חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

זוג (מבני ספרד) שהיו בערב חנוכה בשעת ההדלקה אצל הוריהם וחשבו לחזור לבית שלהם,

ולא התכוונו לצאת ידי חובה ,ובסוף, נשארו בבית של ההורים ידליקו ויברכו, הם לעצמם, בבית של ההורים??

עוד ברצוני לשאול, כנ”ל, אלא שחשבו לא לחזור לבית שלהם ולכן התכוונו לצאת י”ח,

אך, בסוף חזרו באותו ערב לבית שלהם. האם ידליקו ויברכו בבית שלהם??

 

 

 

 

תשובה:

  1. במקרה א’, שלא התכוונו לצאת ידי חובה בשעת ההדלקה, הרי שאינם נפטרים ואם ייחדו להם חדר כפי שמצוי בדרך כלל, יברכו שם על הדלקה נוספת. ואם לא ייחדו, יבקשו מבעל הבית לייחד להם החדר או שישכרו ממנו בפרוטה וידליקו שם בברכה.
  2. במקרה ב’, אינם צריכים להדליק בביתם.

מקורות ונימוקים:

 

אכסנאי נפטר בהדלקת בעל הבית כשרוצה לצאת בהדלקתו, ומזכה לו מעט שמן,  או בסתמא וכמ”ש בספר גן המלך הובא בכה”ח (סי’ תרעז), אבל היכא שאינו חפץ לצאת בהדלקתו, אינו מחויב. ולא דמי למה שנחלקו הרב תרומת הדשן ומרן הב”י (סי’ תרעז) לגבי בעל שאינו רוצה לצאת ידי חובת הדלקת אשתו, אם רשאי, וע”ע ברמ”א (שם ס”ג) ולמעשה חש הב”י לספק ברכות, דהתם ממילא בסתמא נפטר בהדלקתה, וא”כ כשמכוין שלא לצאת הוי ברכה שא”צ, אבל הכא בעינן כוונה כדי להיפטר, וכל כמיניה שלא לכוין ולצאת ידי חובה. ומכיון שלא התכוונו לצאת ידי חובה בעת הדלקתו, ואף הוא לא נתכוין להוציאם מן הסתם אחרי שהודיעוהו, א”כ אכתי חובה מוטלת עליהם להדליק,   ופשוט.

ומ”ש דרשאי בכה”ג אף להדליק בחדרם המיוחד להם בברכה, היינו משום משום דחדרם המיוחד להם הוי כבית בפנ”ע, וכן כתב המאמר מרדכי (סי’ רסג סק”ו) שכלה וחמותה שיש לכל אחת מהם חדר מיוחד, תדליק החמות בחדר האוכל בברכה, והכלה תברך ותדליק בחדרה, ושאף הרחיד”א יודה היכא שיש לה חדר מיוחד, יעו”ש. וכ”כ הבא”ח (שנה ב’ פרשת נח או’ יא), שאם יש לבן הנשוי חדר מיוחד, אשתו תדליק שם בברכה, והחמות תדליק במקום האוכל. וכ”כ בספר חזו”ע – שבת ח”א (עמ’ קצו), ובשו”ת אול”צ ח”ב (פי”ח או’ ו’). וע”ע בשו”ת רב פעלים ח”ב (סי’ נ) גבי חנוכה, ודו”ק מיניה דאם אינו סמוך על שולחנו חייב להדליק בחדרו בברכה.

  1. לענ”ד כיון דבשעת הדלקה היו באותו מקום והתכוונו לצאת ידי חובה נפטרו ויצאו ידי חובה גברא וידי חובת בית, ואף כשחוזרים לביתם אינם צריכים להדליק בברכה, ולא מבעיא לפוסקים דס”ל שחתן יצא ידי חובת הדלקת הוריו ואין צריך לחזור ולהדליק בביתו מכיון שבעת ההדלקה היה בבית הוריו, אלא גם החולקים יודו שיצא ידי חובה, דהתם בשעת ההדלקה החתן מתכוין לעקור ולא להיות סמוך על שולחן אביו, אבל בנד”ד התכוין להיפטר מדין אכסנאי. ועי’ בספר בית חתנים פנירי (פט”ו).

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
דיני אישות

האם לכהן מותר להתחתן עם אלמנה

מקורות ונימוקים: ויקרא כ”א: אִשָּׁ֨ה זֹנָ֤ה וַחֲלָלָה֙ לֹ֣א יִקָּ֔חוּ וְאִשָּׁ֛ה גְּרוּשָׁ֥ה מֵאִישָׁ֖הּ לֹ֣א יִקָּ֑חוּ כִּֽי־קָדֹ֥שׁ ה֖וּא לֵאלֹהָֽיו: בפסוק זה ציוותה

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש