חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

אני רפורמי ורק רציתי לשאול שאלה

אני אוהב כיסוי ראש ותהיתי אם זה יהיה בסדר ללבוש מטפחת אם אני לא אישה אלא גבר.

אני יודע שהרבה נשים לובשות מטפחת גם כשהן לא נשואות, אבל לא הצלחתי להבין האם אני יכול ללבוש מטפחת בתור בחור או לא.

ראיתי נשים שחובשות כיפות והם נראו בסדר עם זה, אבל אני לא יודע אם זה בסדר הפוך?

תודה

תשובה

שלום וברכה

מעריך את חוכמתך לפנות לשאול מה הדבר הנכון לעשות על פי היהדות, שאלתך מעניינת.

על פי ההלכה היהודית אסור לגבר להתלבש כמו אישה ואסור לאישה להתלבש כמו גבר, כי התורה כתבה לא ילבש גבר שמלת אשה [דברים כ”ב]. לכן אל תלבש מטפחת כיסוי ראש בדיוק כפי שלובשות הנשים הנשואות, שלא תהיה דומה לאשה בזה.

אמנם מותר לך כגבר ללבוש מטפחות לכיסוי הראש, אם תקפיד לרכוש מטפחות שונות ממטפחות הנשים, או שתקפיד לקשור אותם אחרת מכפי שקושרות הנשים, שלא יהיה דומה למטפחות הנשים.

אם תעשה כך הדבר יהיה מותר, וכך גם תרוויח שתכסה את ראשך, שיש בזה מעלה גדולה שלא ללכת בגילוי ראש, והדבר גורם ליראת שמים.

חשוב לי להוסיף לך, שעניתי לך את התשובה לפי פרטי ההלכה כאילו אתה אורתודוקסי, כי למרות שכתבת ‘אני יהודי רפורמי’, ההלכה לא משתנית, והקב”ה מצפה מכל היהודים שישמרו את ההלכות שבתורה, וכל הלכה ומצווה שיהודי שומר ומקיים עומדת לו לזכות ולשמירה בעולם הזה ובעולם הבא.

בברכה

הרב דוד אוחיון

ירושלים

מקורות ונימוקים:

איסור לא ילבש גבר שמלת אשה – אפילו בלבוש אחד של אישה

אמרה תורה בספר דברים פרק כב פסוק ה’: לֹא־יִהְיֶ֤ה כְלִי־גֶ֙בֶר֙ עַל־אִשָּׁ֔ה וְלֹא־יִלְבַּ֥שׁ גֶּ֖בֶר שִׂמְלַ֣ת אִשָּׁ֑ה כִּ֧י תוֹעֲבַ֛ת ה’ אֱלֹהֶ֖יךָ כָּל־עֹ֥שֵׂה אֵֽלֶּה:

ובגמרא בנזיר דף נ”ט. דרשו מפסוק זה איסור לגבר ללבוש מלבושי אישה במטרה להדמות לאשה, עוד הוסיף ר’ אליעזר בן יעקב ודרש מכך איסור לגבר להתקשט בקישוטי אשה, ומשמע אפילו בגד אחד מלבושי האישה.

כן פסק הרמב”ם בהלכות ע”ז פרק י”ב הלכה י’ בזה”ל:

לא תעדה אשה עדי האיש כגון שתשים בראשה מצנפת או כובע או תלבש שריון וכיוצא בו או שתגלח ראשה כאיש, ולא יעדה איש עדי אשה כגון שילבש בגדי צבעונין וחלי זהב במקום שאין לובשין אותן הכלים ואין משימים אותו החלי אלא נשים, הכל כמנהג המדינה, ע”כ.

כן הוכיח גם הבית יוסף יו”ד סימן קפ”ב, מדברי הגמרא בנזיר הנ”ל, שהאיסור לגבר ללבוש שמלת אישה הוא גם על בגד אחד של אישה.

וכן הביא הרמ”א בהגהתו לשו”ע יו”ד סימן קפ”ב סעיף ה’ בזה”ל:

ולא יעדה איש עדי אשה, כגון שילבש בגדי צבעונים וחלי זהב במקום שאין לובשין אותם הכלים ואין משימין אותו החלי אלא נשים. הגה: ואפילו באחד מן הבגדים אסור, אף על פי שניכרים בשאר בגדיהם שהוא איש או אשה (ב”י).

איסור לא ילבש גבר שמלת אשה – רק בלבוש לקישוט להידמות לאשה

אמנם הב”ח יו”ד סימן קפ”ב כתב באיסור זה שני תנאים, וכתב על דברי הטור שם שכתב “לא תלבש אשה בגדים המיוחדים לאיש לפי מנהג המקום” בזה”ל:

דברי רבינו בדין זה סתומים, דמשמע דבכל ענין אסור, ואינו כן, אלא יש היתר בשני דברים: האחד, שאין איסור אפילו בדבר שהוא נוי וקישוט אלא אם כן באשה הלובשת בגדי איש להתדמות לאיש, ואיש הלובש בגדי אשה להתדמות לאשה, אבל אם לובשין כדי להגן מפני החמה בימות החמה ובימות הגשמים מפני הגשמים אין שם איסור.

והשני דאף להתדמות אין איסור אלא בדברים שהם עשויים לנוי ולקישוט וכדאיתא בספרי בפסוק ‘ולא יהיה כלי גבר’ וכי מה בא הכתוב ללמדנו? יכול שלא תלבש אשה כלים לבנים והאיש לא יתכסה צבעונין? תלמוד לומר ‘תועבה’ דבר המביא לידי תועבה, זהו כללו של דבר שלא תלבש אשה מה שהאיש לובש ותלך לבין האנשים והאיש לא יתקשט בתכשיטי נשים וילך לבין הנשים… אלמא דבבגדים שאינן עשויין לנוי ולקישוט אין בלבישתם שום איסור.

אמנם היד הקטנה הלכות עבודה זרה פרק ו’ אות ל’ כתב לתמוה על דברי הב”ח וכתב, גדולה התימה על גדולי חכמי האחרונים. והם דברי הב”ח שמביא הש”ך, שאין איסור אלא באשה הלובשת בגדי איש להתדמות לאיש, ואיש הלובש בגדי אשה להתדמות לאשה. אבל אם אין כוונתו להתדמות אלא שלובשין כדי להגן מפני החמה והצנה והגשמים מותר עכ”ל. וכן כתב הט”ז וז”ל: לא תעדה אשה משמע דרך עידוי וקישוט אסור אבל אם עושה מפני החמה וצינה וגשמים אין איסור כן נ”ל פשוט וכן משמע מדהתירו בסימן קפ”ו להסתפר במראה כשיש צורך לעשות כן עכ”ל. ולחוסר דעתי גדלה התימה והפלא על דבריהם: מאין להם לבדות סברות מלבם ולהתיר איסור תורה שיש בה מלקות? וכי איסורי תורה דוקא במכוין לאיסור תליא מלתא? במכוין במעשה תליא מילתא.

אולם למעשה הסכימו האחרונים לדברי הב”ח והט”ז כפי שכתב בשו”ת אגרות משה יורה דעה חלק ב’ סימן ס”א לעניין צביעת שיער לגבר שאינו לצורך יופי והתקשטות שמותר. כן התיר בשו”ת שרידי אש ח”ב סימן מ”א.

כן התיר מרן הרב עובדיה יוסף בשו”ת יחווה דעת חלק ה’ סימן נ”ה, ולאחר שהביא את דברי הב”ח והט”ז ואת דברי היד הקטנה החולק עליו, כתב להוכיח שיש לסמוך על דברי הב”ח והט”ז להלכה, וציין עוד לדברי כמה פוסקים אחרונים בזה, בזה”ל:

בשו”ת מהר”ם שיק (חלק יורה דעה סימן קעג) יישב לנכון דברי הב”ח והט”ז, על פי דברי הרשב”א (שבת קלג ע”א), ושכן הדין כאן שמסיים הכתוב כי תועבת ה’ אלהיך כל עושה אלה, שלא אסרה תורה אלא כשמתכוין האיש לדבר תועבה, דהיינו להתדמות לאשה, וכן להיפך. ע”ש וכן כתב בשו”ת ערוגת הבושם (חלק יורה דעה סימן קלח אות ד’) ליישב דברי הב”ח והט”ז הנ”ל. ע”ש. וכן העלה בשו”ת אבני צדק (חלק יורה דעה סימן עב). וכן הסכים הגאון הנצי”ב בספרו עמק הנצי”ב על הספרי (פרשת כי תצא). וראה עוד בזה בשו”ת מהרש”ם חלק ב’ (סימן רמג), ובשו”ת ימי יוסף ידיד מהדורא בתרא (חלק יורה דעה סימן ו’).

לפיכך ככל שכיסוי הראש לגבר עליו נסובה השאלה, איננו דומה לכיסוי הראש של הנשים, אלא שונה ואיננו למטרת יופי והתקשטות להידמות לאישה, אלא נבדל מכיסויי הראש של הנשים או בצורתן או בקשירתם וכדו’ אין לאסור את הדבר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש