חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חנוכיה - חנוכה

מדוע אצל האשכנזים נשים לא מדליקות נרות חנוכה?

הרב יוסף חי סימן טוב משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

כבוד הרב, אני אשה אשכנזית, וכידוע אצלינו נוהגים שכל א’ מבני הבית הגברים מדליק נרות חנוכה, ברצוני לשאול מדוע לא נהגו גם הנשים להדליק נרות חנוכה?

תשובה

תשובה:

  1. בגמרא שבת דף כג ע”א, אמרו: אשה ודאי מדליקה, דאמר רבי יהושע בן לוי נשים חייבות בנר חנוכה, שאף הן היו באותו הנס. ואדרבה הנס נעשה על ידי יהודית, שהרגה אותו הגמון (עי’ רש”י שם, תוס’ מגילה דף ד ע”א). ולכן אשה שמתגוררת לבד מדליקה נרות חנוכה.
  2. אמנם נכון, שכאשר יש גבר בבית, יש עדיפות שהוא ידליק את הנרות, מפני שעיקר הדלקת הנרות משום נס פך השמן, כמו שאמרו בגמרא שבת דף כא ע”ב, מאי חנוכה, ופירש רש”י על איזה נס קבעוה? ומתרצת הגמרא על נס פך השמן! וכן כתב הטור (סי’ תרע”א). והרי נשים לא היו בנס פך השמן, לכן יפה יותר שהאשה תצא ידי חובת ההדלקה ע”י הבעל, שהוא ג”כ שייך בנס פך השמן.

 

לרפואת ליאת אסתר בת מלכה רבקה

מקורות

על שאלה זו כבר עמד הגאון רבי יוסף כהנא ליברמן זצ”ל בספר דרכי זקנים (עמוד נ”ז), שהרי גם נשים היו בנס חנוכה, ועוד ג”כ על ידן באה התשועה, ותירץ, דהנה אמרו בגמרא שבת (כא:), מאי חנוכה, ופירש רש”י על איזה נס קבעוה? ומתרצת הגמרא על נס פך השמן. וכ”כ הטור (סי’ תרע”א): ויען כי אירע הנס בנרות, תקנוה להדליק נרות בכל לילה כדי להזכיר הנס. והרי נשים חייבות בנר חנוכה משום שאף הן היו באותו הנס, ונשים לא היו בנס פך השמן, אלא רק בנס שגם עליהם היתה הגזירה, וגם נעשה הנס ע”י יהודית, שהרגה לאותו הגמון (עיין רש”י שבת, ותוס’ מגילה דף ד ע”א). ומתוך דבריו י”ל שלכן לכתחילה עדיף שתצא האשה בהדלקת הבעל, שבזה כלול גם טעם נס פך השמן. ויותר נראה, שעיקר התקנה בהדלקת הנר, משום שבטלה גזירת יוון, ותשועת ה’ שניצחו בני חשמונאי את היוונים, והרגה יהודית את אותו הגמון. ומפני נס פך השמן תיקנו להדר בהדלקת הנרות, שיוסיף נר ולכל א’ מבני הבית, ונשים שייכות רק בטעם ראשון, ואינה שייכת בהידור.

ויעויין עוד בחיבורי החדש “אשכול יוסף” על המועדים, שבס”ד יוצא לאור בימים אלו, שהבאתי בזה עוד כמה ביאורים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש