חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

אני ספרדיה, משתדלת ללכת בלי פאה ורוצה למכור פאה די חדשה שקניתי
האם מותר למכור למי שבכל מקרה הולכת עם פאה
אציין שהפאה מגיעה עד אחרי הכתף אך לא ארוכה מאוד.

תשובה:

לפי דעת מרן הרב עובדיה יוסף זצוק”ל חל איסור למכור פאה נכרית, שהרי אפילו לפרסם בעיתונות על מכירת פאות, הדבר אסור לפי שגורם להכשלת הרבים. וכל שכן מכירה פאה, ואין חילוק בין פאות ארוכות לפאות קצרות.

מקורות וביאורים:

א). כ”כ בקצרה בשו”ת יביע אומר ח”ה (חאה”ע סי’ ה’ או’ ח’) במוסגר. שאותם עיתונים המפרסמים מכירת פאות, גורמים להכשיל את הרבים, ומי התיר להם הדבר. וכל שכן בנד”ד למכור פאה ארוכה שגורמת להכשיל.

והנה אף שהיה מקום לדון בדברי קודשו לפי מה שכתב בשו”ת יחווה דעת ח”ג (סי סז) להתיר למכור שמלות וחולצות של נשים ללא שרוולים, לפי שיש לתלות בהיתר שמא ילבשו מתחת לזה בגדים. והסתמך עמ”ש בשו”ת חתם סופר (חיו”ד סי’ יט) למכור ביצים לעכו”ם אף שמצווים הם באבר מן החי, דשמא יעמידו עליהם תרנגולים, ואפי’ בביצים הטרופות בקערה, התיר שם משום דאיכא למיתלי בהיתר שמא ישתמשו בזה לשאר מלאכות וכגון לדבק. ולכאו’ לפי”ד גם בנד”ד היה מקום להתיר ולומר דשמא תלבש פאה זו בביתה, ואף דהיתר זה דחוק מ”מ מצינו שתולים בהיתר דחוק ומאי שנא?

ולענ”ד נראה שיש לחלק בפשיטות, דהתם נימק הרב, וז”ל: דלפי מה שנוהגות “נשים רבות” ללבוש חולצה עם שרוולים מתחת לשמלה שהיא בלי שרוולים (סרפן), ולפעמים גם מעל השמלה, ואם כן אין הדבר ברור כלל שנעשה איסור כל שהוא במכירת שמלה ללא שרוולים כי שמא הקונה אותה מתכוונת ללבוש מתחתיה חולצה עם שרוולים. אבל בנד”ד שהתלייה היא בדבר רחוק ולא שכיח, אין להתיר.

    1. ב). ובגמרא בקידושין (לב.) דא”ל קרע שיראי וכו’ איחזי אי רתח אי לא רתח, היק’ הגמ’ ודלמא רתח וקעבר אלפני עוור ע”ש. ומוכח דאפי’ בספק איכא לפני עוור, ולכאו’ סותר דברי המשנה בשביעית דשרי למכור פרה לחשוד דדלמא לרדיא קבעיא ליה, וצ”ל דשאני התם דהוי קרוב לודאי דרתח. וכן ראיתי שכתב ליישב בשו”ת עין יצחק – ספקטור ח”א (או”ח סי’ יג אות א’). (וע”ש עוד מה שכתב ליישב מההיא דנדרים סב. ודו”ק). וכן יש להוכיח לענ”ד מהגמ’ בע”ז (דף טו:), אלו כלים שאין אדם רשאי למוכרם בשביעית וכו’, כל היכא דאיכא למיתלא תלינן, וכל היכא דליכא למיתלי לא תלינן. והתם נמי איכא קצת למיתלי דשמא רוצה כלים אלו לשנה הבאה, ובהכרח דאין אדם קונה כלים מהשנה לשנה הבאה ומעשיו מוכיחים דרוצה כלים אלו לשביעית, וקוראת לזה הגמ’ ליכא למיתלי. וכ”כ שם הריטב”א, דהתם איכא קצת למתלי בהיתרא ואפ”ה לא תלינן, והיינו כמו שביארנו דהיכא דיש רגליים מוכיחות שכוונתו לאיסור אין תולים במיעוט. וראה עוד בשו”ת ציץ אליעזר ח”ד (סימן ה’ פרק ד’). וא”כ אף בנד”ד דקרוב לודאי שתצא לרה”ר בפאה זו ותכשיל אחרים בהרהורי עבירה, אין להקל מטעם זה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש