חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרה"ג אליהו בחבוט לומד

ארץ השואל: ברזיל

שאלה

שמעתי שיש סגולה למי שזקוק לישועה, לתרום 19 מטבעות לצדקה לעילוי נשמת רבי יששכר בער בן רבי יצחק מראדושיץ זצ”ל, ולומר את הפסוק “כי גוי אובד עצות המה ואין בהם תבונה”. רציתי לדעת אם סגולה זו נכונה, ואיך בדיוק הם פרטי הסגולה, ומה המקור?

תשובה

הסגולה שהזכרתם איננה סגולה לכל ישועה, אלא היא עבור מי שיש לו משפט עם גוי. (ואילו למי שזקוק לישועות אחרות, ישנם סגולות אחרות, וכמובן: לפשפש במעשים, ותפילה ותשובה וצדקה שמעבירים את רוע הגזירה, כי הסגולות הם “תוספת” ולא העיקר). והנה יש לדעת שאופן ביצוע הסגולה שהזכרתם (למשפט), כפי שמופיע במקורות, היא לתרום י”ט פרוטות (לדוגמא לתת 19 שקלים) לצדקה, ללא צורך בכל פעולה או אמירה נוספת. אלא שכפי שיבואר במקורות להלן, נכון מאוד (ואולי גם נחוץ) לייעל את הסגולה ע”י הפרטים שהזכרתם בשאלתכם, וגם פרטים נוספים, והם:

  • לכווין בעת הפרשת הפרוטות, שהם י”ט פרוטות כמו הגימטריא של המילה “גוי” (19), ובכך לרמוז לפסוק “כִּי גוֹי אֹבַד עֵצוֹת הֵמָּה וְאֵין בָּהֶם תְּבוּנָה” – כלומר לכווין שאותו “גוי” שמתדיין נגדו, יהיה בגדר “אובד”, שלא יהיה לו עצות ולא יהיה לו תבונה לזכות במשפט.
  • לחיזוק הענין הנ”ל מסתבר שנכון לומר בפה את הפסוק הנ”ל (“כי גוי אובד וכו’”) כפי שאכן נתפשט אופן קיום הסגולה.
  • נכון לעורר את זכות הצדיק שגילה את הסגולה הזו, והוא הרב הקדוש המלומד בניסים רבי יששכר בער מראדושיץ זצוק”ל (כי יתכן שסגולה זו פועלת ע”י זכותו, כפי שיבואר במקורות, ולכן נהגו לעורר את זכותו בעת ביצוע הסגולה), לכם לפני שמפרישים את הצדקה, יש להדליק נר לעילוי נשמתו (ויאמר בפיו שמדליק את הנר לעילוי נשמת רבי יששכר בער בן רבי יצחק בראון בארון מראדושיץ זצוק”ל), ומטעם זה מסתבר גם (אם כי אינו מפורש בשום ספר) שטוב לומר בפיו שאותם י”ט פרוטות שמפרישים לצדקה יהיו לעילוי נשמתו.
  • הגם שהסגולה מועילה כל השנה, מ”מ עפ”י האמור, אם יזדמן לעשות את הסגולה ביום י”ח סיון, שהוא יומא דהילולא של הצדיק הנז’, מסתברא דבוודאי יועיל יותר, שיתעורר נשמת הצדיק להתפלל ולהמליץ טוב לפני הקב”ה על העושים את הסגולה שפירסם, שבאמת תועיל להינצל במשפט מידי מריביו הגויים, בדבר ישועה ורחמים, בעהי”ת.

מקורות:

הקדשההמקור האמיתי לסגולה זו, הוא מעשה שהיה בימי האדמו”ר פועל ישועות הרה”ק ר’ יששכר בער בראון זצוק”ל המכונה הסבא קדישא מראדושיץ זיע”א, ומובא בשם אמרו בספר מנפלאות הסבא קדישא ח”א פרק מושיען של ישראל אות י”ב, וז”ל: “מהחסיד המופלג מו”ה ישעיה לערמאן (נ”י) ז”ל, מאחיו אדמ”ר רש”ב (שליט”א) זצ”ל מקראשניעוויץ: פעם אחת בא כפרי אחד והתנצל לפני הסבא קדישא שיש לו משפט קשה בערכאות שלהם, וצוה לו ליתן י”ט פרוטות לצדקה ויצליח. ולפי ריהטא היה הדבר לפליאה, וענה כתיב (דברים ב’ כ”ח) “גוי” אובד. וכך היה שהצליח במשפטו, והגוי אבד מן העולם. עכל”ק.” עכ”ל. ומזה מבואר לכאו’ שהסגולה היא רק להפריש י”ט פרוטות לצדקה, ותו לא מידי (וכל הנאמר לגבי הפסוק “כי גוי אובד עצות וגו'” אינו אלא נימוקו של האדמו”ר זצ”ל אבל לא חלק מאופן ביצוע הסגולה).

אלא דאם ממעשה זה לחוד, היה מקום להסתפק אם בכלל שייך ללמוד מזה “סגולה לדורות”, דהרי דשמא הסגולה עלתה לו לאותו יהודי מפני שכיון על דעת הרבי זצ”ל, והרבי כיוון לרמז מהפסוק “כי גוי אובד עצות וגו'”, משא”כ אם רק מפרישים י”ט פרוטות לצדקה לא מהני. ולכן יש להמליץ טוב על מה שמצינו בדורות מאוחרות יותר, שהצריכו גם לקרוא את הפסוק הנ”ל (לעורר את הרמז להדיא), ולא רק לתרום י”ט פרוטות לצדקה, כמו שמצינו לדוגמא בספר זה דודי פרשת וישב וז”ל: “י”ט כמנין גוי, וכדאיתא סגולה להתגבר על גוי, בשם הסבא קדישא מראדושיץ זי”ע, שבא אליו כפרי אחד שיש לו משפט קשה בערכאות שלהם, וצוה ליתן י”ט פרוטות לצדקה ויצליח, ויאמר הכתוב כי גוי אובד עצות המה.” עכ”ל.

ובספר סגולות אברהם (הוא הספר שפירסם לראשונה את הסגולה הידוע על ח”י נרות לעילוי נשמת רבי מתיא בן חרש) בעמ’ י’ הביא בשם “שמעתי” שאופן הסגולה שהזכרתם היא באופן זה: “אם יש לו עסק עם גוי ידליק נר לטובת נשמתו של הרה”ק יששכר בער בהר”ר יצחק רדושיצער זי”ע, ויתן תשע עשרה פרוטות לצדקה, ויאמר כי גוי אובד עצות המה ואין בהם תבונה.” עכ”ל. והנה מה שהצריך להדליק נר לעילוי נשמת הרבי יישכר בער מראדושיץ זצוק”ל, בוודאי אינו חלק מהסגולה כפי שמופיעה במקור כנ”ל, אלא שהוא בהחלט “שידרוג” שמסתבר מאוד, שהרי כפי שכבר הזכרנו הסגולה לא נאמר להדיא “לדורות” אלא היה מעשה אצל יהודי מסוים, ושמא אותו יהודי זכה לישועה זו רק מפני תפילתו וזכותו של הצדיק הסבא קדישא מראדושיץ זלה”ה אשר הוא ציווה עליו ויעמוד שיתרום אותם י”ט פרוטות, ומי אימא לן דגם ללא זכות הצדיק שתועיל סגולה זו, ועל זה יפה הנהיגו ישראל קדושים (אפשר עפ”י חכמים, וגם אי לאו, אם אינם נביאים בני נביאים הם) לעורר זכות הצדיק ע”י הדלקת הנר לעילוי נשמתו. או באופן שכתבתם בשאלה, ע”י שמפרישים את ה-י”ט פרוטות לעילוי נשמתו. ושני הדרכים כאחד טובים.

ואגב גם מה שנקט בספר סגולות אברהם, שהסגולה היא לכל מי שיש לו איזה ענין עם גוי (ולאו דוקא למשפט) הוא דבר נאה ומתקבל על דעת לפי הנימוק שנימק הסבא קדישא זצ”ל עפ”י הפסוק כי גוי אובד וגו’, ומ”מ רק לענין זה ולא לישועות אחרות וז”פ.

בהצלחה רבה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש