חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
פקידי בנק עסקה - חתימה של חוזה הסכם

צוואה שכתב כל נכסיו לבן אחד – האם רשאי היורש ליתן מכספי הירושה לאחיו

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

אבא שלי נתן לי את צוואתו בה הוא רוצה לעשות אותי ליורש יחיד ובכך הוא מבקש למנוע משני האחים הגדולים שלי לזכות בירושה שלו.

אני מרגיש מאוד לא בנוח עם המהלך הזה, ואני מתייחס לכסף הזה כאינו כשר.

אני רוצה להחזיר את הצוואה הזו לאבא שלי. אשמח לדעת מה אומרת ההלכה על כך.

אבא שלי ואני גרים בישראל והצוואה היא ישראלית. שני האחים שלי אינם ישראלים.

אבא שלי הכריח אותי לנדור שלא לתת שום דבר לאחים שלי וזה מאוד לא נוח לי למרות שאני לא מדבר עם האחים שלי כבר 15 שנים.

מה עלי לעשות?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

משאלתך ניכר ישרותך וניקיון כפיך ועל כך תבורך

לעניין שאלתך, ככל ששני אחיך שומרי תורה ומצוות, ראוי שתנסה להשפיע על אביך בדרכי נועם שיותר הוגן לתת לכל האחים בשווה, או לפחות ליתן להם חלק מכובד כל שהוא מן הירושה, כי בסופו של דבר כולם בניו הם ויאמרו עליו קדיש, ומעשיהם הטובים יהיו לטובת נשמתו של האב.

אולם ככל ששני אחיך אינם שומרי תורה ומצוות ואינם שומרי שבת, עדיף שלא תנסה לשכנע את האב לשנות את דעתו, כי אדרבא מוטב וכספו של אביך ישמש לעשיית דברים טובים ולא יעשה בזה חלילה חטאים.

בכל מקרה, אם אביך איננו מעוניין לשנות את דעתו, עליך לדעת כי הנך יכול להרגיש בנוח עם צוואתו של אביך, כי אביך רשאי לעשות בכספו כרצונו, ורשאי לצוות ליתן את כל רכושו לבן אחד, [רק חשוב לבדוק שהצוואה נכתבה כדין תורה, כלומר במתנה קודם המיתה, ולא לאחר המוות].

יתר על כן, הנך גם מצווה לכבד את רצון אביך בצוואתו, ראשית מטעם מצוות כיבוד הורים, שנית מטעם מצווה לקיים דברי המת לאחר אריכות ימים ושנים.

מלבד זה הרי נדרת לאביך שלא ליתן לאחיו מכספו, וכיצד זה תעבור על הנדר.

אמנם אם תרצה לפנים משורת הדין לפייס את אחיך בסכום מסויים מכספך האישי תוכל לעשות זאת ככל שתחפוץ בכך, כי אין נחת ושמחה לאב יותר מאהבה ואחווה בין ילדיו.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

ירושלים

מקורות ונימוקים:

שלא להעביר ירושה מן היורשים הראויים לירש

בגמרא בכתובות דף נ”ג. איתא, שיננא לא תיהווי בעבורי אחסנתא אפילו מברא בישא לברא טבא דלא ידיעא מאי זרעא נפיק מיניה וכל שכן מברא לברתא, ע”כ.

כן פסק השולחן ערוך חו”מ סימן רפ”ב, כל הנותן נכסיו לאחרים והניח היורשים, אף על פי שאין היורשים נוהגים בו כשורה אין רוח חכמים נוחה הימנו, וזכו האחרים בכל מה שנתן להם. ומדת חסידות שלא להעיד בצואה שמעבירין בה הירושה מהיורש, אפילו מבן שאינו נוהג כשורה לאחיו חכם ונוהג כשורה, ע”כ.

לפיכך מן הראוי שבנידון השאלה שלפנינו, ישפיע הבן על אביו שלא יעביר את הנחלה מן היורשים, ואפילו אם לא כיבדוהו כראוי כפי שכתב הסמ”ע שם ס”ק א’, והיינו משום שאי אפשר לדעת איזה זרע יצא מהם, מי יהיו ילדיהם לכן לא ימנע את ירושתו מזרעו יוצאי חלציו.

ולכל הפחות ינסה לדבר על לב אביו שיתן סכום מכובד כל שהוא לאחיו, כפי שכתב התשב”ץ ח”ג סי’ קמ”ז שבטופס שטרות לראשונים יש שיור ד’ זוזי ליורשים, וכתב גאון ז”ל דמשום שתהא רוח חכמים נוחה הימנו כמ”ש בספר עיטור סופרים כו’. ודעת הגאונים רחבה מדעתנו, ע”כ. כלומר שכאשר משייר ליורשיו סכום כל שהוא, רשאי בשאר הירושה להעדיף אחרים או יורש מסויים על פני שאר היורשים.

יורשים שאינם שומרי תורה ומצוות אין עניין לדאוג לירושתם

אכן במידה והאחים האחרים אינם שומרי תורה ומצוות ואינם שומרי שבת רשאי האב להעביר את נחלתו מיורשים אלו, ואין על הבן לשכנע את אביו להוריש להם את כספו.

למרות שבגמרא בב”ב דף קל”ג: איתא, הכותב את נכסיו לאחרים והניח את בניו, מה שעשה עשוי אלא אין רוח חכמים נוחה הימנו. רבן שמעון בן גמליאל אומר אם לא היו בניו נוהגים כשורה, זכור לטוב. ומסקנת הגמרא כי רבנן פליגו עליה דרבן שמעון בן גמליאל והלכה כרבנן. וכאמור לעיל נפסק להלכה כרבנן כפי שכתב השו”ע בסימן רפ”ב.

אמנם במקום שיש לחשוש שמא ישתמשו היורשים בכספי הירושה לעשיית עבירות ולחילולי שבת, או בכל מקום שהבנים נחשבים לאפיקורסים, הדבר שונה.

כפי שכתב בשו”ת מהר”ם שיק חושן משפט סימן מ”ג בזה”ל, נראה לי בהא דאמר שמואל בכתובות דף נ”ג וב”ב דף קל”ג לא תהוי בעבורא אחסנתא אפילו מברא בישא לברא טבא משום דלמא נפקי מיני’ בנין דמעלו עי”ש לפי ענ”ד דזה דווקא אם הברא בישא אינו אפיקורס ואינו מן האנשים שאינם שומרים הדת בכללה ומחללים שבתות בפרהסיא ודינם כנכרים. אבל אם הם אפיקורסים וכיוצא נראה דלא שייך לומר דלמא נפקי מיני’ בנין דמעלי, דמסתמא אינו מגדל את הבנים על דרך הטוב.

ועוד שאם ע”י ירושה ההוא יהי’ רשע יותר כגון אם מניחין לו שדות וכרמים וכיוצא בהן והוא מחלל שבתות ויעבוד אותם גם בשבת, אפשר דבאופן זה לא אמרו חז”ל זאת, כן נראה לפי ענ”ד.

בפרט בנידון דידן שכבר נכתבה צוואה המעבירה את הירושה מיורשים אלו, לא מוטל על הבן לשנות את דעת אביו מכך, אלא שב ואל תעשה עדיף.

אין ליורש לעבור על דברי אביו מורישו משום כיבוד אב

יש להוסיף שבנידון דידן, אף לאחר שיקבל היורש את כספי הירושה עליו לקיים את מצוות מורישו ולא ליתן את הכסף לאחיו, וזאת מכמה סיבות.

ראשית, משום מצוות כיבוד אב, אף שבכל מקום קיימ”ל כיבוד אב משל אב כפי שפסק השו”ע יו”ד סימן ר”מ סעיף ה’. כבר כתב רעק”א בשו”ת מהדו”ק סימן ס”ח להסתפק שמא מכספי הירושה נחשב משל אב, אף שלאחר המוות נהפך הכסף לרכוש הבן.

אף שבשו”ת רעק”א עמד בזה בצ”ע, בשו”ת מהרש”ם חלק ב’ סימן רכ”ד פסק שיש מצוות כיבוד אב בכה”ג לקים את דברי האב, ונחשב הדבר משל אב.

אין ליורש לעבור על דברי המוריש משום מצווה לקיים דברי המת

שנית, משום מצווה לקיים דברי המת, שהרי פסק השולחן ערוך חו”מ סימן ר”נ סעיף כ”ג ובסימן רנ”ב סעיף ב’ כי מצווה לקיים דברי המת. ובנידון דידן הרי ציווה במפורש האב את בנו שלא יתן מירושתו לאחיו האחרים.

ואף שנחלקו הראשונים האם אמרינן מצווה לקיים דברי המת אף כאשר לא השליש המת בחייו את רכושו, ודעת ר”ת דבעינן דווקא שישליש נכסיו ביד שליש, בכדי לומר מצווה לקיים דברי המת, וכן פשטות דברי השו”ע בסימן ר”נ ובסימן רנ”ב סעיף ב’.

אולם כבר כתבו הסמ”ע שם סימן רנ”ב ס”ק ח’ והש”ך שם ס”ק ד’ בשם הריטב”א שאף אם רק ציווה ליורשיו ולא השליש יש מצווה לקיים דברי המת.

בפרט שבנידון דידן הרי כתב המוריש צוואה שיש לה תוקף על פי החוק ועל פי ההלכה, ובמקרה כזה יש מקום גדול לומר שמשום כך נחשב הדבר כאילו השליש. כפי שכתב בשו”ת בניין ציון סימן כ”ד, ובשו”ת אחיעזר חלק ג’ סימן ל”ד ובחלק ד’ סימן ס”ו, שבכל מקום שבו אין היורשים האחרים מוחזקים בירושה, יש לומר מצווה לקיים דברי המת אף בלא השלשה.

ועיין עוד בקובץ תשובות חלק ג’ סימן רכ”ה שהכריע כן להלכה לעניין כספים המוחזקים בבנק ולעניין נדל”ן שלא ניתן לבצע העברת בעלות אלא על פי דיניהם, יש לראות את המציאות בה ישנה צוואה שיש לה תוקף חוקי, כאילו השליש, ואיכא מצווה לקיים דברי המת.

אין ליורש לעבור על דברי המוריש משום נדרו

שלישית, בנידון שלפנינו הרי חייב האב את בנו לנדור שלא יתן לאחיו מירושתו של האב, ואף בלא כל אלו הטעמים הנ”ל, מצד הנדר עליו להקפיד שלא ליתן לאחיו מירושת אביו.

נדר בלשון שבועה האם הוי נדר

אולם יש להתבונן האם חל הנדר בנידון זה שלפנינו שנדר שלא יתן לאחיו מכספי ירושת אביו, הואיל ואין זה לשון נדר אלא לשון שבועה, שהרי הנדר הוא שאוסר האדם את החפצא על עצמו, בשונה משבועה שאוסר את עצמו בעשיית הדבר. כפי שמבואר בגמרא בנדרים ב’: נדרים קא מיתסר חפצא עליה, שבועה קאסר נפשיה מן חפצא.

אכן בעניין זה נחלקו הראשונים, דהנה הרשב”א בחידושיו שם כתב, מהכא איכא למידק, דלעולם אין נדר בלשון שבועה ולא שבועה בלשון נדר. והא דאמרינן בשבועות (כב א) אכילה משתיהן עלי שבועה, לאו דוקא דאמר בהאי לישנא, אלא שיאמר הריני נשבע שלא אוכל משתיהן. ועיין שם עוד שהביא שנחלקו בזה בירושלמי, והוכיח כי להלכה נדר בלשון שבועה אינו נדר. כן כתב גם בשו”ת הרשב”א חלק ה’ סימן ר”ל.

אולם הרמב”ן (נדרים טז ב) כתב, דנדר שאמרו בלשון שבועה, וכן שבועה בלשון נדר מהני לאסור מדין ידות, הילכך הנודר בלשון שבועה, כיון שפיו ולבו שוים לאסור בנדר על עצמו, אף על פי שלא אמרו בלשון מדוקדק יד מיהא הוי ואסור.

ובטור יורה דעת סימן ר”ו הביא לדברי הרא”ש שכתב שאין נדר בלשון שבועה, מיהו הביא הטור כי הרמב”ם בפרק א’ מהל’ נדרים הלכה א’ כתב, האומר פירות אלו אסורים עלי, בכל לשון שיאסור עליו, הרי זה נאסר בהם, ואף על פי שאין שם שבועה כלל ולא הזכרת שם ולא כינוי, ועל זה נאמר בתורה לאסור אסר על נפשו, שיאסור על עצמו דברים המותרים, וכן אם אמר הרי הם עלי איסר הרי אלו אסורים. עכ”ל.

ונחלקו הפוסקים מה כוונת הרמב”ם שכתב אף על פי שאין שם שבועה כלל וכו’, האם כוונתו לאסור גם נדר בלשון שבועה, כפי שמשמע מדברי הטור דס”ל דהרמב”ם פליג על הרא”ש, או שאין מדברי הרמב”ם ראיה.

בבית יוסף כתב שאף שמדברי הטור נראה דס”ל שהרמב”ם חולק בזה על הרא”ש, אין בדבר הכרע וי”ל דכל לשון דקאמר היינו לומר שאפי’ לא אמרו בלשון הקודש וכו’, ולאו למידק מניה שאם הוציאו בלשון שבועה אסור.

אולם הפרישה י”ז, כתב לדייק מלשון הרמב”ם כמו שהבין הטור בדעתו, דלא כהב”י, וכן כתב הרדב”ז בתשובה ח”ג סי’ תקי”ט שדעת הרמב”ם כדברי הרמב”ן לאסור.

אכן ניתן להסיק מהי דעת הרמב”ם מדבריו בשו”ת פאר הדור סי’ נט שם כתב בהדיא, האומר נדר עלי שלא אוכל או שלא אשתה, אינו חייב בזה שום דבר, שהרי לא אסר עצמו בשום דבר, ולא נדר בדבר הנידר, שהוא האומר הרי זה קרבן או חרם וכו’, ומ”מ אם היה הנודר עם הארץ פותחים לו פתח ממקום אחר, כדי שלא ינהג קלות ראש בנדרים. ע”ש.

לעניין הלכה פסק השו”ע יו”ד סימן ר”ו סעיף ה’ בזה”ל: הנודר שלא אוכל עמך או שאוכל עמך, אפילו יד לא הוי, דלשון זה לשון שבועה ולא לשון נדר, אא”כ נדר לדבר מצוה, ומיהו כיון דהאידנא מרגלא בפומייהו דאינשי למינדר בהאי לישנא, אין להקל, וצריך התרה, כדי שלא ינהגו קלות ראש בנדרים. ויש מי שאומר דנדר שאמרו בלשון שבועה, וכן שבועה בלשון נדר, מהני מדין ידות. ומיהו בנזירות שהוציא בלשון שבועה לדברי הכל אסור”. עכ”ל.

הרי לנו כי בסתם פסק השו”ע שאין חל נדר בלשון שבועה, אלא צריך התרה כדי שלא ינהגו קלות ראש בנדרים, אולם לדעת יש מי שאומר חל הנדר מדין ידות נדרים. אכן אף דקיימא לן דסתם ויש הלכה כסתם, ודאי שראוי להחמיר ולחוש לדעת היש מי שאומר, על כן בנידון השאלה אין על היורש לחשוש שלא לעבור על נדרו אם לא שיעשה התרת נדרים, לא מיבעיא לדעת היש מי שאומר שחל כאן נדר מדין ידות נדרים, אלא אף לדעת הסתם, הואיל והחמירו לעשות התרה כדי שלא יקלו ראש בנדרים.

 

אכן בכל מקרה ככל שיחפוץ האח ליישב את ההדורים עם אחיו, יוכל ליתן להם סכום מסויים שיראה לנכון מכספו שלו, ואת כספי ירושת אביו יטול לעצמו. ויכוון בזה לגרום נחת רוח לאביו, כי אין נחת רוח גדולה יותר לאב מלראות את בניו חיים באהבה ואחווה והולכים בדרך טובים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש