חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הנחת תפילין

השלמת פסוקי דזמרה וברכות קריאת שמע לאחר התפילה

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

שלום לרב, יש לי שאלה:
יש מקרים לצערי בהם אני קם מאוחר ממש כמה רגעים לפני סוף זמן תפילה.
אם יש לי עוד זמן לשים טלית ותפילין, אני שם.
אם לא, אני מיד אומר קריאת שמע ללא ברכותיה, גאולה ועמידה.

אחרי סיום העמידה כבר עבר זמן עמידה ואני מעוניין להשלים את שאר חלקי שחרית.
1. האם אני רשאי להתחיל מתחילת שחרית מיד אחרי שאני מסיים העמידה?
2. אם כן, לדלג על ברוך שאמר וישתבח או שניתן להגיד בלי שם ומלכות?
3. האם ניתן להגיד גם ברכות שמע ללא שם ומלכות ואז לדלג על קריאת שמע ועמידה ישר לתחנון ומשם להמשיך עד סוף שחרית?

תודה רבה!

תשובה:

שאלתך חשובה
אל תשלים עם מצב כזה שאתה קם מאוחר ממש לפני סוף זמן תפילה, כי בכך הנך מפסיד את זמן קריאת שמע, שהוא מן התורה, וחבל. כי הפסד קריאת שמע בזמנה זה כמו להפסיד לאכול מצה בפסח, או ליטול ארבעת המינים בסוכות.
אבל במקרה וכך אירע:
1. השלמת התפילה תעשה לאחר סיום כל התפילה ולא מיד לאחר סיום שמונה עשרה, בשביל לא להפך העולמות וסדר סיום התפילה שלאחר שמונה עשרה.

2. בהשלמת פסוקי דזמרה לאחר התפילה ניתן לומר ברוך שאמר וישתבח, אולם דווקא בלא שם ומלכות.

3. בהשלמת ברכות קריאת שמע לאחר סוף זמן התפילה, אין לאמרם בשם ומלכות. וניתן לאמרם מעיקר הדין ללא קריאת שמע, אולם יש עדיפות לחזור ולקרוא שוב את קריאת שמע עם הברכות, אך אין זה מעיקר הדין.

  • מקורות ונימוקים:

השלמת פסוקי דזמרה לאחר התפילה
מרן הבית יוסף זצ”ל הביא בספרו מגיד מישרים לדברי ‘המגיד’ שנגלה אליו והזהירו, לומר את כל התפילה מראשה ועד סופה ללא דילוגים הואיל והיא מיוסדת על פי הסוד, ולא כאותם השוטים שמדלגים התפילה בסבת שינתם הרעה. כי העושה כן מהפך הצינורות.
כך גם בכף החיים הזהיר בפתיחתו לסימן נ”ב באורח חיים שיש לומר את כל נוסח התפילה כסדר ללא דילוגים.
לפיכך גם מי שנצרך לצערו לדלג הואיל והשכים מאוחר וזמן התפילה קרוב ממש, לאחר תפילת שמונה עשרה ימשיך התפילה עד הסוף ללא דילוגים שלא יהפך את העולמות. ולאחר מכן יפנה להשלמת תחילת התפילה שדילג.
כפי שכתב גם בשו”ת רב פעלים או”ח חלק ב’ סימן ד’, שהנצרך לדלג, ‘לאחר התפלה’ יחזור ויאמר כל מה שדלג מן פרשת העקידה ואילך אחת לאחת, ופסוקים הודו לה’ קראו בשמו אף על פי שכבר אמר התחלתם, עתה יחזור לאומרם, ורק ברכות הזמירות שהם ברוך שאמר וישתבח לא יאמר אותם פעם שנית כאשר אומר עתה המזמורים אשר דלג, ויאמר שירת הים ג”כ, וכן יעשה כאשר נחפז לצאת לדרך לקצר באופן זה שכתבנו, ובזה יעלה בידו סדר תיקון תפלת השחר ע”פ הסוד כהוגן”.

אמירת פסוקי דזמרה לאחר התפילה
הבית יוסף על אורח חיים סימן נ”ב הביא למחלוקת הראשונים האם ניתן להשלים פסוקי דזמרה לאחר התפילה,
כפי שהביא הרשב”א בתשובה חלק ג’ סימן רפ”ה, שדעת הגאונים שאם התפלל כבר שוב אינו יכול לחזור ולומר פסוקי דזמרה עם ברכותיהם. ואילו רבינו יונה סובר שדווקא אם אמר מתחילה ברוך שאמר עם הברכות ואשרי וישתבח אז אינו רשאי לאמרם לאחר התפילה, אולם אם לא אמרם קודם התפילה רשאי לאומרם לאחר התפילה.
והסיק הבית יוסף שכל מחלוקתם היא לעניין לאמרם לאחר התפילה בברכה, אולם לאמרם שלא בברכה אין מניעה לכל הדעות.
וסיים וכתב הבית יוסף, אנו נוהגים כדברי הגאונים שקבלתם תורה היא כפי שכתב האגור, וכן ראוי לנהוג דכיון דספק במידי דברכות הוא יש לחוש דילמא קיימא לן כדברי הגאונים ונמצא מברך ברכה לבטלה.
כן פסק גם בשולחן ערוך או”ח סימן נ”ב סעיף א’ כתב בזה”ל:
אם בא לבית הכנסת ומצא את הציבור בסוף פסוקי דזמרה אומר: ברוך שאמר עד מלך מהולל בתשבחות. אח”כ אומר תהילה לדוד עד מעתה ועד עולם הללויה, ואח”כ אומר הללו את ה’ מן השמים עד לבני ישראל עם קרובו הללויה, ואח”כ אומר הללו אל בקדשו עד כל הנשמה תהלל. וכו’.
ואם כבר התחילו הצבור יוצר, ואין שהות לומר פסוקי דזמרה אפי’ בדילוג, יקרא ק”ש וברכותיה עם הציבור ויתפלל עמהם, ואחר כך יקרא כל פסוקי דזמרה בלא ברכה שלפניהם ולא של אחריהם.
מבואר שכאשר משלימים לאחר התפילה את פסוקי דזמרה, אומרים אותם עם ברכת ברוך שאמר וישתבח ללא שם ומלכות. כפי שכתב המשנה ברורה ס”ק ח’ שלא נתקנו הברכות לרוב הפוסקים אלא קודם התפילה.

השלמת ברכות קריאת שמע לאחר התפילה
ראשית צריך לדעת, כי לאחר סוף זמן תפילה אין לומר ברכות קריאת שמע אלא בלא שם ומלכות כפי שפסק מרן השולחן ערוך או”ח סימן נ”ח סעיף ו’.
ועיין בדבריו החריפים של מרן החיד”א בשו”ת חיים שאל חלק ב’ סימן ל”א, בזה הלשון: “כמה צער בנפשי על רבים בערים אלה, שקוראים קריאת שמע בברכותיה אחרי ארבע שעות, ואינם קמים להתפלל עם הציבור, וכשהם קמים וקוראים קריאת שמע ביחיד, עברה שעה רביעית, ועם כל זה קוראים קריאת שמע בברכותיה, נגד דעת מרן שפסק שאם עברה שעה רביעית מהיום לא יברכו ברכות קריאת שמע”.
אכן בלא שם ומלכות ניתן לומר את ברכות קריאת שמע, ואין צריך מעיקר הדין לומר קריאת שמע, אולם כתב השו”ע בסימן ס’ סעיף ב’ כי למרות שניתן לומר את הברכות בלא קריאת שמע, נראה שטוב לחזור ולקרות קריאת שמע שוב עם ברכותיה. ויש להקל בכך יותר כאשר קורא את הברכות בלא שם ומלכות לאחר סוף זמן תפילה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש