חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה

מלון שמתארחים בו בשבת.
מנקים לכולם החדרים בשבת ג”כ,
אא”כ שמים בפירוש שלט שאומר לא להפריע.
חלק מהניקוי זה לשאוב אבק, לסדר החדר, להחליף מגבות, להעביר סחבה על הרצפה לעיתים, וכו’.
מדובר בעובד גוי כמובן.
האם מותר לאפשר לגוי לנקות החדר בשבת, או שזה בעיה בשבת?

האם יש חילוק,
בין מצב שבו שמים שלט שקורא לנקות החדר, לבין מצב שלא שמים שלט [ אך כשלא שמים שלט, זה אומר כן לנקות בפועל במלון הזה, כי כדי שלא ינקו צריך ממש לשים שלט סירוב ]

כמובן שמובן מאליו מסתמא,
שלעובד הגוי בכלל לא משנה,
זהות הלאום של האדם שבחדר,
כלומר – לא זה לא משנה אם זה יהודי או גוי,
בפועל אמנם כשמגיע לחדר שלי, אז עושה טובה ליהודי,
אך בעצם הוא מושכר לתת שירות לכולם,
וכשמגיע לחדר שלי לא עושה את זה בגלל שאני יהודי,
אלא בגלל שזה העבודה שלו,
תודה.

תשובה:

מותר להניח להם לעשות מלאכתן, לפי שעושות כן אדעתא דנפשייהו. ואין צריך להניח ע”ג הדלת שלט המורה שלא להפריע כעת. אולם בבית מלון בבעלות יהודים יש להחמיר בזה, וראה בביאורים.

 

מקורות וביאורים:

כל מלאכה שגוי עושה אותה על דעת עצמו, היינו לנוחותו, אין אני מצווה למחות בו ומותר לי להינות ממלאכתו, והיינו אפילו אם בפועל הוא עושה אותה באיסור אבל מכיון שיכול לעשות אותה שלא באיסור ומה שעושה באיסור הוא לנוחיותו, אין בכך בית מיחוש, וכמה ראיות לדבר:

א). כתב מרן השו”ע (סי’ רנב סעיף ד’): כל שקצץ אע”פ שהאינו יהודי עושה המלאכה בשבת עצמה, כיון שקצץ אדעתה דנפשיה קעביד. וראה במג”א הוב”ד במ”ב (ס”ק כז), דכל שעושה בכדי למהר להשלים מלאכתו אע”פ שהיהודי נהנה מזה בשבת שרי.

ב). כתב הרב כף החיים (סי’ שלז ס”ק כא) בשם המהריק”ש: בארץ מצרים נוהגים דהשפחה או נער נכרי מדיח הבית המרוצף בשבת, וסוחט הבגד שמנגב בקרקע מהמים שבולע, כדי שיחזור ויקלוט עוד את המים שבקרקע. ויש ללמד זכות דעכו”ם אדעתא דנפיה קעביד, לפי שכבר יכול להדיח הבית במים רבים ולכבדן בחזקה במכבדות קש [ובימנו מגב], אלא שרצונו למהר וכו’. עכ”ל.

ג). כתב הט”ז הוב”ד במ”ב (סי’ רעו ס”ק כז) דאותו הנר שמדלקת השפחה בכדי להדיח את כלי האכילה שאכלו, לא מיקרי לצורך ישראל, כיון שאין גוף הישראל נהנה ממנו, אלא כלים שלו מודחים והיא חייבת להדיחם. לצרכם היא מדלקת ע”כ. וכיוצ”ב כתבו האחרונים לענין הדחת כלים במבייש וכדומה שאם עושה כן בכדי להקל מעל עצמה שרי.

ולפי”ז ה”ה בנד”ד שזהו חלק מההתחיובות ששכרו אותה, ויכולה לעשות בדרך היתר אע”פ שקשה יותר, ואין גוף הישראל נהנה ממנו, א”צ למחות בידה, ואינו חייב להשאיר פתק שכתוב עליו “נא לא להפריע”. וכן ראיתי נוהגים בהרבה ישיבות ומסדות תורה שאין ממחין בידיהן כשעושות כן.

אולם בבית מלון בבעלות יהודית, לענ”ד יש להחמיר בזה היות ואין אפשרות לפועל לעשות בדרך אחרת, היינון שאם ירצה לנקות ידני ולא על ידי שואב אבק, לא יסכימו לו מכיון שלוקח זמן מרובה והוא שכור לשעות. ולא יספיק לעשות כן בכל החדרים. ורק בבעלות גויים שיש אופצייה של מעשה היתר אע”ג שלא יסכימו לו, מ”מ היא גופא הוי סימן שאדעתא דנפשייהו קעבידי, מכיון שמבחינת הישראל יכול הגוי לעשות מלאכה זו בהיתר. ודו”ק.

בברכה רבה

הרב מאיר פנחסי

 

 

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש