חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה מתוך טקסט "פתח אליהו"

סגולת כ”ג שבט – הילולת רבי יעקב חיים ישראל אלפייה זצ”ל

הרב לומד

ארץ השואל: ברזיל

סגולה לישועה - אמירת פתח אליהו ביום כ"ג שבט לעילוי נשמת הרב אלפיה

שאלה: שלום לרבנים. ראיתי מפרסמים שיש סגולה ביום כ”ג שבט להדליק נר לעילוי נשמת רבי יעקב חיים ישראל אלפייא, ולקרוא “פתח אליהו”, ולבקש בקשה אחת, ומובטח לו שהתפילה תתקבל. ידוע לכם המקור לסגולה זו?

תשובה

שלום וברכה. לצערינו הרב, לאחרונה קיימת תופעה של הפצת סגולות ללא דקדוק, בצורה מעוותת, כי כל אחד שמפיץ מוסיף וגורע כרצונו, ופנים חדשות באו לכאן.

מקור הסגולה היא צוואתו של הגאון המקובל מראשי רבני ארם צובא רבי יעקב חיים ישראל (בן שרה) אלפייה (אביו של רבי יצחק אלפייה הידוע), שכתב וז”ל: “כל מי שלמד אצלי בין בארץ בין בחו”ל, ילמוד פתיחת אליהו זכור לטוב ביום הפקידה לעילוי נשמתי בכל ימי חייו, ומצפה לישועת ה’ שגם אנכי אעתיר בעדו לפני אל עליון ברוך הוא.” עכ”ל.

אברכים מתפללים ליד קבר הרב יעקב אלפייה
רבני מוסדות ברכת אברהם מתפללים להצלחת התורמים בקברות הצדיקים בהר הזיתים (חלקת ה”קיטובר”). קברו של רבי יעקב אלפייה זצ”ל הוא הקבר בצד שמאל בתמונה (ליד עמוד ברזל).

יצאנו למדין מנועם דבריו כמה דברים:

  • הסגולה נאמרה בעיקר לתלמידיו, לא לכל אדם. והגם שבוודאי ניחא ליה לאותו צדיק שגם מי שאינו נמנה בין תלמידיו יקרא “פתח אליהו” לעילוי נשמתו, אבל בזה כבר אי אפשר לומר שהצדיק הבטיח להתפלל בעדו, אם כי סביר להניח שנשמת הצדיק בוודאי תכיר טובה לכל מי שעושה פעולות לעילוי נשמתו, ויתפלל וימליץ טוב על כולם.
  • ואף לתלמידיו, הוא לא “הבטיח” דבר, אלא כתב שהוא מצפה לישועת ה’ שיזכה שנשמתו תתפלל להקב”ה על אותם תלמידים שפעלו לעילוי נשמתו ע”י קריאת “פתח אליהו”. ומ”מ חזקה עליו שזוכה לזה, ובוודאי מתפלל על כל אחד וכנ”ל.
  • כדי לקיים דברי הצוואה, לא מספיק לקרוא “פתח אליהו” פעם אחת ביום ההילולא, אלא צריכים לקבל על עצמם לקרוא “פתח אליהו” (לעילוי נשמת הצדיק הנ”ל) בכל שנה ושנה בתאריך כ”ג שבט, במשך כל החיים.
  • הוא לא כתב להדליק נר. כמובן שבוודאי מומלץ להדליק נר, כמו בכל יום פטירת אדם, אבל אין זה חלק מבקשת הצדיק זצ”ל.
  • לא מוזכר שום ענין של “בקשה אחת”, אלא הצדיק כתב שיתפלל על אותו אדם, והיינו לכל הישועות, ואפי’ אם האדם לא יתפלל על עצמו. וכמובן שאם גם האדם עצמו מתפלל להקב”ה, יש בזה בלי ספק תועלת גדולה מאוד, אבל אין צורך לבקש רק בקשה אחת, אלא יתפלל להקב”ה על כל מה שהוא זקוק (בבחינת “הרחב פיך ואמלאהו”), לטובה ולברכה, בזכות הצדיק, זיע”א.

מקורות:

צוואתו של מוהר”ר יעקב חיים ישראל אלפייה זצ”ל נדפסה בספר של בנו (מוהר”ר יצחק זלה”ה) שיח יצחק ח”ב עמ’ י”ג. שאר הדברים שנכתבו בס”ד הינם ניתוח לשון הצוואה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש