חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
בית קברות - בית עלמין

האם בן חייב בכבוד אביו לקברו בארץ ישראל

הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה

האם בן חייב הלכתי ללכת לקבור את אביו או אמו בארץ ישראל, ולהשאיר את אמו או אביו לבד בשבעה בביתם בחו”ל?

תשובה

אע”ג שמדין כיבוד הורים הבן חייב לדאוג לקבורת אביו ואמו בצורה המוכבדת ביותר, ועל כן עולים הבנים וחולקים כבוד אחרון בקבורת אביהם ואמם, מ”מ כבוד החיים עדיף על פני כבוד המתים, ועל כן אם אמו או אביו החיים נשארים בודדים בארצם, מוטב שישאר עמהם וישלח את  הנפטר על ידי שליח וידאג ממקומו לכל צורכי הקבורה בצורה הטובה ביותר.

מקורות ונימוקים:

מצינו בתורה במספר מקומות שהבנים חולקים כבוד בלווית אביהם ועולים לקבורתו, וכפי שמצינו ביעקב אבינו שכל בניו עלו ממצרים  לארץ ישראל בכדי לקוברו במערת המכפלה, שזהו כבודם וחיוב קבורה מוטל בעיקר על הבן, וכמ”ש השו”ע (יו”ד סי’ שמח סעיף ב’).

אולם בנד”ד כיון שיש לו אמא או אבא בבית שמחויב ג”כ בכבודם, כבוד החיים עדיף וכמ”ש בשו”ת נודע ביהודה (מהדורא תניינא – אבן העזר סימן מה): גבי אלמנה שאביו צוה לו איזה דבר לעשות אחר מותו ואמו האלמנה מצוה לו להיפך, והעלה, שיניח כבוד אב ויקיים כבוד האם דלעולם כבוד חי עדיף מכבוד המת. ואף שאמרינן בקידושין (דף ל”א ע”ב) ת”ר: מכבדו בחייו ומכבדו במותו, עיקר הכבוד הוא בחיים. וכן מוכח לפני זה בעובדא דרב אסי דנפיק מארץ ישראל לקראת אמא ולבסוף שמע לארונא דקא אתי ואמר אי ידעי לא נפקי. הרי שאם היתה בחיים היה הולך לכבודה מא”י לח”ל, אבל אחר מותה לא הוה נפיק הרי דמצות הכיבוד לאחר מיתה לא אלים כמצות הכיבוד שמחיים, וא”כ מניח כבוד אביו המת ועוסק בכיבוד האם שהיא בחיים.

וראה עוד בתפארת ישראל פ”ק דקידושין (אות נד) שכתב נמי כיו”ב, דכל חיוב כיבוד או”א לאחר מיתה הוי רק מדרבנן, עיי”ש שהוכיח זאת מהא דאי’ בקידושין (דף לא עמוד ב’) גבי רב אסי דהוי ליה אימא זקנה, ולאחר ששמע שמתה אמר, אי הוי ידעי לא הוי נפקי.

אולם יעוי’ במהרש”א בחידושי אגדות (קידושין שם ד”ה אמר) שכתב וז”ל: אמר אי ידעי לא נפקי וכו’, אף על גב דאמרינן בסמוך מכבדו בחייו ובמותו, לקראת המת כי הכא אפשר שאין זה מקרי כבוד למת. וק”ל. עכ”ל. הרי שהבין שאין מצווה ללוותו לקבורה, לפי שאין המת מרגיש.

וגם הפני יהושע בחידושיו לקידושין (שם) כתב כיו”ב, דדוקא דבר שיש בו תועלת למת כגון לומר דבר שמועה מפיו או הריני כפרת משכבו איכא בהכי משום כבודו, משא”כ לצאת לקראת המיטה לא הוי כיבוד.

מ”מ בנד”ד דנשארו אחד ההורים בבית, בודאי שלכו”ע יש לו להישאר עמהם וידאג להם ממקומו לכל צורכי קבורתם, וזהו כבודו של הנפטר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש