חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב יוסף חי סימן טוב משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

האם יש מקור למה שיש נוהגים ליתן דמי חנוכה?

תשובה

  1. שורש המנהג היה שנהגו בחנוכה העניים לסובב על הפתחים, כמבואר בפרי מגדים במשנ”ב ובנושאי הכלים על השו”ע ריש סי’ תר”ע, ומזה נשתרבב המנהג ליתן דמי חנוכה, שעל דרך רוב הוא בכלל דמי צדקה. ודע כי בספר יסוד ושורש העבודה (שער י”ב פ”א) הוסיף בזה שגודל מעלת נתינת הצדקה בשמונת ימי החנוכה, מעלתו גדולה יותר מבכל השנה, וימים אלו מסוגלים לתקן פגמי נפשו בנתינת הצדקה.
  2. טעם המנהג ביאר הפרי מגדים, שלפי שהיוונים ביטלו את ישראל משלושת עמודי העולם, תורה עבודה וגמילות חסדים, מפני זה מחוייבים בימי חנוכה להתחזק בלימוד התורה, ובעבודה שבלב זו תפילה והודאה, ובגמילות חסדים בממון וגוף, ולכן מסובבים העניים בימי החנוכה.
  3. יש אומרים שמתחילה המנהג היה להחזיק לומדי תורה בחנוכה, ומזה נשתרבב מנהג דמי חנוכה, שמתחילה היה מנהג קדמון שראשי ישיבות ורבנים היו מסובבים בחנוכה לקבץ מעות, לפי שהנס נעשה ע”י שנמסרו זדים ביד עוסקי תורתך, ולעורר הנס נותנים צדקה ללומדי תורה ומחזיקין אותן, כי בלעדן לא היה הנס כלל, וסיים שאולי בדורות האחרונים הנהיגו לתינוקות לסובב, והרבנים עצמם לא הלכו שלא יושפל כבוד התורה, אבל עיקר טעם המנהג להחזיק בידי עמלי תורה.

 

לרפואת ליאת אסתר בת מלכה רבקה

מקורות

שבילי המנהג (חנוכה עמ’ קי”ט) בשם בני יששכר (כסלו מאמר ג’), ובשו”ת משנה הלכות (ח”ז סימן פ”ח), כתבו שמתחילה היו נוהגים הראשי ישיבות לסובב וכנ”ל, וראה עוד בזה באריכות בחיבורי הקטן “אשכול יוסף” על המועדים סימן ס”ט, ושם נתבארו עוד טעמים רבים למנהג זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש