צריכה לצום ביום כיפור

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב,

אני בהריון חודש 3, נכנסתי להריון אחרי טיפולי ivf ההריון התחיל עם דימומים והוגדר בסיכון, כיום ב”ה מרגישה יותר טוב והפסיק הדימומים. אך עדיין הרופא אמר שמאוד מסוכן להריון לצום ושמים אני חייבת לשתות, ולגבי אוכל זה רק אם אני מרגישה חלשה אז מיד לאכול.

רוצה לדעת מה לעשות ומה הגדרה לחלשה וכו’.

נ.ב. אני צריכה לשתות מים 2 ליטר לפחות ביום.

תודה

תשובה

שלום וברכה

ראשית כל אברך שיהיה ההריון קל ובריא

והעובר יתפתח כראוי ויולד לחיים טובים ולשלום בריא ושלם.

לעניין הצום:

במצב בו ההיריון מוגדר בסיכון, ורופא ירא שמים אומר שהצום מסוכן להיריון ואת חייבת לשתות,

ניתן לשתות מים או מיץ ממותק “לשיעורים”:

כלומר לשתות כמות של נוזלים עד ארבעים סמ”ק באדם ממוצע

[ובאדם השוקל מעט פחות מהממוצע, עד 35 סמ”ק].

ובחלוף 9 דקות אפשר לשתות שוב פעם כמות נוזלים כזו,

וכן הלאה לאחר 9 דקות לשתות שוב פעם כמות נוזלים כזו.

באופן זה לא יחסר לגוף נוזלים כלל

כמובן בנוסף יש להתכונן כראוי לצום בשתייה מרובה ועדיף להקפיד על כך כבר יומיים קודם לצום.

לגבי אוכל, בדרך כלל הגוף לא זקוק למאכל דווקא, ומסתפק בנוזלים ממותקים.

בכל מקרה עדיף לנוח כמה שאפשר, כדי לא להתאמץ,

ואם מרגישים סחרחורת או שמרגישים חולשה על סף עילפון, אפשר גם לאכול מעט בשיעורים:

כלומר עד ארבעים סמ”ק כל תשע דקות.

 

בברכה לצום קל

והריון בריא

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

איסור אכילה ושתיה ביום הכיפורים

ציוותה התורה בנוגע ליום הכיפורים, בחומש ויקרא פרק טז פסוק כט :וְהָיְתָ֥ה לָכֶ֖ם לְחֻקַּ֣ת עוֹלָ֑ם בַּחֹ֣דֶשׁ הַ֠שְּׁבִיעִי בֶּֽעָשׂ֨וֹר לַחֹ֜דֶשׁ תְּעַנּ֣וּ אֶת־נַפְשֹֽׁתֵיכֶ֗ם וְכָל־מְלָאכָה֙ לֹ֣א תַעֲשׂ֔וּ הָֽאֶזְרָ֔ח וְהַגֵּ֖ר הַגָּ֥ר בְּתוֹכְכֶֽם:

מלשון הפסוק תענו את נפשותיכם למדנו את איסור האכילה והשתיה ביום הכיפורים.

בנוגע למי שלא צם ולא מענה את עצמו ביום הכיפורים אמרה התורה בויקרא כ”ג פסוק כ”ט: ”כִּי כָל הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר לֹא תְעֻנֶּה בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה וְנִכְרְתָה מֵעַמֶּיהָ”

שיעור האכילה המחייב בכרת

לעניין שיעור האכילה הנחשב להפרת הצום, איתא במשנה ביומא דף ע”ג:  האוכל ככותבת הגסה ביום הכיפורים חייב.

שיעור זה הוא לעניין אכילה, אך לעניין שיה שיעורו במלוא לוגמיו, דהיינו שיעור שאדם ממלא בפיו בצד אחד, והוא שיעור המשתנה בין אדם לאדם לפי גודל גופו.

הסיבה לשיעורים אלו, משום שאמדו חז”ל שבשיעור זה מתיישבת דעתו של אדם.

אמנם גם האוכל או שותה פחות משיעור זה, אפילו אכילה או שתייה מועטה ביותר, אף שאינו נענש בכרת עובר משום שחצי שיעור אסור מן התורה.

ועיין בזה בדברי השו”ע סי’ תרי”ב סעי’ א’. ואע”ג שבכל איסורי התורה משערינן בכזית שהוא נחשב לאכילה, כתב כתב המשנה ברורה לבאר שם בס”ק א’ דכל זה הוא דווקא במקום שכתוב בלשון “אכילה”, שונה מכך הוא יום כיפור שלא כתוב בו אכילה אלא כתוב ועיניתם את נפשותיכם, וקים להו לחכמים שבפחות מככותבת לא מיתבא דעתיה של אדם כלל והרי הוא רעב ומעונה כבתחילה, לכן שיערו זאת בככותבת.

חולה שיש בו סכנה השותה או אוכל ביום הכיפורים – יאכל וישתה לשיעורים

ביום הכיפורים כיון שהצום הוא מן התורה, אף חולה שאין בו סכנה צריך לצום, אולם חולה שיש בו סכנה שחוששים לחייו או אפי’ רק חוששים שיכבד עליו החולי, מותר לאכול ולשתות, אולם מתירים לו לאכול לשיעורים, אלא”כ זה לא מספיק לו ומוכרח לאכול כדרכו.

המטרה בשיעורים היא שלא להגיע לשיעור החמור של אכילת ככותבת הגסה בתוך שיעור אכילת פרס, לפיכך עושים הקל הקל תחילה.

כפי שכתב השו”ע או”ח סימן תרי”ח סעיפים ז’ – ח’

כשמאכילין את העוברות או את החולה, מאכילין אותם מעט מעט כדי שלא יצטרף לשיעור; הלכך מאכילין אותו כב’ שלישי ביצה בינונית, וישהו כדי אכילת ארבעה ביצים; והשתיה, יבדקו בחולה עצמו כמה היא כדי שיסלקנו לצד אחד ויראה כמלא לוגמיו.

וישקוהו פחות מאותו שיעור, וישהו בין שתיה לשתיה כדי אכילת ארבעה ביצים, ולפחות ישהו בין שתיה לשתיה כדי שיעור שתיית רביעית; ואם אמדוהו שאין השיעורים הללו מספיקים לו, או שהחולה אומר כן, או שנסתפקו בדבר, מאכילים ומשקים אותו כל צרכו (מיד).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש