חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב זעפראני דורש

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

אחד שרוצה להתרחץ בשבת, רק קשה לו להיכנס למים קרים מיד.
האם יכול חמש שניות, להיכנס למים חמים, ואז יתן על עצמו המים הקרים?

שבוע שעבר התקשר אלי אדם, ואמר לי שדיבר עם רב מסויים, תלמיד חשוב מאוד של חכם עובדיה זצ”ל. ואמר לו, שאפשר שהוא מצטער, ומצטער מותר לו, כמו שרע”א כתב.

והיה לי תמוה. שרע”א כתב, לגבי אדם שהיה חולה, ויפיג ממנו המים החמים את החולי, מותר לו. אבל אדם שלא חולה, רק מטעם המים. פשוט שאין להתיר.

הגע עצמך, רוב העולם אם התקלחו במים קרים, זה צער בשבילם, כמצוי. א”כ נתיר להם להתקלח במים חמים? ודאי שלא! וחילוק זה, נמצא בילקוט יוסף שבת ד עמוד נה בתוך הערות.

 

תשובה:

שלום רב!
שאלת חכם, חצי תשובה!
אכן, כתב הגר”ע יוסף זצקו”ל בספרו, שמי שמתרחץ בכל יום! ואם לא ירחץ בשבת יצטער מאוד!
מותר לו לרחוץ גופו, במים שהוחמו בע”ש. ובלבד! שיזהר שלא יסחט שערותיו.

כלומר, אכן התיר הרב, למצטער מאוד, אם לא ירחץ כלל! כיון שרגיל בזה בכל יום!
עליו אמר, שדינו כמצטער, שיוכל לרחוץ בחמין.

אך אין הכוונה, לאדם שאם לא ירחץ, לא יצער כל-כך – ורק אם רוחץ במים קרים, מצטער.
שלו נאמר: אדרבה! שלא ירחץ כלל – ולא יצטער!

(ואין בזה תנאי, שרק 5 שניות ייתן עליו חמים, כפי שציינת – אלא אין חילוק, ולמצטער שכזה, מותר כהרגלו)

וכנראה, שאותו אדם לא העביר השמועה כהוגן, ותוכל לברר במקורו.
בכל מקרה, הרי הספר לפניך מבואר – כדכתבינן. (ואכן, כ”כ גם בילק”י סי’ שכו הע’ א, ופשוט, וא”צ לפנים)
בברכה חיים זעפראני.

 
מקורות נימוקים והרחבה:

הגר”ע יוסף זצקו”ל בספרו, (חזון עובדיה שבת ו עמוד פח) שמי שמתרחץ בכל יום, ואם לא ירחץ בשבת יצטער מאוד! מותר לו לרחוץ גופו במים שהוחמו בע”ש. ובלבד, שיזהר שלא יסחט שערותיו.

 

והוא באמת, מדברי רעק”א בהגהותיו, (בסי’ שז ס”ה) – אבל הוא הוכחה ברורה, ופשוטה, מדברי הרמב”ם (פ”ו הל”י), שהוא מקור דברי השו”ע אלו. שהרי התיר שם מפורש, לרחוץ המצטער בחמים.

 

וביאר שם הרעק”א, דהטעם שהקילו, דגזירת הבלנים קילא יותר, משאר שבותים. יעוי”ש. (ובסי’ שכו)

 

וע”ש לגר”ע יוסף, שהביא מקורות רבים להלכה זו, מהפוסקים. כדרכו.

 

רק שכדי להגדיר מהו מצטער – שלא יאמר כל אחד, שהוא מצטער.

הגדיר! שכוונתו לרגיל להתרחץ בכל יום, ומצטער מאוד! אם לא ירחץ.

(וגם זה, מותר רק במים שהוחמו מערב שבת, ושיזהר שלא יסחט)

 

ומפורש בכל זה, שאין זה שייך, לאותו אדם, שמצטער ברחיצה בקרים – שלו נאמר: שלא ירחץ כלל, ולא יצטער.

שאלה:

אחד שרוצה להתרחץ בשבת, רק קשה לו להיכנס למים קרים מיד.

האם יכול חמש שניות, להיכנס למים חמים, ואז יתן על עצמו המים הקרים?

שבוע שעבר התקשר אלי אדם, ואמר לי שדיבר עם רב מסויים, תלמיד חשוב מאוד של חכם עובדיה זצ”ל. ואמר לו, שאפשר שהוא מצטער, ומצטער מותר לו, כמו שרע”א כתב.

והיה לי תמוה. שרע”א כתב, לגבי אדם שהיה חולה, ויפיג ממנו המים החמים את החולי, מותר לו. אבל אדם שלא חולה, רק מטעם המים. פשוט שאין להתיר.

הגע עצמך, רוב העולם אם התקלחו במים קרים, זה צער בשבילם, כמצוי. א”כ נתיר להם להתקלח במים חמים? ודאי שלא! וחילוק זה, נמצא בילקוט יוסף שבת ד עמוד נה בתוך הערות.

 

תשובה:

שלום רב!

שאלת חכם, חצי תשובה!

אכן, כתב הגר”ע יוסף זצקו”ל בספרו, שמי שמתרחץ בכל יום! ואם לא ירחץ בשבת יצטער מאוד!

מותר לו לרחוץ גופו, במים שהוחמו בע”ש. ובלבד! שיזהר שלא יסחט שערותיו.

כלומר, אכן התיר הרב, למצטער מאוד, אם לא ירחץ כלל! כיון שרגיל בזה בכל יום!

עליו אמר, שדינו כמצטער, שיוכל לרחוץ בחמין.

אך אין הכוונה, לאדם שאם לא ירחץ, לא יצער כל-כך – ורק אם רוחץ במים קרים, מצטער.

שלו נאמר: אדרבה! שלא ירחץ כלל – ולא יצטער!

(ואין בזה תנאי, שרק 5 שניות ייתן עליו חמים, כפי שציינת – אלא אין חילוק, ולמצטער שכזה, מותר כהרגלו)

וכנראה, שאותו אדם לא העביר השמועה כהוגן, ותוכל לברר במקורו.

בכל מקרה, הרי הספר לפניך מבואר – כדכתבינן. (ואכן, כ”כ גם בילק”י סי’ שכו הע’ א, ופשוט, וא”צ לפנים)

בברכה חיים זעפראני.

 

מקורות נימוקים והרחבה:

הגר”ע יוסף זצקו”ל בספרו, (חזון עובדיה שבת ו עמוד פח) שמי שמתרחץ בכל יום, ואם לא ירחץ בשבת יצטער מאוד! מותר לו לרחוץ גופו במים שהוחמו בע”ש. ובלבד, שיזהר שלא יסחט שערותיו.

 

והוא באמת, מדברי רעק”א בהגהותיו, (בסי’ שז ס”ה) – אבל הוא הוכחה ברורה, ופשוטה, מדברי הרמב”ם (פ”ו הל”י), שהוא מקור דברי השו”ע אלו. שהרי התיר שם מפורש, לרחוץ המצטער בחמים.

 

וביאר שם הרעק”א, דהטעם שהקילו, דגזירת הבלנים קילא יותר, משאר שבותים. יעוי”ש. (ובסי’ שכו)

 

וע”ש לגר”ע יוסף, שהביא מקורות רבים להלכה זו, מהפוסקים. כדרכו.

 

רק שכדי להגדיר מהו מצטער – שלא יאמר כל אחד, שהוא מצטער.

הגדיר! שכוונתו לרגיל להתרחץ בכל יום, ומצטער מאוד! אם לא ירחץ.

(וגם זה, מותר רק במים שהוחמו מערב שבת, ושיזהר שלא יסחט)

 

ומפורש בכל זה, שאין זה שייך, לאותו אדם, שמצטער ברחיצה בקרים – שלו נאמר: שלא ירחץ כלל, ולא יצטער.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש