חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ברזיל

שאלה

שלום הרב

מתי מתחיל ומסתיים צום י”ז בתמוז 2024 ?

תודה

תשובה

שלום וברכה

צום י”ז בתמוז 2024 – תשפ”ד, יוצא ביום שלישי בתאריך 23/07/2024.

תחילת הצום בעלות השחר בשעה: 04:27

סיום הצום בצאת הכוכבים בשעה: 20:01

יום זה נקבע לצום עקב חמשה דברים מצערים שאירעו לעם ישראל ביום זה, ואלו הן:

  • ביום זה שבר משה רבינו את הלוחות כשירד מהר סיני וראה את עם ישראל חוטא בעגל
  • בטל קרבן התמיד לפני חורבן בית המקדש
  • הובקעה חומת ירושלים על ידי האויבים שערכו מצור על ירושלים
  • נשרפה התורה על ידי אפוסטומוס הרשע
  • הועמד צלם בהיכל

ביום זה לא אוכלים ולא שותים מעלות השחר ועד לצאת הכוכבים, אולם מי שהלך לישון שינת קבע, עליו להימנע מלאכול גם אם קם קודם עלות השחר, אלא אם כן גילה דעתו במפורש שמתכנן לקום לפני עלות השחר ולאכול.

בברכה שמהרה יהפוך צום זה לששון ולשמחה בבניין בית המקדש

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

בזכריה פרק ח’ י”ט נאמר: “כה אמר ה’ צבאות, צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים, והאמת והשלום אהבו”.

“צום הרביעי”, זהו שבעה עשר בתמוז, שהוא חל בחודש הרביעי למניין החודשים. “צום החמישי”, הוא תשעה באב, שהוא חל בחודש החמישי; “צום השביעי”, זה צום גדליה, שהוא חל בחודש השביעי. “וצום העשירי”, זהו עשרה בטבת, שהוא חל בחודש העשירי.

ימים אלו נקבעו לימי תענית בשל מאורעות מצערים שאירעו בתאריכים אלו לעם ישראל: בשבעה עשר בתמוז מתענים על כי ארעו בו חמשה דברים קשים לעם ישראל: נשתברו הלוחות לאחר מעמד הר סיני, בטל קרבן התמיד לפני חורבן בית המקדש, הובקעה חומת ירושלים על ידי האויבים, נשרפה התורה על ידי אפוסטומוס הרשע והועמד צלם בהיכל על ידי רשעי ישראל.

מטרת הצום שתקנו חז”ל ליום זה, הוא לעורר את לבבות עם ישראל לצום ולעשות תשובה, לפשפש בכשרון המעשים, ולהעלות זכר למעשינו הרעים ולמעשי אבותינו שגרמו להם ולנו לצרות ומקרים קשים אלו. שעל ידי כך ניטיב דרכנו כפי שנאמר: והתוודו את עוונם ואת עון אבותם.

צום י”ז בתמוז איננו מתחיל מהערב, אלא חל רק במשך היום, מעלות השחר עד לצאת הכוכבים. במשך הצום אין איסור אלא על אכילה ו/או שתיה, בשונה מתשעה באב ויום הכיפורים.

כפי שפסק השו”ע או”ח סימן תק”נ סעיף ב’ בזה”ל: צומות הללו, חוץ מט’ באב, מותרים ברחיצה וסיכה ונעילת הסנדל ותשמיש המטה, ואין צריך להפסיק בהם מבעוד יום.

חשוב לציין שלמרות שהצום מתחיל בזמן עלות השחר, מי שישן שינת קבע בלילה, אינו רשאי לקום קודם עלות השחר לאכול ו/או לשתות, אלא”כ התנה במפורש קודם השינה שבדעתו לעשות כן. כפי שפסק השולחן ערוך או”ח סימן תקס”ד בזה”ל: כל תענית שאוכלים בו בלילה, בין צבור בין יחיד, הרי זה אוכל ושותה עד שיעלה עמוד השחר, והוא שלא ישן שינת קבע, אבל אם ישן שינת קבע אינו חוזר ואוכל ולא שותה, אלא”כ התנה לאכול או לשתות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש