חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
סימן שאלה צבעוני

מהו זיווג משורש הנשמה – האם יכול להיות זיווג משורש הנשמה עם גויה

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ברזיל

שאלה

שלום!

מעוניין לשאול את השאלה הבאה:

גבר שהיה נשוי עם אישה לא יהודייה, ועכשיו הוא נשוי עם אישה יהודייה, ובשבילה זה נישואין ראשונים.

איך אנחנו יכולים לדעת מי מהם הוא בעצם הנפש התאומה שלו?

תודה על העזרה

תשובה

שלום וברכה

חז”ל מלמדים אותנו שזיווגו של אדם הוא באחד משני דרכים, או הזיווג שנקבע לו לפי מזלו קודם שנולד – והוא הנקרא זיווג ראשון, או הזיווג לפי מעשיו – והוא הנקרא זיווג שני.

הזיווג הראשון הוא, זיווג משורש נשמתו, כפי שמבואר בזוהר הקדוש בפרשת לך לך שקודם ירידת הנשמה לעולם היא מורכבת משני חצאים, חצי נקבי וחצי זכרי. וכאשר יורדת הנשמה לעולם מתפצלת היא חציה יורדת בזכר וחציה בנקבה. וכאשר נישאים שני הצדדים הנשמה חוזרת לשלמותה בשנית, לכן בעת הקידושין והנישואין מתחברים שורשי הנשמות בחזרה.

הזיווג השני הוא, זיווג לפי מעשיו של אדם, כאשר מעשיו של הגבר או האישה גרמו להם להיות בדרגה רוחנית שונה זה מזו, הקב”ה ממציא לכל אחד מהם זיווג אחר המתאים להם לפי מעשיהם, והופך אותם לשורש נשמה תואם.

חשוב מאוד לדעת שלעולם לא שייך לומר על נישואים של יהודי וגויה שהוא זיווג משורש נשמה, או שהוא נפש תאומה וכדו’. הואיל ונשמת יהודי הינה ממקום גבוה ואיננה יכולה להיות קשורה לנשמתה של הגויה. יתרה מזאת על פי התורה אין מציאות כזאת של נישואים בין יהודי לגויה, קשר כזה הוא קשר אסור ואיננו נישואין כלל.

לכן אין ספק שכאשר יהודי עוזב את האישה הגויה ונושא אישה יהודייה, רק על אשתו היהודייה שייך לומר שהיא זיווג משורש נשמתו.

בברכה שיעלה הזיווג יפה יפה

ויהיה הבית מלא בברכה אהבה ושמחה

הרב דוד אוחיון

ירושלים עיר הקודש

מקורות ונימוקים:

כיצד נקבע זיווגו של אדם

בגמרא במסכת סוטה דף ב’. איתא, אין מזווגין לו לאדם אשה אלא לפי מעשיו שנאמר כי לא ינוח שבט הרשע על גורל הצדיקים. ושאלה הגמרא והרי אמר רב יהודה אמר רב ארבעים יום קודם יצירת הולד בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני בית פלוני לפלוני שדה פלוני לפלוני? ותרצה הגמרא לא קשיא, הא בזיווג ראשון הא בזיווג שני.

מבואר מדברי הגמרא כי זיווג ראשון נקבע ארבעים יום קודם יצירת הוולד, אולם זיווג שני הינו לפי מעשיו של האדם, ועל כך נאמר קשה לזווגן כקריעת ים סוף.

האם זיווג ראשון אינו נתון לבחירה ואיננו לפי מעשיו של אדם

עלינו להתבונן, וכי זיווג ראשון גזירה משמים היא ואינו לפי מעשיו של אדם? והרי לא יעלה על הדעת לומר שאין בחירה לאדם עם מי להתחתן?

בפרט שהרי בגמרא במועד קטן דף י”ח: מבואר, שמותר לארס אשה בחול המועד כדי שלא יקדמנו אחר ויקח את זיווגו בכוח התפילה, משמע שאין הזיווג גזירת שמים, אלא נתון לשינויים?

ההבדל בין זיווג ראשון לזיווג שני

אכן הביאור הוא, שאמנם הקב”ה מייעד לכל איש אשה ולכל אשה איש לפי מזלם, וייעוד זה הינו עוד ארבעים יום קודם יצירת הוולד, כלומר בשעת הפקידה ממש, כבר מכריז הקב”ה מהו יהיה מזלה של טיפה זו אם יהיה חכם או טיפש עשיר או עני, וזהו הנקרא זיווג ראשון, שאיננו לפי מעשיו אלא לפי מה שנקבע לו מתחילת בריאתו.

אך ביד האדם להפסיד את זיווגו, כפי שאומרת הגמרא במסכת מועד קטן דף י”ח: שיכול האדם לקחת את זיווגו של חבירו אם יתפלל על כך, וכלשון הגמרא “יקדמנו ברחמים”.

וזהו הפירוש זיווג שני לפי מעשיו, שאם לא יקבל את הזיווג הראשון הנועד לו לפי מזלו, הרי שזה לפי מעשיו שגרמו לו לקבל שידוך אחר, פעמים טוב יותר, פעמים טוב פחות.

ביאור הזוהר הקדוש מהו זיווג משורש הנשמה וכיצד שייך הוא בזיווג שני

כך מבואר מפורש בדברי הזוהר הקדוש לפרשת לך לך בדף צ”א, שם כותב הזוהר שקודם ירידת הנשמה לעולם היא מורכבת משני חצאים, חצי נקבי וחצי זכרי. וכאשר יורדת הנשמה לעולם מתפצלת היא חציה יורדת בזכר וחציה בנקבה. וכאשר נישאים שני הצדדים הנשמה חוזרת לשלמותה בשנית, כך שבעת הקידושין והנישואין מתחברים שורשי הנשמות בחזרה.

ושואל הזוהר והרי קיימ”ל שאין מזווגים לו לאדם אלא לפי מעשיו, ומבאר הזוהר שאכן כאשר חצי אחד של הנשמה בוחר להתעלות ולהתחזק רוחנית, והחצי השני איננו בדרגה זו, ממתין הקב”ה לשיפור מעשיו של החצי השני. ואם לאחר הזמן שקצב הקב”ה, עדיין לא שיפר החצי השני את מעשיו. לוקח הקדוש ברוך הוא זוג אחר אשר אצלם העניין הפוך, שהחצי הראשון ירד ברוחניות והחצי השני עלה ואינו תואם לחציו הראשון, ומתאים את שורשי הנשמות של שני הזיווגים שיתאימו להתאחד זה עם זה אף שלא נועדו זה לזה מתחילה, והופך אותם לשורש נשמה תואם, וזהו הביאור לפי מעשיו.

זיווג בין יהודי לגויה אינו יכול להיות זיווג משורש הנשמה

לאור האמור הדבר ברור, שלא שייך לעולם זיווג משורש נשמה בין יהודי לגויה שהרי נשמת היהודי ממקום גבוה היא, ואיננה קשורה ולא יכולה להיות קשורה לנשמתו של הגוי, ואינם יכולים להיות משורש נשמה תואם.

כמו כן לא על פי התורה לא שייך לומר על נישואי יהודי וגויה זיווג, הואיל ואין קידושין תופסים בנישואין שכאלו, וכל קשר כזה מהותו הוא עבירה ואיסור.

לפיכך אין ספק שכאשר יהודי עוזב את האישה הגויה ונושא אישה יהודייה, רק על אשתו היהודייה שייך לומר שהיא זיווג משורש נשמתו, ולא על בת אל נכר עמה היה קודם לכן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

שליח ציבור מעוטף בטלית מתפלל בבית הכנסת
הרה"ג דוד בר אושר

תענית שובבי”ם

מקורות כתוב בשולחן ערוך (אורח חיים הלכות תענית סימן תקס”ו סעיף ב) כשהצבור גוזרים תענית על כל צרות שלא תבוא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש