חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

שלום הרב

אנחנו עושות ערב נשים עם הפרשת חלה ומטגנות מהבצק סופגניות ופריקסה האם אפשר לברך על הפרשת חלה?

תודה רבה.

 

תשובה:

שלום וברכה

סופגניות וגם פריקסה, ככל שלא אופים אותם בתנור אלא מטגנים אותם בשמן עמוק, מפרישים עליהם חלה בלא ברכה.

אולם אם אופים אותם בתנור, צריך להפריש עליהם חלה בברכה.

חשוב לציין שגם כאשר אופים בתנור רק חלק קטן מהסופגניות או הפריקסה, ואת הרוב מטגנים בשמן עמוק, ניתן להפריש חלה בברכה על כל הבצק.

לכן על מנת שתוכלו להפריש חלה בברכה, עליכם לאפות בתנור חלק מן הבצק, ועל ידי כך תוכל להפריש חלה על העיסה בברכה.

בברכת חנוכה שמח

הרב דוד אוחיון

 
מקורות ונימוקים:
“והיה באכלכם מלחם הארץ תרימו תרומה לה’ [במדבר פרק ט”ו פסוק י”ט]. מכאן למדו חז”ל עיין פסחים ל”ז: שחיוב חלה איננו אלא בעיסה הראויה לבוא לידי ‘לחם’, כלומר עיסה העומדת לאפייה בתנור, כפי שנאמר בתורה “ואפו עשר נשים לחמכם בתנור אחד”.

כך גם מבואר בירושלמי [חלה פ”א ה”ג], שעיסה שנתבשלה באילפס שיש בו משקה, כגון שטוגנה בשמן או בושלה במים, אינה קרויה לחם ופטורה מן החלה. כך פסק גם השולחן ערוך להלכה [יו”ד סימן שכ”ט סעיף ב’].

לפיכך סופגניות או פריקסה, שדרך הכנתם הוא באמצעות טיגון בשמן עמוק אינם צריכים הפרשת חלה.

אלא שבתוספות בפסחים דף ל”ז: איתא לדעת ר”ת שלא פטרה התורה טיגון בשמן אלא כאשר לש עיסה רכה, אבל הלש עיסה עבה כעיסת הלחם, הרי התחייבה בחלה בזמן הלישה ושוב אינה נפטרת בשעת הטיגון. לפיכך לדברי ר”ת עולה כי סופגניות או פריקסה חייבות בחלה מאחר ועיסתן עבה בשעת הלישה.

מאידך גיסא, דעת הר”ש על המשניות בחלה פרק א’ משנה ה’, שאם כוונת הלש בעת הלישה הייתה לטגן את העיסה במשקה, לא התחייבה העיסה בחלה בעת לישתה, ככל שאחר כך באמת טיגן אותה בשמן עמוק ולא אפה אותה בתנור. אם כן לדבריו הסופגניות פטורות מחלה הואיל ולש מתחילה את כל העיסה ע”מ לטגנה בשמן עמוק.

לפיכך למעשה כיון שנחלקו הראשונים בדבר, כתב הש”ך שם יו”ד סימן שכ”ט ס”ק ד’ שיש לחשוש לדעת ר”ת ולהפריש חלה ללא ברכה, וכן העלה להלכה הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף באוצר דינים לאשה ולבת עמוד תרצ”ב.

חשוב לציין, כי גם אם מעוניינים לטגן את רוב העיסה בשמן עמוק, ורק כמה סופגניות אופים אותם מטעמי בריאות או מכל סיבה אחרת, העיסה כולה חייבת בחלה מעיקר הדין ובברכה, כפי שפסק השולחן ערוך יורה דעה סימן שכ”ט סעיף ב’.

לפיכך עצתי בכל מקום בו רוצים להפריש חלה בברכה, שמגש אחד של פריקסה או סופגניות יאפו בתנור, ועל ידי כך יהיה ניתן להפריש חלה בברכה על כל העיסה, למרות שאת רוב העיסה יכינו באמצעות טיגון בשמן עמוק.

שאלה:

שלום הרב

אנחנו עושות ערב נשים עם הפרשת חלה ומטגנות מהבצק סופגניות ופריקסה האם אפשר לברך על הפרשת חלה?

תודה רבה.

 

תשובה:

שלום וברכה

סופגניות וגם פריקסה, ככל שלא אופים אותם בתנור אלא מטגנים אותם בשמן עמוק, מפרישים עליהם חלה בלא ברכה.

אולם אם אופים אותם בתנור, צריך להפריש עליהם חלה בברכה.

חשוב לציין שגם כאשר אופים בתנור רק חלק קטן מהסופגניות או הפריקסה, ואת הרוב מטגנים בשמן עמוק, ניתן להפריש חלה בברכה על כל הבצק.

לכן על מנת שתוכלו להפריש חלה בברכה, עליכם לאפות בתנור חלק מן הבצק, ועל ידי כך תוכל להפריש חלה על העיסה בברכה.

בברכת חנוכה שמח

הרב דוד אוחיון

 

מקורות ונימוקים:

“והיה באכלכם מלחם הארץ תרימו תרומה לה’ [במדבר פרק ט”ו פסוק י”ט]. מכאן למדו חז”ל עיין פסחים ל”ז: שחיוב חלה איננו אלא בעיסה הראויה לבוא לידי ‘לחם’, כלומר עיסה העומדת לאפייה בתנור, כפי שנאמר בתורה “ואפו עשר נשים לחמכם בתנור אחד”.

כך גם מבואר בירושלמי [חלה פ”א ה”ג], שעיסה שנתבשלה באילפס שיש בו משקה, כגון שטוגנה בשמן או בושלה במים, אינה קרויה לחם ופטורה מן החלה. כך פסק גם השולחן ערוך להלכה [יו”ד סימן שכ”ט סעיף ב’].

לפיכך סופגניות או פריקסה, שדרך הכנתם הוא באמצעות טיגון בשמן עמוק אינם צריכים הפרשת חלה.

אלא שבתוספות בפסחים דף ל”ז: איתא לדעת ר”ת שלא פטרה התורה טיגון בשמן אלא כאשר לש עיסה רכה, אבל הלש עיסה עבה כעיסת הלחם, הרי התחייבה בחלה בזמן הלישה ושוב אינה נפטרת בשעת הטיגון. לפיכך לדברי ר”ת עולה כי סופגניות או פריקסה חייבות בחלה מאחר ועיסתן עבה בשעת הלישה.

מאידך גיסא, דעת הר”ש על המשניות בחלה פרק א’ משנה ה’, שאם כוונת הלש בעת הלישה הייתה לטגן את העיסה במשקה, לא התחייבה העיסה בחלה בעת לישתה, ככל שאחר כך באמת טיגן אותה בשמן עמוק ולא אפה אותה בתנור. אם כן לדבריו הסופגניות פטורות מחלה הואיל ולש מתחילה את כל העיסה ע”מ לטגנה בשמן עמוק.

לפיכך למעשה כיון שנחלקו הראשונים בדבר, כתב הש”ך שם יו”ד סימן שכ”ט ס”ק ד’ שיש לחשוש לדעת ר”ת ולהפריש חלה ללא ברכה, וכן העלה להלכה הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף באוצר דינים לאשה ולבת עמוד תרצ”ב.

חשוב לציין, כי גם אם מעוניינים לטגן את רוב העיסה בשמן עמוק, ורק כמה סופגניות אופים אותם מטעמי בריאות או מכל סיבה אחרת, העיסה כולה חייבת בחלה מעיקר הדין ובברכה, כפי שפסק השולחן ערוך יורה דעה סימן שכ”ט סעיף ב’.

לפיכך עצתי בכל מקום בו רוצים להפריש חלה בברכה, שמגש אחד של פריקסה או סופגניות יאפו בתנור, ועל ידי כך יהיה ניתן להפריש חלה בברכה על כל העיסה, למרות שאת רוב העיסה יכינו באמצעות טיגון בשמן עמוק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

סימן שאלה לבן על רקע צהוב
הרה"ג דוד אוחיון

כשיבוא המשיח ועובדי האלילים יאמינו בה’ – האם תהיה להם סליחה?

מקורות ונימוקים: בתהילים כ”ב פסוק כ”ח נאמר: “יִזְכְּר֤וּ׀ וְיָשֻׁ֣בוּ אֶל־ה’ כָּל־אַפְסֵי־אָ֑רֶץ וְיִֽשְׁתַּחֲו֥וּ לְ֝פָנֶ֗יךָ כָּֽל־מִשְׁפְּח֥וֹת גּוֹיִֽם”, ע”כ. בפירוש האלשיך על תהילים

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש