חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב אליהו בחבוט ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ברזיל

שאלה

לכבוד הרב, ברצוני לדעת: מי שנפל קורבן לכישופים ולחשים, מה ניתן לעשות כדי להסיר את הכישופים?

תשובה

האם לחשוש לכישופים

בראש ובראשונה, אל תמהר להחליט שנעשה בך דבר כישוף, כי עפ”י רוב אין אלו אלא פחדים ודמיונות, ונמצא שהאדם מתייסר מתוך מחשבותיו מפחד הכישופים מבלי שנעשה בו מאומה. ובפרט יהודי שאף פעם לא עסק בכשפים, מידה כנגד מידה לא מושפע מכשפים כמבואר בגמ’[1] שעל זה נאמר בתורה: “כִּי לֹא נַחַשׁ בְּיַעֲקֹב וְלֹא קֶסֶם בְּיִשְׂרָאֵל[2]“.

וידוע מה שכתב בזה הרמב”ם[3] שאין להאמין כלל לכל הנושא של מציאות הכישופים. ואע”פ שהאריך הגר”א[4] לבאר שאין כן דעת שאר כל הראשונים ובפרט שכן מוכח בכמה מעשיות בש”ס שקיימת מציאות של כישופים ע”י כחות הטומאה, מ”מ אין לנו להפריז על מידה לחשוש לזה ללא שיש הכרח לזה. וכך היתה דעתו של מופת הדור מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק”ל, שעל פי רוב עם ישראל לא צריכים לחשוש לכישופים[5]. [ויש מאחינו גדולי בני אשכנז[6] שכתבו שבזמן הזה אין כלל כישופים לכו”ע, כי באמת בארצות אירופה הגויים נטשו לגמרי כל מה שאינו מובן עפ”י השכל הישר, אך במקומות אחרים בעולם ובפרט אצלכם בברזיל מודעת זאת שקיימים עדיין מכשפים העוסקים בכוחות הטומאה ר”ל, ולכן לפקצ”ד אין לדמות מילתא למילתא וכל מקום לפי עניינו].

וככל הנראה גם בזה נאמר הכלל[7] “כל דקפיד – קפדי בהדיה, ודלא קפיד – לא קפדי בהדיה. ומיהו למיחש מיבעי” (כלומר כמה שפחות מתייחסים לדברים האלו, יותר טוב, אך יתכן לחוש קצת לעיתים רחוקות לפי הענין).

ועכ”פ אם הנך חושש ביותר לכישוף ואין מנוח לנפשך, אז כדי לדעת אם נדבק בך כישוף, תשב על קן של נמלים, אם נבדקים בך נמלים (כמצוי) זהו סימן שלא נעשה בך כל כישוף, ואם לא נדבקים בך נמלים יתכן שבאמת נעשה בך כישוף[8].

סגולות לבטל כישוף מעליו

והנה כתבי היד של קבלה מעשית מלאים באופנים לביטול כשפים, אך ההתעסקות עם דרכים אלו (אע”פ שהיא בתוך תחום הקדושה – היפך ענין הכישופים) היא מסוכנת מאוד ואולי לא פחות מהכישוף עצמו. לכן להלן מספר סגולות מובחרות שהם פשוטות לישום ואין בהם חשש סכנה, עבור מי שנעשה בו כישוף:

  1. יחשוב תמיד ש”אין עוד מלבדו” כלומר שרק הקב”ה הוא השולט בעולם ואין שום כח בעולם (גם לא כישוף) שיכול להזיק לאדם נגד רצונו יתברך[9]. ואע”פ שמבואר בגמ’[10] שענין זה מועיל נגד כשפים רק למי שיש לו הרבה זכויות, שמעתי מהמקובל הג”ר דוד בצרי שליט”א שבכל זאת סגולה זו היא הסגולה הטובה ביותר לבטל מעצמו כל כישוף[11].
  2. יקח תמיד בכיסו את עשב ה”אזוב”, שמועיל שלא יזיקהו כישוף[12]. ונחלקו האמוראים[13] מהו “אזוב”, ולפי מסקנת הגמ’[14] הוא “שומשוק” שהוא העשב הנקרא “זעתר”[15] או “אורגנו”[16].
  3. יקח תמיד בכיסו את עשב ה”רודא” (Ruta graveolens)[17].
  4. יקח תמיד בכיסו עשרה שקדים[18].
  5. אם הוא גבר, יעלה לקריאת ספר תורה[19].
  6. להקפיד לטבול במקוה “טבילת עזרא”[20].
  7. יתן צדקה[21], ובפרט להחזקת תלמידי חכמים[22].
  8. יקרא כל יום “פיטום הקטורות”[23] ועדיף לקרוא מתוך קלף כשר[24].
  9. יאמר את הפסוקים שמתחילים ומסתיימים באות נ’ ואת התפילה שחיבר החיד”א לאחר אמירתם[25].
  10. יאמר פסוקים אלו[26]: אֵל מוֹצִיאָם מִמִּצְרָיִם כְּתוֹעֲפֹת רְאֵם לוֹ: כִּי לֹא נַחַשׁ בְּיַעֲקֹב וְלֹא קֶסֶם בְּיִשְׂרָאֵל כָּעֵת יֵאָמֵר לְיַעֲקֹב וּלְיִשְׂרָאֵל מַה פָּעַל אֵל: לֹא אִישׁ אֵל וִיכַזֵּב וּבֶן אָדָם וְיִתְנֶחָם הַהוּא אָמַר וְלֹא יַעֲשֶׂה וְדִבֶּר וְלֹא יְקִימֶנָּה: ועל זה הדרך, יאמר גם[27]: אֶל אֶרֶךְ אַפַּיִם וּמַלֵּא רַחֲמִים, אֶל תַּסְתֵּר פָּנֶיךָ מִמֶּנּוּ, חוּסָה ה’ עַל שְׁאֵרִית יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ, וְהַצִּילֵנוּ מִכָּל רָע, חָטָאנוּ לְךָ, אֲדוֹן סְלַח נָא, כְּרֹב רַחֲמֶיךָ אֶל:
  11. יאמר הפסוק: “גַּם מִזֵּדִים חֲשֹׂךְ עַבְדֶּךָ אַל יִמְשְׁלוּ בִי אָז אֵיתָם וְנִקֵּיתִי מִפֶּשַׁע רָב” והפסוק “אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים וַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם ה’ אֱלֹקינוּ נַזְכִּיר” והפסוק “לֹא תְאֻנֶּה אֵלֶיךָ רָעָה וְנֶגַע לֹא יִקְרַב בְּאָהֳלֶךָ” והפסוק “הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל” – ויתפלל שבזכות השמות הקדושים היוצאים מפסוקים אלו, שהקב”ה יבטל מעליו כל מיני כישוף[28].
  12. כמובן יקפיד שיהיו מזוזות מהודרות בכל פתחי ביתו, ושלא להניח שקיות זבל וכדומה ליד המזוזות.
  13. הלובש בגד פשתן (שאין בו כל תערובת שאיננה פשתן) אין שולט בו כישוף[29]. וכמובן אין צורך שהבגד הזה יהיה חיצוני, אלא אפשר ללבוש בגד פשתן דק מתחת לבגדיו החיצוניים.
  14. תעשה חור קטן באמצע הזרת שלך, ותוציא ממנה מעט דם[30].
  15. יקפיד כל יום לענות תשעים אמנים[31] (כלומר לענות “אמן” פעם אחת אחר שמיעת כל אחת מתשעים אמירות המצריכות עניית אמן, שהם הברכות והקדישים).
  16. יגמור את כל ספר התהילים[32].
  17. נסיעה בין יבשתית (באופן שעובר את כל הים, כגון מארצות הברית לארץ ישראל ולהיפך) יכולה לבטל מעל האדם את הכישופים[33]. אך מי שמתגורר בארץ ישראל, אסור לו לצאת מארץ ליותר מיום אחד, לכן יסע ויחזור באותו יום, אי לאו שנוסע לצורך מצוה.

כל סגולה לביטול כישוף שיעשה, יצליח יותר אם יעשה כן בשעה הראשונה של היום כלומר מסביב לזמן הנץ החמה[34]. וכמו כן, כאשר רוכש את הפריטים הנדרשים לצורך הסגולות נגד כישוף (כגון עשב הזעתר ובגד פישתן וקלף של פיטום הקטורת וכל כיוצא בזה), יסכים מיד למחיר אשר יושת עליו ולא יבקש הנחה, כי עי”ז מגדיל את הכח של הסגולה נגד כישוף[35].

מקורות:

[1] נדרים דף ל”ב ע”א.

[2] במדבר כ”ג כ”ג.

[3] פרק י”א מהל’ ע”ז הל’ ט”ז, וז”ל: “ודברים האלו כולן דברי שקר וכזב הן והם שהטעו בהן עובדי כוכבים הקדמונים לגויי הארצות כדי שינהגו אחריהן, ואין ראוי לישראל שהם חכמים מחוכמים להמשך בהבלים אלו ולא להעלות על לב שיש תועלת בהן, שנאמר כי לא נחש ביעקב ולא קסם בישראל, ונאמר כי הגוים האלה אשר אתה יורש אותם אל מעוננים ואל קוסמים ישמעו ואתה לא כן וגו’, כל המאמין בדברים האלו וכיוצא בהן ומחשב בלבו שהן אמת ודבר חכמה אבל התורה אסרתן אינן אלא מן הסכלים ומחסרי הדעת ובכלל הנשים והקטנים שאין דעתן שלימה, אבל בעלי החכמה ותמימי הדעת ידעו בראיות ברורות שכל אלו הדברים שאסרה תורה אינם דברי חכמה אלא תהו והבל שנמשכו בהן חסרי הדעת ונטשו כל דרכי האמת בגללן, ומפני זה אמרה תורה כשהזהירה על כל אלו ההבלים תמים תהיה עם ה’ אלהיך.” עכ”ל.

[4] ביאור הגר”א יו”ד סי’ קע”ט סקי”ג, וז”ל: “אבל כל הבאים אחריו חלקו עליו שהרי הרבה לחשים נאמרו בגמרא והוא נמשך אחר הפלוסופיא הארורה ולכן כ’ שכשפים ושמות ולחשים ושדים וקמיעות הכל הוא שקר אבל כבר הכו אותן על קדקדו שהרי מצינו הרבה מעשיות בגמ’ ע”פ שמות וכשפים אמרה איהי מלתא ואסרתה לארבא אמרו כו’ (שבת פ”א ב’ חולין ק”ה ב’) ובספ”ד מיתות ובירושלמי שם עובדא דר”א ור”י ובן בתירה וכן ר”ח ור”א דאיברו עיגלא תילתא ור’ יהושע דאמר שם ואוקמיה בין שמיא לארעא (בכורות ח’ ב’) וכן אבישי בן צרויה (סנהדרין צ”ה א’) והרבה כיוצא ואמרו (בספ”ד מיתות חולין ז’ ב’) למה נקרא שמן כשפים כו’ והתורה העידה ויהיו תנינים וע’ זוהר שם וכן קמיעין בהרבה מקומות ולחשים רבו מלספר. והפלסופיא הטתו ברוב לקחה לפרש הגמרא הכל בדרך הלציי ולעקור אותם מפשטן וח”ו איני מאמין בהם ולא מהם ולא מהמונם אלא כל הדברים הם כפשטן אלא שיש בהם פנימיות לא פנימיות של בעלי הפלוסופיא שזורקין אותו לאשפה שהם חצוניות אלא של בעלי האמת.” עכ”ל.

[5] שו”ת מעין אומר חי”ב פ”א סי’ ל’, על פי הפסוק “כי לא נחש ביעקב ולא קסם בישראל”. ומה שהוספתי את המילים “על פי רוב” הוא משום דבסיום דבריו שם משמע שחשש קצת לנושא ולכן בירך את השואל.

[6] הגר”ח קנייבסקי זצ”ל בתשובות שהשיב לשואליו בעניינים אלו.

[7] פסחים ק”י ע”ב לענין מזיקין.

[8] מנחת יעקב סולת. סגולות אברהם עמ’ קנ”ח.

[9] כפי שמובא במעשה בסנהדרין דף ס”ז ע”ב: “ההיא איתתא דהות קא מהדרא למשקל עפרא מתותי כרעיה דרבי חנינא. אמר לה: אי מסתייעת – זילי עבידי, אין עוד מלבדו כתיב.” ע”כ. וע”ע בהערה בסמוך בענין המשך דברי הגמ’. וראה בחולין דף ז’ ע”ב.

[10] שם בסנהדרין בהמשך דברי הגמ’, שעל המעשה הנ”ל נאמר שם: “איני, והאמר רבי יוחנן: למה נקרא שמן מכשפים – שמכחישין פמליא של מעלה! – שאני רבי חנינא דנפיש זכותיה.” ע”כ. וכן הוא בחולין שם.

[11] נראה דשמיע ליה כלומר סבירא ליה להגר”ד בצרי שליט”א דאע”פ דלהגנה שלמה (תוך ביטחון שאפשר אפי’ לאפשר למכשפת לעשות את כישופיה) לא מהני אמירת אין עוד מלבדו כאשר אין הרבה זכויות, מ”מ להגנה בעלמא שפיר מהני.

[12] מרן החיד”א זלה”ה בספרו מדבר קדמות מע’ א’ ערך אזוב.

[13] שבת ק”ט ע”ב ודף קכ”ח ע”א.

[14] שם. ואולם בפי’ רב האי גאון לנגעים פי”ד מ”ו, ובר”ש שביעית פ”ח מ”א, כתבו שהוא אברתא..

[15] פירוש המשניות להרמב”ם שביעית פ”ח מ”א ובמעשרות פ”ג מ”ט ובנגעים פי”ד מ”ו.

[16] וכ”כ רבינו אברהם באבן עזרא שמות י”ב כ”ב בשם רבינו סעדיה גאון, שהאזוב הוא זעתר בערבית ו”אוריגנו” בלועזית. [אלא שהאבן עזרא שם הקשה מהנאמר במלכים א’ ה’ י”ג שהאזוב גודל ב”קיר”. ובמאמר ארוך בנושא בקובץ סיני שנת תש”ז עמ’ קצ”ט כתב דלא קשיא מידי, מפני ש”קיר” בלשון הקודש אינו רק “כותל” אלא גם חורים שבסלעים, עיי”ש באורך].

[17] מרן החיד”א בספרו ככר לאדן מסכת דרך ארץ זוטא פ”ו דף רפ”ה ע”א. רפואה וחיים פלאג’י פרק י”ב אות קס”א. ושאר אחרונים.

[18] שימוש תהלים כהן מזמור קל”ו.

[19] כן נראה ללמוד מתוך מה שכתב בספר סגולות ישראל ליפשיץ מע’ מ’ סוף אות פ”ד.

[20] דגל אפרים שעל ספר מטה אפרים.

[21] מוהר”ח פלאגי’ זלה”ה בספר צדקה וחיים מע’ כ’ אות רפ”ו.

[22] שער ראובן כמיל סי’ י”ח הערה כ”ט שמדייק כן מהירושלמי.

[23] עפ”י הזוה”ק פרשת ויקהל דף רי”ח כ”ב.

[24] עפ”י דברי רבינו משה בן מכיר ז”ל בסדר היום (סדר העבודה) ושאר אחרונים. והביאם מרן מלכא זלה”ה בשו”ת יביע אומר ח”ט חיו”ד סי’ כ”ג אות א’. ואע”פ שלא כתבו שם כן לענין כישוף, מ”מ מדחזינן דקיראת פיטום הקטורת מתוך הקלף הינה מעולה יותר מקריאה רגילה, הדעת נוטה דהוא הדין והוא הטעם לענין כחה להציל מידי כישוף.

[25] מרן החיד”א בשומר ישראל סי’ י’.

[26] ספר הזכירה ערך סגולה. ומה שהוספנו אח”כ פסוק “אל איש וגו” הוא עפ”י מה שרשום אצלי מספרים אחרים וכעת איני זוכר המקור. ופסוקים אלו מועילים ג”כ למי שעבר בין שני נשים.

[27] יסוד יוסף.

[28] עפ”י שימוש תהלים כהן במזמורים י”ט וכ’ וצ”א וקכ”א (על הפסוקים הנזכרים).

[29] מרן החיד”א זלה”ה בספרו מדבר קדמות מע’ פ’ אות י”ג. רפואה וחיים פלאג’י פרק י”ב אות ק”ט.

[30] שימוש תהילים כהן מזמור קל”ו.

[31] מרן החיד”א זלה”ה בספרו מדבר קדמות מע’ א’ אות ג”ל.

[32] דורשי רשומות עפ”י הפסוק (בראשית מ”א ח’): חַרְטֻמֵּי מִצְרַיִם וְאֶת כָּל חֲכָמֶיהָ שהוא סופי תיבות תהלי”ם, והיינו שיש בכח התהלים לבטל את כחם של כל המכשפים אף הגדולים ביותר.

[33] שימוש תהילים כהן מזמור קל”ו.

[34] ספר הסודות עמ’ תס”ט.

[35] מהר”י באדהב זצ”ל בספרו סגולה זהב דף ל’ ע”א ושא”ס.

2 תגובות

  1. בארחות רבינו כתוב שיש כישופים .חזק וברוך למרן ראש הכולל אין גומרין עליו את ההלל מהר”א בחבוט שליט”א על מאמריו הנפלאים. שיזכה להרחיב גבולו באברכים בנחת ושמחה אכי”ר.

  2. מועד לכל חי – סימן לא אות ו
    הנולד בחדש אדר אין כשפים שולטים בו, כמו שכתב רבינו אפרים פרשת בשלח, הובאו דבריו בספר דבש לפי מערכת כ אות טז, ודרוש שמואל ערך פורים, ומלאכת הקודש סדר בשלח, דיבור המתחיל בחר לנו אנשים, יעוין שם, אם כן הנולד בחדש הזה, הוא מן הראוי דיתאמץ בעבודת ה’ ובתורתו, וירבה בצדקה כפי יכולתו, דאית ליה מעליותא מהחדש הזה, מה שלא יש לשאר בני אדם, ואיך יעבור חס וחלילה על פי ה’ חס וחלילה, בימים האלה ובזמן הזה, דהקדוש ברוך הוא עבד ליה ניסא דנולד בזה הזמן, דאעיקרא הקב”ה גוזר על הטיפה שיהיה בר קיימא, והכל מאתו יתברך, ועיין לק”ש דף לה ע”א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

אברכים לומדים 6
הרה"ג מאיר פנחסי

גיוס בני ישיבות

מקורות וביאורים: תלמוד בבלי מסכת סוטה (דף כא עמוד א): א”ר יוסף: מצוה, בעידנא דעסיק בה – מגנא ומצלא, בעידנא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש