מקורות ונימוקים:
בראשית פרק כ”ד פסוק ס”ז, וַיְבִאֶ֣הָ יִצְחָ֗ק הָאֹ֙הֱלָה֙ שָׂרָ֣ה אִמּ֔וֹ וַיִּקַּ֧ח אֶת־רִבְקָ֛ה וַתְּהִי־ל֥וֹ לְאִשָּׁ֖ה וַיֶּאֱהָבֶ֑הָ וַיִּנָּחֵ֥ם יִצְחָ֖ק אַחֲרֵ֥י אִמּֽוֹ.
מכאן למדים אנו, כי האהבה האמיתית מגיעה לאחר הנישואין, שהרי יצחק הביא את רבקה לביתו ונשאה, ורק לאחר מכן ויאהבה. כלומר בתחילה לקחה על פי ההחלטה השכלית, ורק לאחר מכן הגיעה האהבה.
פעמים שהיופי מזיק לאהבה, כפי שמספרת הגמרא בתענית דף כ”ג: על אדם אחד שאשתו לא היתה יפה בכלל והיה קשה לו הדבר, וביקש מרבו שיתפלל עליה שתתייפה ואכן התייפתה, אך מאז החלה להתגאות עליו שהרי היא כבר אישה יפה, עד שנאלץ לחזור לרבו ולבקש הימנו שתחזור למצבה הקודם.
זה לשון הגמרא שם: רבי מני הווה שכיח קמיה דרבי יצחק בן אלישיב, אמר לא מיקבלי עלי אינשי ביתי, [כלומר אין אשתי מקובלת עלי מפני שאינה יפה], אמר ליה מה שמה חנה, תתייפי חנה ונתייפתה, אמר ליה קא מגנדרא עלי [כלומר מתגאה עלי מפני יופיה], אמר ליה אי הכי תחזור חנה לשחרוריתה, וחזרה חנה לשחרוריתה.
לעניין חשיבות המידות במציאת בת זוג, ניתן ללמוד מפרשת מציאת השידוך ליצחק אבינו, שבדק אליעזר עבד אברהם, אך ורק אחר מידותיה התרומיות, כי זהו הוא העיקר.
לסיום אציין בזה לדברי הגאון הרב אליקים שלזינגר, שכתב בספרו בית אב על התורה חלק ב’ עמוד ל”ג, ששמע מפי מרן החזון איש זצ”ל, שארבעה דברים צריך אדם לחפש במציאת בת זוג: לב טוב, מידות נוחות, אהבת תורה, ומידת ההסתפקות.