חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
פרחים ברקע של חופה

הנולד לאב גוי ואם יהודייה רשאי להתחתן עם בת ישראל

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: צרפת

שאלה

שלום

אני נשוי בנישואין אזרחיים ליהודייה

הבן שלנו רוצה להתחתן עם יהודייה, הוא עשה ברית מילה ועשה את הבר מצווה שלו אבל אין לנו כתובה.

מה לעשות כדי שיוכל להתחתן

אני אתאיסט, אבל בזוגיות עם אשתי במשך 38 שנים

אני מכבד את הדת שלה בשבילה ועבור שני הבנים שלנו

תודה לכם על עזרתכם

תשובה

שלום וברכה

על פי ההלכה היהודית, בן שנולד לאם יהודייה ואב שאינו יהודי, הבן מתייחס אחר האם, והוא נחשב ליהודי לכל דבר.

הואיל וכך, שני הבנים שלכם הינם יהודיים, ועליהם להינשא אך ורק לנשים יהודיות.

אין בעיה עם העובדה שאין לכם כתובה, כי מבחינת היהדות אינך נחשב לנשוי לאשתך, כי לא שייך נישואין בין גוי ויהודייה, לכן גם לא שייך שתעשו כתובה. אולם חסרון הכתובה לא משפיע על אפשרות הנישואין של בניך.

לכן, הבן שלך יכול להינשא לאשה יהודייה בלא שום מניעה הלכתית.

על מנת לעשות זאת בצורה מסודרת למענו ולמען ילדיו, עליו להירשם לנישואין בפני הגורמים הרשמיים האורתודוקסים שבאזור מגוריך.

בברכת מזל טוב לרגל נישואי הבן

הרב דוד אוחיון

ירושלים

מקורות ונימוקים:

הנולד מאב גוי ואם יהודייה מתייחס אחר האם

מתני’ קידושין ס”ו: כל מי שאין לה לא עליו ולא על אחרים קידושין הולד כמותה ואיזה זה זה ולד שפחה ונכרית ע”כ.

בדברי המשנה מבואר, כי גוי הבא על בת ישראל וילדה, או יהודי הבא על שפחה ונכרית וילדה, הולד כמותה, כיון שאין ביניהם קידושין כלל, לפיכך הוולד מקבל את מעמד האם, וכאשר האם יהודייה הולד יהודי, וכאשר האם נכרית הולד נכרי.

מקור הדין מבואר בדברי הגמרא שם ס”ח: שדורשים את הפסוק בדברים כ”א ט”ו ‘כי תהיין לאיש וגו’ וילדו לו’, כל היכא דקרינן ביה ‘כי תהיינה’ [כלומר ששייך ביניהם קידושין] קרינן ביה וילדו לו, וכל היכא דלא קרינן ביה ‘כי תהיינה’ [הואיל ואין ביניהם קידושין] לא קרינן ביה וילדו לו.

כלומר שכיון שאין וולד כזה מתייחס אחר האב, ממילא מתייחס הוולד אחר אמו, כוולד במעי בהמה, כדברי הגמרא בקידושין ס”ט. סוף פרק עשרה יוחסין.

אין קידושין תופסים בין יהודיה וגוי או בין יהודי וגויה

בגמרא שם קידושין דף ס”ח: איתא, נכרית מנלן [דלא תפסי בה קידושין?], אמר קרא “לא תתחתן בם”, אשכחנא דלא תפסי בה קידושין, ע”כ.

כן פסק גם השולחן ערוך להלכה אבן העזר סימן מ”ד סעיף ח’ בזה”ל: המקדש עכו”ם או שפחה אינו כלום, שאינן בני קדושין. וכן עכו”ם ועבד שקידשו ישראלית, אינו כלום.

משום כך גם לא שייך עשיית כתובה בין גוי ליהודיה, כי אין כתובה ללא תפיסת קידושין ונישואין, והדבר פשוט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

שיויתי ה לנגדי תמיד
הרה"ג מאיר פנחסי

מכירת פאה האם מותר?

מקורות וביאורים: א). כ”כ בקצרה בשו”ת יביע אומר ח”ה (חאה”ע סי’ ה’ או’ ח’) במוסגר. שאותם עיתונים המפרסמים מכירת פאות,

לתוכן המלא »
נהר נחל מים
הרה"ג ר' אליהו ברכה

נהר סמבטיון בזמן הזה

מקורות והרחבת העניין מקור הדבר בגמ’ ופירוש השם ‘סמבטיון’ וזיהוי מקומו א. בגמרא סנהדרין (סה: ובמוסגר נביא את פירש”י) שאל

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש