חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
גולות משחק

הטבלת “גולות” של משחק שמשתמשים בהם במהלך הבישול

הרב משה יוחאי רז משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

קיבלתי מתכון לתבשיל עם המלצה להכניס “גולות” משחק בזמן הבישול, ובכך למנוע את הצורך לערבב את הנוזל. מכיון שהגולות עשויות מזכוכית, האם צריך להטביל אותן לפני השימוש.

תשובה

מי שמשתמש ב”גולות” של משחק לצורך הבישול, אם הוא בדרך עראי, דהיינו שבדרך כלל משחקים בהם ורק עכשיו משתמש בהם לבישול, אין צריך להטבילם. ואפילו אם דרכו בכך תמיד, מ”מ אינם צריכים טבילה, כי הולכים אחר רוב תשמישם שאינו לצורך סעודה. אבל אם ייחד אותם לחלוטין רק לצורך הבישול ואינם משמשים למשחק כלל, יש להטבילם בלי ברכה. [ואמנם יש לשים לב למה שהעיר בשו”ת אבני דרך (חי”ח סימן קכג) שיזהרו מאד שלא ישכחו בטעות גולה בתוך המאכל, שלא יגיעו לידי סכנה חלילה].

מקורות

חיוב טבילת כלי זכוכית

א. הנה עיקר חיוב כלי זכוכית אם מן התורה או מדרבנן, שנוי במחלוקת, דבגמרא (ע”ז עה:) אמרו: רב יצחק בר יוסף זבן “מנא דמרדא” מעובד כוכבים, סבר להטבילה. אמר ליה ההוא מרבנן ורבי יעקב שמיה, לדידי מפרשא לי מיניה דרבי יוחנן “כלי מתכות אמורין בפרשה”. אמר רב אשי הני כלי זכוכית “הואיל וכי נשתברו יש להן תקנה”, ככלי מתכות דמי. ופירש”י מנא דמרדא, אדמה, וצפיעי בקר מעורבין בהן ועושין מהן כלי. ע”כ.

ב. ופסק הרמב”ם (פרק יז מהלכות מאכלות אסורות הלכה ג): הלוקח כלי תשמיש סעודה מן העכו”ם מכלי מתכות וכלי זכוכית, דברים שלא נשתמש בהן כל עיקר, מטבילן במי מקוה ואחר כך יהיו מותרין לאכול בהן ולשתות. ע”כ. וכן פסק השלחן ערוך (יורה דעה סימן קכ סעיף א). ועיין לאאמו”ר הגאון רבי אלעזר רז שליט”א בספר “באר מים חיים” (חלק “על פני המים” סימן ל, עמוד שלז) שצידד די”ל דלדעת השו”ע כלי זכוכית מן התורה. ומכל מקום למעשה דעת רוב הפוסקים, טבילת כלי זכוכית אינה אלא מדרבנן, וככתוב בבאר מים חיים (פרק ה הערה 4) באורך. ויש בזה כמה נפק”מ למעשה.

ג. ועתה נבוא לנידון השאלה. הנה מרן השלחן ערוך (יו”ד סימן קכ סעיף ד) כתב אודות טבילת חצובה דיש שני סוגים, האחד חצובה ששופתין עליה קדירה, ובזה אין צריך טבילה כלל. והשני, שצולים עליו המאכל שבזה צריך. וזה לשונו: טריפיד”ש ששופתים עליהם קדירות, אינם טעונות טבילה. אבל פדיליא”ש, טעונות טבילה מפני שנותנים עליהם המאכל עצמו. עכ”ל. וכתב הפרי חדש (ס”ק יב) על הא דחצובות אינם טעונות טבילה: ואף על גב דלפעמים צולין עליהם האוכל עצמו, מכל מקום אזלינן בכלי בתר עיקר רוב תשמישו. עכ”ל. וכן כתב עוד להלן (ס”ק יט). ועל פי זה כתב אאמו”ר שליט”א בספר “באר מים חיים” (פרק ו סעיף ח, ובהערה 6) לפטור טבילת החצובות שעל הגז, למרות שרגילים לצלות עליהם חצילים. וביאר שם דגם אם הוא רגיל בקביעות לצלות שם חצילים, מ”מ אינם עיקר תשמיש החצובות, כי ברוב הזמן מניח עליהם קדירות. ע”ש. ומטעם זה כתב עוד שם (הערה 5 עמוד קלא, ובפרק ו הערה 15 עמוד רה) שאין צורך להטביל פלטה חשמלית הגם שלפעמים מחממים עליה חלות, כיון שעיקרה לחימום קדרות.

ומבואר יוצא שהולכים אחר רוב תשמישו של הכלי. ומעתה, בנידון השאלה כיון דעיקר תשמישם של הגולות עומד למשחק ולא להכנת מאכלים, אין צריך להטביל, דאפילו משתמש בהם לפעמים, סוף סוף אינו עיקר תשמישו.

ד. אלא שעדיין יש לדון במי שייחד את הגולות לשימוש המאכל דרך קבע, אם מחוייב לטובלם.

כי הנה במסכת עבודה זרה (דף עה:) איתא: מתקיף לה רב ששת, אי הכי, אפילו זוזא דסרבלא נמי. (פירש רש”י: מספרים שגוזזים בהן בגדי צמר, הואיל וגזירת הכתוב היא ולא משום פילוט איסור, דהא חדשים ולא בלעי מידי מצרכת לה טבילה). אמר ליה, כלי סעודה אמורין בפרשה. (פירש רש”י: דהכתיב ‘כל דבר אשר יבא באש’, ואין דרך להשתמש על ידי האור אלא כלים של צורכי סעודה, ובהנהו כתיב ‘וטהר’ טבילה, אבל זוזא דסרבלא לא).

ה. והנה בספר איסור והיתר (כלל נח. דיני טבילת כלים אות פט) כתב, דאם לקחו ישראל שלא לצרכי סעודה דפטור, מ”מ אם משתמש לסעודה אפילו עראי צריך להטבילו. ועוד כתב שם (אות פה): “סכין קטן של סופרים שחותכין בהן קלפים, אסור לאכול בהן עראי אם לא טבלן”. ע”ש. והזכירו הרמ”א בדרכי משה (יו”ד סימן קכ אות ד) ובהגהתו לשו”ע (סעיף ח).

ו. ברם הפרי חדש (שם ס”ק כב) חלק על האיסור והיתר בתרתי. ולדעתו להשתמש “עראי” מותר. ואולם רבנו חיים בן עטר בפרי תואר (ס”ק יא) חלק עליו וחילק בין רוב תשמישו דעלמא לנידון הקלפים. ולדעתו מי שקנה לצורך קלפים אינו רשאי להשתמש לצרכי סעודה. אכן חילק שם שזהו בכלי כזה שסתם יעודו היה צריך לסעודה, והוא אינו לוקחו לצורך סעודה, שאז אם פתאום רוצה לסעודה צריך טבילה. משא”כ כלי שאינו סוג של כלי סעודה כגון מספרים דבזה גם אם רוצה לקנוב בהם ירק בטלה דעתו אצל כל אדם. ע”ש.

ז. והנה בספר ערוך השולחן (יו”ד סימן קכ סעיף מ-מא) כתב: נ”ל ברור דכמו דבהגעלה קיי”ל דהולכין אחר רוב תשמישו של כלי, כמו כן בדין טבילת כלים, “אם הכלי היא שלא לצורך סעודה, כגון סכין שקונין אותו לחתוך קלפים ולעשות קולמוס ולחתוך צפרנים וכיוצא בזה, אף על פי שבמקרה חותך בו איזה מאכל מ”מ א”צ טבילה”. ע”כ. ומדבריו נראה יותר דס”ל דדוקא בדרך מקרה אין צריך להטביל, אלא שהסתפק מהו גדר “עראי”, אבל אם ייעד את החפץ לצורך סעודה, שוב הפך לכלי סעודה ויתחייב בטבילה. וכמו שכתב בסוף סעיף מ’ בדרך לכאורה.

ח. אכן יש לומר דסוף סוף בטלה דעתו אצל רוב בני אדם, שאינם משתמשים בזה לצורך סעודה, וכדרך שכתב הפרי תואר הנ”ל. והגם דיש לחלק דשם הוא במקרה וכאן הוא בקבע, מ”מ לא יהא אלא ספק, וכיון דעיקר טבילת כלי זכוכית מדרבנן וכנזכר לעיל, אם כן לא יוכל לברך מספק, אלא יטביל את הגולות בלא ברכה.

 

4 תגובות

  1. מדוע לא אוסרים בכלל שימוש שכזה, מדין חמירא סכנתא מאיסורא, שיכול לשכוח ולאכול ולבא לידי סכנה? וכמו שלא שמים סיר מים רותחים על הבטן וכיוצ”ב.וכמו שבמאכל חלבי עושים היכר למאכל, למשל צורת משולש כיוון שאדם לא חושב שלחם יהיה חלבי, הרי דעת רוב בני אדם מסתמא שלא מכניסים גולות לתוך מאכל, ואם בזיתים מגולענים שרשום שייתכן חרצנים לפעמים נושכים בטעות זית חזק וזה כואב בשן, בגולה יכולים לבלוע את זה ואולי זה לא בריא, אולי צריך לאסור להכניס גולות לתוך סיר, בפרט אם ילדדים גם אוכלים מזה אולי זה מצד סכנה.

    1. שלום וברכה,
      אכן צודק השואל, שיש בדבר חשש סכנה, ולכן ציינו בסוף התשובה: “שיזהרו מאד שלא ישכחו בטעות גולה בתוך המאכל”, משום חשש סכנה.
      ולכן אילו ישאל אדם אם כדאי לעשות כן, התשובה היא שלא, אבל שאלת השואלת היתה שהיא קיבלה מתכון לבישול עם שימוש בגולות, ומטרת הגולות לגרום להתערבבות של התבשיל, והיא בכל אופן תשתמש בגולות, וכאן נדרשנו לענין ההלכתי מדין טבילת כלים. והשבנו כפי המבואר, ומכל מקום הוכרחנו לציין שמבחינה מעשית כדאי להזהר מפני הסכנה.
      אינני בטוח שיש בידינו את הכח לאסור באופן גורף, אבל בודאי שכדאי לייעץ לשים לב לסכנה שבדבר.
      יישר כח לכב’ השואל שהאיר את עינינו לחדד את הנקודה הזאת.
      בכ”ר, משה יוחאי רז

  2. לא הבנתי מדוע מותר לשים גולה בתוך מאכל,
    ואין ל א ס ו ר מפני הסכנה מציאות של בישול עם גולות,
    דהרי חמירא סכנתא מאיסורא,
    זה מאוד מוזר לי.

    בהלכות שבת, לגבי לשים מים צוננים על פלטה שיתחממו אך לא יגיעו לחום שהיד סולדת,
    כתוב בהלכה [ כמדומני, לא מתחייב ] שאסור, מפני שיכול לשכח,
    ועל אף שעומד ליד זה,
    מכ”מ אסור,
    וכאן,
    ששם הגולות, ולא ‘עומד’ ליד זה להוציא הגולות,
    יהיה מותר?

    אז איך באים לדון הלכתית בדבר שלמעשה מעיקר הדין יכול להיות שאסור לחלוטין?

    תודה רבה לכבוד הרב.

    1. כבר הסברתי בתגובה לשואל הראשון שאין בידינו כח לאסור דברים מצד הדין, רק יכולים להמליץ שלא כדאי להשתמש מפני הסכנה.
      לחז”ל היה כח לגזור גזירות ולכן הם אסרו דברים מסויימים, אבל לנו אין כח לאסור. לכן כשמישהו שואל אם הוא צריך להטביל את הגולות, אנחנו עונים לו הלכתית אבל מדגישים לו שיש בעיה, אבל אי אפשר להגיד לו שזה אסור, כי השאלה היא מצד טבילת כלים ולא מצד שמירת הנפש.
      באחד התגובות הביאו שניפוח בלונים מסוכן לילדים, אז האם גדולי הדור אסרו לנפח בלונים?
      לגן גם בנידון זה לא נוכל לומר שזה אסור, נוכל רק להציע שכדאי להימנע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש