חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב זעפראני דורש

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

לאחרונה, הפסקתי לעשן, ועברתי להשתמש בסיגריה אלקטרונית.
אבל שמתי לב! שיש לה טעם חזק – האם צריך לברך עליה ‘שהכל’?
 

תשובה:

שלום רב!
תבורך על החלטתך, לשמור על בריאותך, ולחדול מהשימוש בסיגריות.
רק אציין! כי לפי ארגוני הבריאות השונים, סיגריה אלקטרונית מזיקה אף היא.
ואף שיש מחלוקת, במידת הנזק שלה – האם היא שווה לסיגריה רגילה, או פחות ממנה? [ויש אומרים: שהרבה פחות ממנה].
על כל פנים, לכל הדעות היא מזיקה בהחלט! ואף ממכרת, יותר מסיגריה רגילה! 
ולכן, אם תצליח לחדול לחלוטין מהשימוש בה – תזכה במצווה גדולה של שמירת גופך.
כפי שהזהיר מרן הגר”ע יוסף זצוק”ל, כמה פעמים. ומובא בתשובותיו. (עיין במקורות)
 
ולשאלתך:
לא מברכים על סיגריה אלקטרונית, שום ברכה.
כיון שאין מברכים, אלא על דבר שכוונתו בו לאכילה.
אמנם יש אומרים: שאם יש בו הנאת מעיים, מברכים גם אם אין כוונתו לאכילה, אבל בסיגריה אלקטרונית, שפולטים את האדים שלה החוצה, ואין בה הנאת מעיים – לא מברכים.
 

עוד באותו עניין:

האם סיגריה אלקטרונית צריכה כשרות? 

האם מותר לעשן, סיגריה אלקטרונית בצום?

 
מקורות:
ברכה על טעימת רביעית:
הנה בשולחן ערוך (אורח חיים הלכות ברכת הפירות סימן רי ס”ב), כתב, וז”ל:
“הטועם את התבשיל, אינו צריך לברך עד רביעית, ואפילו אם הוא בולעו;

ויש אומרים: שאם הוא בולעו, טעון ברכה. ולא פטרו את הטועם, אלא כשחוזר ופולט. ואז אפילו על הרבה, אינו צריך ברכה. (הגה: וספק ברכות להקל)”.
ובטעם הדבר, כתב המשנה ברורה (ס”ק יג), ז”ל:

“דאע”ג דאסור ליהנות מן העוה”ז בלא ברכה, אפילו כל שהוא, בין באכילה בין בשתיה. היינו, כשמכוין לאכול ולשתות. אבל הכא, שאין כונתו אלא לטעום, לידע אם צריך מלח או תבלין, א”צ ברכה, לא לפניה ולא לאחריה. ואפילו אם הוא אוכל קצת מהמאכל אחר הבישול, [שאין ביכלתו לתקן אז המאכל], ורק לידע אם הוא טוב, ג”כ מצדדים הא”ר והפמ”ג, דגם זהו בכלל טעימה, אחרי שאין כונתו לשם אכילה”:

כלומר, מברכים רק על הנאת אכילה – וכאן שאין כוונתו לאכילה, א”צ לברך. (וביותר מרביעית, מברכים. ששם כבר יצא מגדר טעימה).

והיש אומרים סוברים: דכיון, דיש לו הנאת מעיו – יש לו לברך בכל מקרה. ולכן, רק בפולט אינו מברך!

 

וא”כ בנידוננו, שפולט האדים מפיו – לכו”ע, א”צ לברך.

 
ברכה על עישון:
אך עי’ במגן אברהם (ס”ק ט) שכתב:
“צ”ע, באותן שנותנין עשב שקורין טוב”ק לתוך השפופרת, ומדליקין אותו, ושואבין העשן לתוך פיהם, וחוזרין ופולטין אותו, (נראה דהוא כעין נרגילה) – צ”ע, אי דמי לטועם ופולט, שא”צ ברכה. או דלמא, דומה לריח, שצריך לברך. ק”ו כאן, שגם הגוף נהנה ממנו, שהרבה שבעים ממנו, כמו שאכל ושתה. וצ”ע”.
 

כלומר, דמה שבפולט א”צ לברך – כיון שאינו כדרך הנאתו.

אך בנרגילה, שכן דרך הנאתו בפליטה, יש לברך!

(ומאידך מסתפק, דסוף סוף, אינו כדרך אכילה).

 

אך עי’ מגן גיבורים (ס”ק יב), ופרי מגדים (באשל אברהם ס”ק ט), ובשערי תשובה (ס”ק ט), משם מור וקציעה – דהשיגו עליו.

ובמשנה ברורה (ס”ק יז) כתב: דהאחרונים החליטו בפשיטות, שאין לברך על עישון זה:

 

ומ”מ נראה, דאף לשיטת המג”א – לסברא הראשונה בשו”ע, דהיא נראית עיקר להלכה, (כמ”ש ברמ”א, וכ”נ מסתימת השו”ע) – אין לברך!

שהרי לדעתם, רק כדרך אכילה מברך. (ובאמת, ציון דברי המג”א, הוא על דברי הי”א)

 
ובסוף דברינו, יש לציין!
מה שכתב מרן הגר”ע יוסף זצוק”ל בסוף תשובתו: (בשו”ת יחוה דעת חלק ה סימן לט)
“אולם מה טוב ומה נעים להימנע מעישון סיגריות בכלל בכל ימות השנה, לאחר שנתפרסם ברבים שלפי דעת גדולי הרפואה והמדע בזמנינו, העישון מזיק ומסוכן מאוד, ועלול להביא למחלות נוראות ולסכן בריאותו של האדם. שומר נפשו ירחק ממנו. וכבר הזהירה התורה ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. ושומע לנו ישכון בטח”.
ואמנם, בארגוני הבריאות השונים, יש מחלוקת במידת הנזק של סיגריה אלקטרונית – האם היא שווה לסיגריה רגילה, או פחות ממנה? [ויש אומרים: שהרבה פחות ממנה].
על כל פנים, לכל הדעות היא מזיקה בהחלט! ואף ממכרת, יותר מסיגריה רגילה! – ולכן, יש להימנע ממנה.  
לכן, אם תוכל לחדול לחלוטין מעישון סיגריות – תקיים מצווה גדולה, של חיזוק גופך.
בהצלחה!

 

שאלה:

לאחרונה, הפסקתי לעשן, ועברתי להשתמש בסיגריה אלקטרונית.

אבל שמתי לב! שיש לה טעם חזק – האם צריך לברך עליה ‘שהכל’?

 

תשובה:

שלום רב!

תבורך על החלטתך, לשמור על בריאותך, ולחדול מהשימוש בסיגריות.

רק אציין! כי לפי ארגוני הבריאות השונים, סיגריה אלקטרונית מזיקה אף היא.

ואף שיש מחלוקת, במידת הנזק שלה – האם היא שווה לסיגריה רגילה, או פחות ממנה? [ויש אומרים: שהרבה פחות ממנה].

על כל פנים, לכל הדעות היא מזיקה בהחלט! ואף ממכרת, יותר מסיגריה רגילה! 

ולכן, אם תצליח לחדול לחלוטין מהשימוש בה – תזכה במצווה גדולה של שמירת גופך.

כפי שהזהיר מרן הגר”ע יוסף זצוק”ל, כמה פעמים. ומובא בתשובותיו. (עיין במקורות)

 

ולשאלתך:

לא מברכים על סיגריה אלקטרונית, שום ברכה.

כיון שאין מברכים, אלא על דבר שכוונתו בו לאכילה.

אמנם יש אומרים: שאם יש בו הנאת מעיים, מברכים גם אם אין כוונתו לאכילה, אבל בסיגריה אלקטרונית, שפולטים את האדים שלה החוצה, ואין בה הנאת מעיים – לא מברכים.

 

עוד באותו עניין:

האם סיגריה אלקטרונית צריכה כשרות? 

האם מותר לעשן, סיגריה אלקטרונית בצום?

 

מקורות:

ברכה על טעימת רביעית:

הנה בשולחן ערוך (אורח חיים הלכות ברכת הפירות סימן רי ס”ב), כתב, וז”ל:

“הטועם את התבשיל, אינו צריך לברך עד רביעית, ואפילו אם הוא בולעו;

ויש אומרים: שאם הוא בולעו, טעון ברכה. ולא פטרו את הטועם, אלא כשחוזר ופולט. ואז אפילו על הרבה, אינו צריך ברכה. (הגה: וספק ברכות להקל)”.

ובטעם הדבר, כתב המשנה ברורה (ס”ק יג), ז”ל:

“דאע”ג דאסור ליהנות מן העוה”ז בלא ברכה, אפילו כל שהוא, בין באכילה בין בשתיה. היינו, כשמכוין לאכול ולשתות. אבל הכא, שאין כונתו אלא לטעום, לידע אם צריך מלח או תבלין, א”צ ברכה, לא לפניה ולא לאחריה. ואפילו אם הוא אוכל קצת מהמאכל אחר הבישול, [שאין ביכלתו לתקן אז המאכל], ורק לידע אם הוא טוב, ג”כ מצדדים הא”ר והפמ”ג, דגם זהו בכלל טעימה, אחרי שאין כונתו לשם אכילה”:

כלומר, מברכים רק על הנאת אכילה – וכאן שאין כוונתו לאכילה, א”צ לברך. (וביותר מרביעית, מברכים. ששם כבר יצא מגדר טעימה).

והיש אומרים סוברים: דכיון, דיש לו הנאת מעיו – יש לו לברך בכל מקרה. ולכן, רק בפולט אינו מברך!

 

וא”כ בנידוננו, שפולט האדים מפיו – לכו”ע, א”צ לברך.

 

ברכה על עישון:

אך עי’ במגן אברהם (ס”ק ט) שכתב:

“צ”ע, באותן שנותנין עשב שקורין טוב”ק לתוך השפופרת, ומדליקין אותו, ושואבין העשן לתוך פיהם, וחוזרין ופולטין אותו, (נראה דהוא כעין נרגילה) – צ”ע, אי דמי לטועם ופולט, שא”צ ברכה. או דלמא, דומה לריח, שצריך לברך. ק”ו כאן, שגם הגוף נהנה ממנו, שהרבה שבעים ממנו, כמו שאכל ושתה. וצ”ע”.

 

כלומר, דמה שבפולט א”צ לברך – כיון שאינו כדרך הנאתו.

אך בנרגילה, שכן דרך הנאתו בפליטה, יש לברך!

(ומאידך מסתפק, דסוף סוף, אינו כדרך אכילה).

 

אך עי’ מגן גיבורים (ס”ק יב), ופרי מגדים (באשל אברהם ס”ק ט), ובשערי תשובה (ס”ק ט), משם מור וקציעה – דהשיגו עליו.

ובמשנה ברורה (ס”ק יז) כתב: דהאחרונים החליטו בפשיטות, שאין לברך על עישון זה:

 

ומ”מ נראה, דאף לשיטת המג”א – לסברא הראשונה בשו”ע, דהיא נראית עיקר להלכה, (כמ”ש ברמ”א, וכ”נ מסתימת השו”ע) – אין לברך!

שהרי לדעתם, רק כדרך אכילה מברך. (ובאמת, ציון דברי המג”א, הוא על דברי הי”א)

 

ובסוף דברינו, יש לציין!

מה שכתב מרן הגר”ע יוסף זצוק”ל בסוף תשובתו: (בשו”ת יחוה דעת חלק ה סימן לט)

“אולם מה טוב ומה נעים להימנע מעישון סיגריות בכלל בכל ימות השנה, לאחר שנתפרסם ברבים שלפי דעת גדולי הרפואה והמדע בזמנינו, העישון מזיק ומסוכן מאוד, ועלול להביא למחלות נוראות ולסכן בריאותו של האדם. שומר נפשו ירחק ממנו. וכבר הזהירה התורה ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. ושומע לנו ישכון בטח”.

ואמנם, בארגוני הבריאות השונים, יש מחלוקת במידת הנזק של סיגריה אלקטרונית – האם היא שווה לסיגריה רגילה, או פחות ממנה? [ויש אומרים: שהרבה פחות ממנה].
על כל פנים, לכל הדעות היא מזיקה בהחלט! ואף ממכרת, יותר מסיגריה רגילה! – ולכן, יש להימנע ממנה.  
לכן, אם תוכל לחדול לחלוטין מעישון סיגריות – תקיים מצווה גדולה, של חיזוק גופך.

בהצלחה!

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש