חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

שלום הרב

אני בחורה חרדיה מבית רגיל, אבל עדיין אני לא מצליחה להבין למה חרדים לא הולכים לצבא?
וזה שאומרים שבגלל שזה לא לפי ההלכה, אז זה נשמע תרוץ דפוק, למה כי אפשר איכשהו לשנות שיהיה יותר התייעצויות עם רבנים ואז זה יהיה לפי ההלכה.

וגם אין כזה דבר אנחנו מדינה אחת אז למה שבגלל שקבוצה מסוימת מחליטה שזה נוגד את הערכים שלה כולם יהיו פראיירים שלה ויתנו לה להשתמט?

נניח שהצבא היה על פי ההלכה והחילונים היו טוענים שזה נוגד את הערכים שלהם מסיבה כלשהי אז בטח היינו מתעצבנים שהם משתמטים כי אין כזה דבר אנחנו עם אחד וכולם צריכים לשאת בעול!

אשמח לתשובה

תשובה

שלום וברכה

שאלתך חשובה, בפרט כעת לאור מלחמת חרבות ברזל השאלה עולה וצפה מאליה.

שני סיבות שונות ישנם מדוע רבים מהחרדים אינם הולכים לצבא

הסיבה הראשונה נוגעת לבני המגזר החרדי אשר אינם לומדים תורה מבוקר עד ערב, ואין תורתם אומנותם.

שאכן אותם הגברים שאינם עוסקים בתורה, מן הראוי שישאו בנטל הציבורי, אלא שאינם יכולים להתגייס לצבא, מהסיבה שאין להם שם מסגרת המתאימה להלך הרוח החרדי, מבחינת צניעות, כשרות, אווירה והשקפה וכדו’.

ובאמת כפי שכתבת בשאלה, ניתן לשפר את העניין ולהתאים מסגרת צבאית מיוחדת למגזר החרדי, והדברים הללו משתפרים משנה לשנה, ובשנים האחרונות ישנו גדוד הנקרא “נצח יהודה” [וישנם עוד מסגרות כאלו], המשתדלים להתאים את האווירה והמסגרת סביב להלך הרוח החרדי.

ואכן רבנים רבים ממליצים לבחורים אשר אין תורתם אומנותם, ורמתם הרוחנית מתאימה לרמה הרוחנית שבגדודים אלו, [שעדיין איננה גבוהה במיוחד], ללכת ולשרת בגדודים אלו.

אולם, בחורי הישיבות הקדושות אשר תורתם אומנותם ויושבים ועמלים בתורה מבוקר עד ליל, יום יום, כמובן אינם צריכים להתגייס לצבא, כי מגוייסים הם לצבא ה’ ועמלים בתורה ומגינים בלימודם ותפילתם על עם ישראל.

בלי ספק שהנשיאה בעול שנושאים אותם הבחורים הצדיקים על עצמם, גדול לא פחות מלהתגייס לצבא, וקשה הרבה יותר, מנשיאה בעול התגייסות לצבא. הראיה לכך היא העובדה הפשוטה שאף בחור חילוני לא יסכים להתחלף עם בחור ישיבה, ולהגות בתורה מבוקר עד לילה, להשתדל להתנזר מכל עבירה ולקיים מצוות כל היום, ברור שזה קשה יותר.

ואכן אנו מכבדים [אמנם בכאב] את אי רצונם של החילונים לשאת בעול ההגנה על הדור בלימוד התורה ותפילה, הואיל ולדבריהם הדבר איננו עולה בקנה אחד עם ערכיהם והשקפותיהם, וכמובן איננו כופים את דעתנו עליהם. כך מתנהל עם חכם מיוחד ומאוחד, המכבד את דרכו של השני, וכל אחד בדרכו דואג לשמירה על עמו ולנשיאה בנטל.

לסיום אוסיף, כי מאז ומעולם, כבר בזמן מלחמותיו של דוד המלך, ידעו כולם, כי על מנת לנצח במלחמה, צריכים גדוד שיצא להילחם, וגדוד שישב בבתי המדרשות יעסוק בתורה ויזעק בתפילה, כי זה בלא זה אי אפשר.

ומשום כך, מיד במוצאי שמחת תורה, עם היוודע דבר הטבח הנורא שעשו מחבלים חמאס הארורים, והמלחמה שנכפתה בעקבותיה. בוטל שבוע החופש הנהוג בישיבות כל שנה לאחר חג הסוכות, ונזעקו כל בחורי הישיבות לחזור לכותלי בית המדרש, להרבות בלימוד ובתפילה למען כלל ישראל.

ויהי רצון שבזכות לימוד התורה והתפילות, ובזכות מסירות הנפש של החיילים היוצאים לקרב להילחם, ובזכות האחדות בעם ישראל, נזכה לנצח את כל אויבנו, להשמידם מעל פני האדמה, ויחזרו החיילים לביתם בריאים ושלמים עטורים בכתר ניצחון.

בברכה ובתפילה לשלום כלל ישראל

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים :

במדרש תנחומא מטות סימן ד’, על הפסוק “אלף למטה אלף למטה” במדבר ל”א ד’, כתב המדרש יש אומרים שני אלפים מכל שבט ושבט שלח, ויש אומרים שלשת אלפים מכל שבט ושבט, שנים עשר אלף חלוצי צבא, ושנים עשר אלף שהיו משמרין כליהם, ושנים עשר אלף לתפלה, ומנין שנאמר אלף למטה אלף למטה, וימסרו מאלפי ישראל אלף למטה. ומהו וימסרו, שהיו נמסרין זוגות זה לזה.

מדברי המדרש מבואר, כי כבר בזמן מלחמת מדיין ציווה הקב”ה את משה רבינו לשלוח אלף למטה אלף למטה, כלומר אלף שיצאו למלחמה, אלף שיעזרו מן העורף [ישמרו את הכלים], ואלף שיעסקו בתורה ובתפילה להצלחת המלחמה.

כך גם מצאנו אצל דוד המלך, שהיה שולח את גדודיו למלחמה והיה מושיב כנגדן אחרים שיעמלו התורה ויזעקו בתפילה.

וכן גם מבואר בדברי הגמרא במכות דף ו’. “עומדות היו רגלינו בשעריך ירושלים”, מי גרם לרגלינו שיעמדו במלחמה, שערי ירושלים שהיו עוסקים בתורה”.

ובגמרא בב”ב דף ח’: איתא, “אני חומה” זו תורה “ושדי כמגדלות” אלו ת”ח, פי’ הרמ”ה, שתורתם מגינה כמגדלות.

כן איתא בגמרא בסנהדרין מ”ט. אילמלא דוד לא עשה יואב מלחמה ואילמלא יואב לא עסק דוד בתורה דכתיב ויהי דוד עשה משפט וצדקה לכל עמו ויואב בן צרויה על הצבא מה טעם דוד עשה משפט וצדקה לכל עמו משום דיואב על הצבא ומה טעם יואב על הצבא משום דדוד עשה משפט וצדקה לכל עמו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש