חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב אליהו בחבוט ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ברזיל

חששות בחתימת העדים על הכתובה לפני הקידושין

שאלה:

ברוך ה’ התארסתי לפני כחודש, ומצאנו אולם יפה. האחראי על האולם שאל אם אנחנו רוצים שיכינו שולחן נפרד, עם תפאורה יפה ליד צמחיה בחצר של האולם, לצורך טקס החתמת העדים על הכתובה. אבל יש לי כמה חברים שאמרו שהספרדים לא עושים טקס כזה. מה באמת ההלכה לספרדים לענין זה?

תשובה

מזל טוב, שתזכו לבנות בית נאמן בישראל על אדני התורה והיראה אכי”ר.

לענין דבר השאלה, אפריון נמטייה על העירנות לברר דבר ה’ זו ההלכה טרם ילך שובב אחרי הצעות בעלי האולם. ובכן, מנהג הספרדים ובני עדות המזרח בארץ ישראל, לחתום על הכתוב רק לאחר הקידושין (לאחר מסירת הטבעת), לאחר קריאת הכתובה סמוך לשבע ברכות שמתחת לקלונסאות (מה שקוראים כיום “חופה”). ומנהג זה הוא המנהג המובחר והטוב ביותר, שעל ידו נמנעים כמה וכמה חששות הלכתיים הקיימים במנהגים של עדות אחרות (כפי שיבואר בקצרה במקורות), וחלילה לשנות ממנהגנו. ודעתו דעת עליון של מאור ישראל מרן רבינו עובדיה יוסף זלה”ה היתה, שאף בחו”ל, על הספרדים לנהוג כן, ולא רק בארץ ישראל.

ואם חפצים מאוד לעשות טקס לצורך הצילומים וכנ”ל, אפשר לעשות טקס “מילוי” הכתובה (דהיינו כתיבת שמות החתן והכלה, והסכום של תוספת כתובה, ומקום המגורים אם הוא בארץ ישראל) ע”י הרב מסדר חופה וקידושין שיודע למלאות כראוי, אבל לא להחתים את העדים בשום אופן, עד הקידושין וקריאת הכתובה. [ומ”מ יתר נכון שלא יעשו טקס עם שלחן מיוחד ליד צמחיה וכו’, כי בדרך כלל טקסטים ברמת השקעה כזו עושים עם החתמת העדים, לכן כמה שפחות יפרסמו טקסים כאלו אצלנו, עדיף טפי, שלא יבוא אחרים שאין להם את העירנות שלך, להכשל בדבר זה, ולכן יעשה כפי שאנחנו נוהגים, למלאות את הכתובה בשלחן הנשיאות, ושם יצלמו, ותו לא מידי. אך כמובן שמדינא “אין גוזרין גזירות חדשות מדעתינו”, ולכן אי אפשר “לאסור” לעשות את הטקס המיוחד, כל עוד שנזהרים לא להחתים את העדים וכנ”ל].

מקורות:

סל”ח נא ביד תסל”ח כי אכתוב בזה בקציר”ת האומ”ר טובא, כי לעת עתה אפס הפנאי, ובלא”ה הדברים פשוטים וברורים. והנה דעת מרן השו”ע שקיבלנו הוראות בחו”מ סי’ מ”ו סע’ כ”ד, דלגבי חתימת העדים חוששים לחזי כשיקרא, ומעתה, כבר העיר בשו”ת מהר”י ברונא סי’ צ”ד, שאם העדים חותמים לפני הקידושין, הרי זה מחזי כשיקרא, דהרי בכתובה שעליה חותמים כתוב דאנן סהדי איך פלוני אמר לפלונית הוי לי לאנתו וכו’ (וזאת מלבד פרטים רבים המוזכרים בנוסח הכתובה דלא שייכים לפני הקידושין). ונהי דבדרכי משה אה”ע סי’ ס”ו הביא דברי המרדכי, שכתב שיכולים לחתום לפני הקידושין (ואית דגרסי אף לפני הקנין) משום שתיכף עומדים לעשות את הקידושין והקנין וכו’ ולכן לא מחזי כשיקרא, מ”מ אין זו אלא קולא ליישב את מנהג אות קהילות שנהגו לחתום לפני הקידושין, ואנו בני עדות המזרח שמעולם לא נהגנו לחתום כי אם אחר הקידושין וקריאת הכתובה והקנין (וכפי שהוא המנהג המוזכר ברוב הראשונים – כפי שיראה המעיין בבעל העיטור שער ב’ ברכת חתנים, ובספר האורה ח”ב אות י”ד, ובאורחות חיים מלוניל ריש הל’ כתובות, ועוד רבים), למה לנו להקל בחשש זה (ואף אם יעשו קנין לפני החופה, לא פלטינן מהחשש לגבי נוסח הוי ליה לאנתו כנ”ל, ומה גם דלאו ברירא מילתא דמועיל קנין לפני הקידושין, ובפרט למנהגנו דאית לן כמה וכמה תנאים בכתובה וכמו שכבר העיר בזה הגר”מ שטנרבוך שליט”א בספר הלכות הגר”א ומנהגיו אות קפ”ד, ואכמ”ל, ואף לבני אשכנז כבר הורה זקן הגרי”ש אלישיב זצ”ל בספרו הערות על מס’ גיטין דף כ”ו ע”ב דיש להקפיד לעשות את הקנין רק לאחר הקידושין מתחת לקלונסאות עיי”ש). וכי תימא דעדיף לחתום לפני הקלונסאות כדי שיכנס לחופה עם כתובה חתומה כך שתהיה חופה הראויה לבי’, הרי אנן בני עדות המזרח דקיי”ל כדעת הרמב”ם ומרן השו”ע באה”ע סי’ ה”ן דהחופה איננה הקלונסאות כי אם היחוד בביתם (בביתם ולא באולם, כי לדידן אסור להתייחד באולם כפי שהארכנו בס”ד במקום אחר), ואף לסוברים דהחופה היא הקלונסאות הרי בעל כרחין דסבר”י מרנ”ן דלא בעינן חופה הראויה לבי’ כי הקלונסאות אינם ראויות לכך (וסברת החולקים צריכה ביאור, ועכ”פ לדידן אין אנו צריכין לזה).

וזאת שנית, דאם העדים יחתמו לפני קריאת הכתובה (שנעשית בין הקידושין לנישואין), נמצא שחותמים בלי לשמוע על מה חותמים, ויש בזה עקולי ופשולי טובא כפי שביארנו בס”ד בארוכה בספרי הדל שושנת העמקים ח”ג (כתובות כרך א’) שורש ב’ (ראה שם וראיתם את האר”ש מה היא). והחשש השני הלזה אלים טפי לדידן הספרדים, דאצלנו אין הסכום של תוספת כתובה סכום קבוע (אם כי מצד זה היה אפשר לבקש מהעדים לקרוא את הסכום לפני החתימה שלפני הקידושין, אבל לגבי קריאת כל הכתובה כולה – המציאות היא ברורה שלא יעשו כן מעצמם).

ואף לגבי בני אשכנז, במנהגי מהרי”ל (ספר היסוד לכל מנהגי אשכנז) הל’ נישואין מביא חתימת הכתובה בין הקידושין לנישואי, וא”כ אף דהרמ”א במפה באה”ע סי’ ס”ו סע’ א’ הביא להקל לחתום לפני הקידושין, כתב הלבוש שם סע’ י’ דלא היה ראוי שינהגו כן, משום חשש דמחזי כשיקרא, ומה שנהגו כן כתב שם משום שהיו דהיו עושים החופות בערב שבת ולפעמים יש תיגרא ביניהם  ומשהין את הכתובה עד סמוך לחשיכה, ולכן כדי היו חותמין קודם וכו’, עיי”ש, והנה בעת”ה שכבר אין עושים חתונות בערב שבת, בטל הטעם למנהגם, ולא עוד אלא דלפום קושטא, מלפנים בני אשכנז בארץ ישראל ג”כ נהגו כמנהגנו בענין הנ”ל, ורק לאחר מלחמת העולם השניה כשעלו ארצה רבבות מבני אשכנז מארצות פזורם, הנהיגו גם כאן כהרגלם בארצות הנכר, וכבר התרעם על כך הג”ר חיים נאה זצ”ל בתשוה שהיא ל”ו נדפס”ה בקובץ אהלי שם ח”ח עמ’ רפ”ד למה זה ועל מה זה שבני אשכנז עזבו מנהג ארץ ישראל הברור והמובחר לשנות למנהגים תמוהים שצריכים ישוב, עיי”ש. וראה גם להגרי”ש אלישיב זצוק”ל בספר הערות על מס’ כתובות דף ק”ט ע”א, שהעיד בגודלו, דמנהג ירושלים עיה”ק לחתום על הכתובה רק אחרי הקידושין. וכ”כ הגאון מהר”י סופר מערלוי זצ”ל בספרו שו”ת אפריון חתנים סי’ טו”ב. ויתירה מזו נקט הגרש”ז אוייערבאך זצ”ל בשו”ת מנחת שלמה ח”ג סי’ ק”ג אות י”ז, דהמנהג עתה הוא לחתום רק אחרי החופה והיחוד, עיי”ש (ובקובץ מבקשי תורה אלול תשס”ב מובא שמו שהיה מעורר עכ”פ לא לחתום לפני הקידושין, משום מחזי כשיקרא, עיי”ש).

[וראה גם בספר מסוא משה סוויד עמ’ ס”ו, שכתב לפרש דברי המרדכי באופן אחר, דגם המרדכי לא התכוין אלא לפרש כיצד מותר לעדים לחתום בלי לקרוא בעצם, דסומכין על קריאת הקהל, אך לעולם גם המרדכי מודה דאינם יכולים לחתום עד לאחר הקידושין וקריאת הכתובה, דלא כהבנת מור”ם, עיי”ש. ובערוך השלחן עפשטיין אה”ע סי’ נ”ה סע’ כ”ה נקט בהנח”ה סובר”ת דאף לדעת מור”ם העיקר הוא “לכתוב” את הכתובה לפני הקידושין, אך לא לחתום עליה, עיי”ש היטב].

ועכ”פ לדידן הספרדים ובני עדות המזרח, המנהג פשוט וברור לחתום רק אחר הקידושין וקריאת הכתובה והקנין גם בדורות האחרונות, וכפי שעיני כל תחזינה בסדרי קידושין השונים כגון בנהר מצרים חופת חתנים אות י”ב ובחשב האפוד סי’ ס”ו סע’ ז’ ובנתיב עם סי’ ס”ו עמוד י’ ועוד. והוא המנהג המובחר, דבזה פלטינן מכל נדנוד של חשש, וכנ”ל, וממילא גם פשיטא דאסור לנו לשנותו. וכבר מצינו לג”ע מרן החיד”א בספרו מעגל טוב השלם עמ’ ס”ב, שכתב וז”ל: וים אחד, בהפצרה גדולה הלכתי לז’ ברכות (א”ה כלומר לחתונה) ובמצאתי אמרתי שטעו בג’ דינים, א’ שהכתובה היו בה כמה מחקים וכו’, ב’ שחתמו קודם קידושין וז’ ברכות וחתמו אשקרא דכתיב בגווה וצביאת כלתא דא והוות ליה לאנתו וכו’.” עכ”ל.

וכן העלה מרן מוהרע”י זלה”ה בשו”ת יחוה דעת בכרך הנדפס לאחר פטירתו (חלק ז’) סי’ קצ”ה, דאין לעדים לחתום על הכתובה עד לאחר הקידושין והקנין, דבוודאי אין שום היתר לשנות מנהגנו בזה, דהוא שינוי לגריעותא טובא, דמחזי כשיקרא. [ושם בתשובה השניה כתב דגם בחו”ל יש להנהיג כן, עיי”ש]. וכ”כ בילקו”י חו”ק פרק ה’ סע’ י”ב. עיי”ש.

וכל זה כתיבנא בעניי בקצ”ר אמיץ ממש מפני דוחק השע”ה, וראה בזה אר”ש טובה ורחבה בדברי ידידינו הרה”ג ר’ אליהו בר שלום שליט”א בספרו הבהיר משפט הכתובה הנמ”ח ח”ו פרק נ’ סי’ י”א, ולמחותננו היקר הרה”ג ר’ זמיר כהן שליט”א בשו”ת נזר כהן ח”ב חאה”ע סי’ ל”ג. ראה שם ותרווה צימאוניך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש