חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

יש לנו כמה בעלי חובות שחייבים להם כסף, האם יש עדיפות לשלם לאחד מהם לפני השני או שזה לא משנה?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

ראשית אברככם שתצליחו להחזיר את כל החובות בקלות ובמהירות

לעניין שאלתכם, במידה ובעלי החובות גובים את חובם מנכסים שהשתעבדו להלוואות, ישנה זכות קדימה לבעלי החובות הראשונים לפי סדר הקדימה של ההלוואות.

אולם כאשר הנכם מחזירים את החובות מכספים ולא ממכירת נכסים, עומדת לכם הזכות לבחור למי להחזיר. וראוי יותר שתחזירו תחילה לבעלי החובות הזקוקים וצריכים יותר את הכסף. או לחילופין לבעל החובות הלוחצים עליכם יותר ודורשים את כספם.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

במשנה בכתובות דף צ’. איתא, מי שהיה נשוי שתי נשים ומת הראשונה קודמת לשניה ויורשי הראשונה קודמין ליורשי שניה נשא את הראשונה ומתה נשא שניה ומת הוא שניה ויורשיה קודמין ליורשי הראשונה, ע”כ.

מכאן למדים אנו כי בעל חוב ראשון קודם לגבות את חובות מנכסי הלווה, ורק לאחר שגבה בעל החוב הראשון יגבה בעל החוב השני מן הנותר.

כן פסק להלכה בשולחן ערוך חו”מ סימן ק”ד סעיף א’ בזה”ל: מי שיש עליו בעלי חובות הרבה, כל מי שקדם זמן קנין של שטרו, קודם הוא לגבות, בין קרקע בין מטלטלים, אפילו אם הגיע זמן פרעון של המאוחר קודם, בין מלוה עצמו בין מלקוחות. ואם קדם המאוחר וגבה קרקע, אפילו הגבו לו בפני המוקדם, ושתק, מוציאין מידו, עכ”ל. לעניין מה שכתב השו”ע שאף במטלטלין הדין כן, עיין בסמ”ע שתמה על דבריו, ועיין שם בקצוה”ח, ואכמ”ל.

מן האמור היה מקום לומר שכן הדין גם בלווה המעוניין לפרוע את חובו, שיקדים ויפרע לבעל החוב המוקדם יותר.

אולם אין הדבר כן, כפי שמוכח מדברי המשנה בכתובות דף פ”ד. איתא, מי שמת והניח אשה ובעל חוב ויורשין והיה לו פקדון או מלוה ביד אחרים, רבי טרפון אומר ינתנו לכושל שבהן רבי עקיבא אומר אין מרחמין בדין אלא ינתנו ליורשין שכולן צריכין שבועה ואין היורשין צריכין שבועה הניח פירות תלושין מן הקרקע כל הקודם בהן זכה בהן, ע”כ.

מבואר שכל האמור בדברי המשנה בדף צ’. אינו אלא כאשר הנידון הוא בגביית בעלי חובות מן הנכסים של הלווה המשועבדים לחוב, אך כאשר ביד הלווה מעות, אין דין קדימה לפי סדרי הקדימה של בעלי החובות המוקדמים.

כן פסק השולחן ערוך חו”מ סימן ק”ד סעיף ג’ בזה”ל: במטלטלין, וכן עבדים, אין בהם דין קדימה לענין שאם קדם המאוחר וגבה אין מוציאין מידו.

לפיכך מאחר ואין בזה דין קדימה לבעלי החובות המוקדמים, רשאים הלווים להחליט למי לפרוע תחילה. אמנם מן הראוי להתחשב במלווה הזקוק ביותר לכסף, כפי המבואר בדברי המשנה והגמרא בדף פ”ד. שיש להגבות את החוב מהכושל שבראיות על מנת שלא יפסיד את מעותיו, והאחרים יגבו מן הקרקע, ה”נ יתחשב ויפרע את החוב תחילה למי שזקוק ביותר לכסף.

כמו כן רשאי הלווה לפרוע תחילה את החוב למלווים הלוחצים יותר ודורשים את כספם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש