חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מאזניים וספרים

האם אני צריך לפרוע שטר חוב בכתב ידו של אבא שלי

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

אבי נפטר לפני כחצי שנה, אני בן יחיד וירשתי את רכוש הורי.

לפני כמה ימים הגיע אלי חבר ישן של אבא שלי, ואמר לי שאבא שלי חייב לו מאה אלף דולר, והראה לי נייר כזה עליו מופיע בכתב ידו של אבא שלי שהוא לווה ממנו מאה אלף דולר.

העניין הוא שזה לא מתאים לאבא שלי להישאר חייב סכום כזה, אבא שלי היה אדם אמיד והיה לו מספיק מהיכן להחזיר את הכסף הזה.

שאלתי את עורך הדין שלי, והוא אמר לי שעל פי החוק הוא לא יצליח להוציא ממני את הכסף בבית משפט, ושאסרב לשלם לו.

השאלה שלי אם מבחינת ההלכה אני חייב לו, כי הוא מביא לי נייר שעליו חתום אבא שלי, אבל מצד שני זה פשוט לא נראה לי אמיתי כל כך, וזה גם הלוואה מאוד ישנה.

תודה.

תשובה

שלום וברכה

מעיקר הדין כאשר מלווה מציג שטר חוב לא ניתן לומר לו פרוע הוא, הואיל ואם הייתה ההלוואה פרועה מדוע השטר נותר ביד המלווה, ואילו ביד הלווה אין שובר המעיד על פירעון זה.

אכן אין הדברים אמורים אלא כאשר ביד המלווה ישנו שטר חוב טוב, כלומר ששתי עדים חתומים בו. אך כאשר ביד המלווה שטר בכתב ידו של הלווה בלא עדים שחתומים עליו, נאמן הלווה לומר פרעתי. כיון שהדרך היא שהלווה פורע ואינו חושש להותיר שטר שכזה שאין עליו עדים ביד המלווה.

לפיכך גם בנוגע ליורשים, כיון שהיורשים אינם יודעים לטעון מה שהמוריש שלהם היה יכול לטעון אילו היה נמצא עמנו. לפיכך אנחנו טוענים להם כל טענה שהיה המוריש יכול לטעון.

הואיל וכך, כאשר מלווה מוציא שטר חוב הכתוב בכתב יד המוריש, אנחנו טוענים ליורשים פרוע הוא, והמלווה איננו יכול לגבות על סמך שטר חוב זה.

אולם עצה טובה אומר לך, בדוק היטב את העניין, ואם יש לך חשש אמיתי שאביך היה חייב כסף לאותו אדם, תנסה להגיע איתו להסדר, כי בכך תדאג למנוחה נכונה לאביך, שחלילה לא ישאר חייב לאדם כל שהוא ממון.

בברכת הצלחה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

שטר חוב החתום בעדים אין הלווה נאמן לומר פרעתי

בגמרא בבא בתרא דף ע’: איתא, שטר כיס היוצא על היתומים, נשבע וגובה כולו.

מפרש הרשב”ם שם, בזה הלשון: דאילו היה מלווה בעלמא שהלווה ראובן לשמעון ומת שמעון כולי עלמא מודו שנשבע ראובן וגובה כל השטר מן היתומים, דלית לאביהם שום טענה גבי מלווה ולא מצי טעין נאנסו אלא היה נשבע שלא התקבל מן הלווה כלום וכגון שהיה טוענו הלווה השבע לי דלא פרעתיך כדאמרינן בשבועות (דף מ”א) וגבי יתמי דידיה דלא ידעי למיטען טענינן להו ונשבע וגובה חובו וכו’.

מבואר כי שטר חוב רגיל היוצא על היתומים, למרות שאנו טוענים ליתומים את מה שאביהם יכול היה לטעון, חייבים הם לשלם הכל. הואיל וכאשר יש שטר חוב לא ניתן לטעון כנגדו פרוע הוא.

שטר הכתוב בכתב יד הלווה בלא עדים דינו כמלווה על פה ונאמן הלווה לומר פרעתי

אולם בנוגע לשטר חוב שאינו בחתימת העדים, אלא בכתב ידו של החייב, נחלקו הראשונים אם גם בזה אינו יכול לומר פרעתי.

דהנה בגמרא בבא בתרא דף קע”ו. איתא, בעי מיניה רבא בר נתן מרבי יוחנן הוחזק כלומר נתקיים כתב ידו בבית דין מאי אמר ליה אף על פי שהוחזק כתב ידו בבית דין אינו גובה אלא מנכסים בני חורין.

דעת הרי”ף הרא”ש הרמב”ם הרשב”ץ ועוד, דהיינו טעמא משום ששטר שכתוב בכתב ידו של הלווה, דינו כמלווה על פה, ולפיכך רק אם הלווה מודה שלא פרע, ניתן לגבות בו מנכסים בני חורין.

אולם דעת הרשב”א והרמ”ה שגם שטר חוב הכתוב בכתב ידו, אין החייב נאמן לומר פרעתי, וגם כאשר אינו מודה ניתן לגבות בו מנכסים בני חורין.

לעניין הלכה פסק השולחן ערוך בחושן המשפט סימן ס”ט סעיף א’  כדעת רוב הראשונים, וכתב בזה הלשון:

הוציא עליו כתב ידו שהוא חייב לו, גובה מנכסי בני חורין.

שטר חוב בכתב יד החייב לא גובים בו מן היורשים הואיל וטענינן להו שמא פרוע הוא

לעניין גבייה מן היורשים באמצעות שטר כעין זה הכתוב בכתב יד החייב, כתב השולחן ערוך בסעיף ב’ בזה הלשון:

אפילו נתקיים בבית דין שהוא כתב ידו, אין לו אלא דין מלווה על פה בעדים, ואינו גובה לא מן היורשים ולא מן הלקוחות, אלא ממנו, אם הודה שלא פרע. אבל אם טוען פרעתי, נאמן, ונשבע היסת ונפטר. ואינו יכול לומר, שטרך בידי מאי בעי, מפני שאינו חושש להניחו בידו, כיון שאינו שטר גמור.

אולם הרמ”א בהגהתו לשולחן ערוך כתב, ויש אומרים דאינו יכול לומר פרעתי, על כתיבת ידו, ואין לדיין בזה אלא מה שעיניו רואות.

 

לפיכך לעניין הלכה פשוט הדבר שניתן לומר קים לי כדברי מרן השולחן ערוך בפרט שאף הרמ”א לא פליג עליו להלכה, ולא ניתן לגבות מן היורשים באמצעות שטר חוב הכתוב בכתב יד המוריש ואינו חתום על ידי עדים, אלא טענינן ליורשים פרוע הוא.

אמנם הואיל ועסקינן באדם שטוען שהאב המוריש חייב לו כסף, ושום בן איננו חפץ שיהיה קפידא על אביו בשמים, אם אכן חייב הוא ממון למאן דהוא, לפיכך כתבתי שראוי לברר את העניין, ואם יש חשש אמיתי שישנו חוב כל שהוא לאב כלפי אדם זה, כדאי מאוד להסתדר איתו על מנת לצאת מידי כל חשש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש