חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרה"ג אליהו בחבוט לומד

ארץ השואל: ברזיל

אבן רובי כסגולה נגד הפלה, ולזרע של קיימא, וללידה קלה

שאלה: שמעתי שיש סגולה לעמוד טבעת עם אבן רובי כשהאשה בהריון. האם זה נכון? ומה המקורות לזה? תודה.

תשובה

אבן הרובין הינה סגולה עתיקה ונכונה כדי למנוע הפלה. והוא ע”י שאשה בהריון תשא עליה את האבן (ע”י שרשרשת – וזה עדיף מטבעת, אך נכון להקפיד שהשרשת תהיה בפנים באופן שאבן הרובין נוגעת בבשר האשה) במשך כל חודשי ההריון.

ומועילה גם לפוריות אם שוחקים את האבן ומפזרים מעט במאכל או בשתיה (באופן שלא תסתכן כמובן).

מקורות:

רובי (רובין) – האם זו “אבן תקומה” המוזכרת בש”ס?

בגמ’ בשבת דף ס”ו ע”ב מוזכר שישנה אבן הנקראת “אבן תקומה” שאם האשה נושאת אותה, מועילה אבן זו כדי שהאשה לא תפיל (ועיין שו”ע או”ח סי’ ש”ג סע’ כ”ד). וישנם בראשונים כמה פירושים מהי האבן הזו, דיש אומרים שזה “מגנט” (רבינו תנחום בן יוסף הירושלמי ז”ל בספרו אלמרשד אלכאפי עמ’ ל”ג), ויש אומרים שהיא יהלום (כן מתבאר מחידושים המיוחסים לר”ן בשבת שם ד”ה תנו, שכתב דנקראת אבן תקומה מפני שגם אם מכים אותה בקורנס אינה יכולה להתפצע, והיא הנקראת בלע”ז דיימי”ן, עיי”ש). ויש אומרים שזו אבן חצץ שיש בו חלל ואבן קטן בתוכו כענבל בזוג (מהר”ז שווינברט ז”ל מובא בדברי המעתיק בביאור המהרש”ל על המס”ג לאוין ס”ה, ומובא באליה רבה סי’ ש”ג סקל”ח, ועיין ספר הברית ח”א מאמר י”ב פ”ג), ויש אומרים שהוא אבן הקרניליון (שלטי הגבורים לרבי אברהם הרופא ז”ל פמ”ד ופמ”ט), אך יש אומרים שזו אבן הרובי (כדלהלן).

דברי רבינו בחיי אודות הכח הסגולי של אבן הרובין

ועכ”פ גם אי נימא שאבן הרובי (רובין) איננה אבן תקומה שהוזכרה בחז”ל, עכ”פ היא סגולה מקובלת מדורי דורות, וז”ל רבינו בחיי פרשת תצוה פרק כ”ח אודות אבן “אודם” שבחושן (כנגד שבט ראובן): “והאבן הזאת נקרא רובי”ן והוא גדל במקומות ידועים בים, והוא סלע גדול, ומוצאו כמוצא הכסף וכמוצא הזהב, והסלע והמוצא ההוא קורין אותו בלאש”ו, ורובינו ובלאש”ו הכל מין אחד וחתיכה אחת, אלא שהרובי”ן הוא אדום בתכלית, וכן תרגומו: סמקן, והוא מבחר האבן כמין ענפים שבולטים ממנו ונמשכים ממנו, והבלאש”ו הוא למטה ממנו מאד במעלת האדמומית, ומפני זה נקרא מבחר האבן הזאת בלשוננו “אודם” כי מראהו אדום כדם, וסגולתו שכל אשה שנושאתו אינה מפלת לעולם נפלים, ואמרו שהוא טוב לאשה המקשה לילד, ואם היו שוחקים אותו ומערבים אותו באכילה ובשתיה מועיל הרבה להריון כדודאים שמצא ראובן ששם דמות אדם, ועל כן נכתב “אדם” חסר וי”ו להורות על אדם, כי המקרא יורה עצמותו של אבן, והמכתב בחסרון וי”ו יורה על פעולתו, ומפני זה היה ראובן מפותח על אבן אודם.” עכ”ל [ובסוף דבריו שם כתב שסגולת האבנים הם כאשר הם בטהרה, ולפ”ז מה שכתב לפזר באוכל היינו דווקא כאשר האשה בימי טהרתה, וי”ל]. והובאו דבריו גם בספר תולדות יצחק (לבנו של מרן הב”י) שמות כ”ח י”ז.

יצויין שהשם “ראובן” (אשר אליו שייכת אבן הרובי, הנקרא בלשון המקראי “אודם”), נשמע כמו “רובין”, ויתכן שבאמת שם האבן “רובין” הגיע מתוך השם “ראובן”.

מעשה המבוא בספר והאיש משה

ובספר והאיש משה (חידושים והנהגות מאת הג”ר משה הלוי סולובייצ’יק זצ”ל) ח”א עמ’ ר”ב כתב וז”ל: “אשה אחת שאלה את רבינו אם הסגולה לשאת אבן רובין לשמירה בהריון היא סגולה מקובלת וראויה? והשיב לה שהיא סגולה מקובלת וראויה, והיא אבן תקומה שהוזכרה בחז”ל לסגולה שלא תפיל עוברה, והיא היתה אבנו של ראובן באבני החשן. ואף השיג עבורה את האבן והתקינתו כמנעול בשרשרת פנינים. אותה אשה הקפידה לשאת תמיד את האבן ואכן היתה זו לה הפעם הראשון שההריון חלף ללא כל תקלה. אך כשהגיע זמנה ללדת לא ילדה עד לאחר כמה שבועות. היא נמנעה מלעשות זירוז לידה משום שדעת רבינו היתה כידוע להמנע במדת האפשר מכך. עד שהגיע מצב בו הרופאים אמרו שיתכן סיכון רב לאם ולולד אם לא יזרזו את הלידה, ונתנו לה עשר גלולות שהוא הכמות המרבית לזירוז הלידה, אך ללא הועיל. כשהתקשר בעלה לרבינו, שאל אותו רבינו מיד האם הסירה ממנה את האבן, ונתברר שאכן שכחה להסיר אותו, ומיד לאחר שהסירה את האבן ילדה בנקל.” עכ”ל. [ובעיקר מה שכתב להוציא את האבן לפני הלידה, בדברי רבינו בחיי הנ”ל מבואר לכאו’ דהאבן מועילה גם למקשה לילד, ואולי יש לחלק דאם כבר התחיל תהליך הלידה ואז נתקשתה בלידה אזי תועיל האבן לזרז את הלידה וצע”ק].

דברי האחרונים אודות סגולת אבן רובי (רובין)

וכן מובא גם בספרי סגולה העתיקים, כגון בספר זכירה דף נ”ד ע”ב: “מצאתי כתוב לאשה המפלת נפלים וכו’. וגם תקשור אבן רובין על צוארה.” עכ”ל (ומלשונו יש ללמוד לכאו’ לתת עדיפות לשרשרת עם רובין, על פני טבעת עם רובין, אך אפשר דאינו מוכרח). וכ”כ מוהר”ר אברהם קמחי זלה”ה בספר עבודת ישראל דף רי”ד. וכ”כ בספר ויוסף שאול מע’ נ’ אות א’. וכ”כ בזכון יעקב יוסף מע’ א’ דף ט”ז ע”ב. וכ”כ באמרות שלמה ענף י”ט אות ב’. וגם הרה”ק ר’ הלל מקולומיה זלה”ה (בעל הספר עת לעשות) במכתב שהנדפס בספר פרי קודש הלולים פרק י”ג כתב להמליץ על סגולה זו של אבן הרובין נגד הפלות.

וראה גם לחסיד שבכהונה מוהר”ר אליהו הכהן איתמרתי מאיזמיר זלה”ה (בעל שבט מוסר) בספרו מדרש תלפיות ענף אבנים, בתחילת הדברים, שבין יתר הסגולות של אבן הרובין (לעצור את הדם וכו’) מביא ג”כ דבריו של רבינו בחיי הנ”ל שמועיל שלא תפיל לעולם. וע”ע בספרו שבט מוסר פ”ו אות י’ שכתב בשם חכמי הטבע, שאבן הרובין “מועיל להריון” – כלומר להיכנס להריון. והמקובל מוהר”ר רפאל אוחנא זצ”ל בספר מראה הילדים מע’ ע’ אות י”ג כתב דאבן הרובין מועיל לעקרה ולמקשה ללדת (ולא הזכיר שמירת הריון). וכ”כ מוהר”ח פלאג’י זלה”ה בספר רפואה וחיים פרק י”ב אות ח”י, שאבן הרובין מועילה לעקרה ע”י ששוחקים עד אשר דק ונותנים במאכל (עפ”י רבינו בחיי הנ”ל).

ובשו”ת שאלת רב (תשובות הגר”ח קנייבסקי זצ”ל) ח”א פי”ב סי’ ו’ משמע לכאו’ שרוצה לייחס את אבן הרובין לאבן התקומה שהוזכרה בחז”ל (ויש לדחות).

עדיפות שהאבן תהיה ישירות על הבשר

והנה לענין סגולת אבן הרובין נגד מגיפה (דגם זה מובא בספרים רבים), כתב מוהרח”ו זלה”ה בספר הפעולות דף נ”ג ע”א דצריך שתהיה האבן נוגעת בבשרו ממש. וי”ל דגם לענין הסגולה נגד הפלה כך הוא, שצריך שהאבן תגע בבשר האשה, וכך קבלה מפי יודעי ח”ן.

ועיין ספר קדושת יצחק (צילומי כת”י מוהר”י כדורי זלה”ה) ח”ג עמ’ תי”ב.

10 תגובות

  1. שלום רב.
    האם ישנם סגולות נוספות באבנים נוספות , מאבני החושן למשל, ומדברי רבינו בחיי או שאר מקובלים?

    בנוסף,
    רואה לנכון, לתועלת הציבור, לפרסם כאן משהו שקראתי באתר מסוים שציטט מעלון בשם “עטרת תפארת”,

    “הרב משה יהודה שניידר, שהיה החברותא של מרן הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן זצ”ל גדול הדור ונשיא מועצת גדולי התורה של תנועת דגל התורה, סיפר שישנה סגולה אחת שמרן הרב שטיינמן לא אהב, וכך הוא מספר: “הרבנית הצדקנית מ’ תמר שטיינמן ע”ה היתה מחזיקה גמ”ח לאבני רובין, כידוע מה שכתב רבינו בחיי בפרשת תצוה על סגולות אבני החושן. והיו לה אבנים אלו, שהן סגולות למניעה בעיות חס ושלום, וכן ללידה קלה.

    פעם באתי לבקש ממנה אבן שתהיה לסגולה ללידה קלה עבור אשתי. היא הוציאה את הקופסה מהמגירה שבתחתית הארון, החזיקה אותה בידה, ואמרה לי בזה הלשון: “הוא לא אוהב את זה”. היינו, שרבינו הרב שטיינמן זצ”ל לא אוהב שעושים את הסגולה הזאת.

    התפלאתי ושאלתי אותה מדוע, והיא השיבה לי: “כי הראש ישיבה טוען שבזה שוכחים את העיקר של הכול”. היא הסבירה לי, שברגע שעושים סגולה, חושבים שזה מביא את הישועה, וזה לא נכון כלל, כי הכול זה רק הקב”ה, אלא שהקב”ה הנהיג בבריאה שיש דברים שכשעושים אותם, זו סיבה שירצה להתנהג עם ברואיו באופן מסוים, אבל זה לא חייב להיות.

    היא הוסיפה ואמרה שהראש ישיבה מוכן שיתנו את זה בתנאי אחד – שהיא תאמר לי ואמסור לאשתי, שהאבן הזאת זה היא “לא כלום”, רק הקב”ה עושה את הכול. ואז היא נתנה לי את האבן.

    זה היה שיעור באמונה. הסגולה לא היא עצמה מביאה את הישועה או פועלת, אלא רק ה’ הוא זה המושיע הבלעדי. עד היום מהדהד באוזניי המשפט הזה – “לא לשכוח את העיקר של הכל”. עד כאן ציטוט.

    ובנוסף,
    לאחר דברים אלו,
    האם לדעת הרב, כוונת הרב שטיינמן בדבריו ע”פ העדות הנ”ל, שאנו מחוייבים להאמין שהאבן לא כלום, ואין בה שום כח כלל מצד עצמה גם מה שהקב”ה הטביע בה, שלא הטביע באבן כלום, אלא רק ענידת האבן גורמת לשינוי בהנהגה של מעלה, אולי [ להוציא למשל מאדם שאוכל, אז אדם שאוכל באוכל יש ויטמינים ונותן כח לאדם, אך אנחנו מאמינים ויודעים ‘ כי לא על הלחם לבדו יחיה וכו’ דהיינו שיש רוחניות באוכל, ומי שנתן את הכל לאוכל זה בורא עולם, אך וודאי שהאוכל זה גם מציאות, אך מציאות זו מקורה בבורא עולם ] או שלאבן יש כח מצד עצמה, שהקב”ה הטביע בה, כמו למשל אולי שאומרים על רוט”א שדוחה עין הרע וכו’, אך כמובן שאנו מאמינים שהכח הזה הושם ומושגח בכל רגע ע”י הבורא.

    אשמח לתשובה

    1. העברנו את התגובה לרב שליט”א, והוא השיב כדלהלן:
      כן ישנם סגולות גם באנים נוספות כמובא ברבינו בחיי שצויין בפנים, ותראו אריכות גדולה בספר מדרש תלפיות (למוהר”ר אליהו הכהן מאיזמיר זלה”ה) שצויין בפנים, ואכמ”ל.
      ולגבי פירוש דברי הגראי”ל שטיינמן זצ”ל, בוודאי שפירשתם נכון את כוונתו, ויש לזה גם תוספת, שכוונת הגראי”ל שטיינמן שמעל הכל יש לפשפש במעשינו וגם להתפלל להקב”ה, כיון שצריכים תמיד לדעת שממנו יתברך הכל מגיע, ואז אפשר כ”תוספת” לכל זה גם לעשות את הסגולה תוך ידיעה שכח הסגולה עצמה היא מאת הבורא ית”ש כמו שכתבתם. חזקים ברוכים. [וברור שאין כוונת הגראי”ל שטיינמן זצ”ל שאין ענין כלל באבן הרובי, שאילו היה כן, אשתו הרבנית ע”ה לא היתה מחזיקה גמ”ח לזה, וגם לא יתכן שהגראי”ל יחלוק על רבינו בחיי שהוא אחד הראשונים, אלא בוודאי שכוונת הדברים כמו שנתבאר]. חזקים ברוכים.

    1. העברנו את שאלתכם לרב שליט”א והוא ענה כדלהלן:
      לענין הסגולה אין הבדל. באופן כללי תמיד יש מעלה בכסף על פני זהב, אבל לא לענין להשפיע על הסגולה הזו.

      1. שלום,
        האם זה משנה אם זו אבן רובי אמיתית או העיקר אבן בצבע אדום, והאם זה משנה בשרשרת או טבעת ?

        אודה לתשובה,
        תודה

        1. העברנו את שאלתכם לרב שליט”א, והוא השיב כדלהלן:
          צריכים אבן רובי אמיתית. שיהיו בשורות טובות בקרוב בעהי”ת.

          1. שלום וברכה, האם האבנים שמוכרים בחנויות כאבני רובי שמחירן מתחיל ממחיר נמוך כמו 45 ש”ח זו אכן האבן והיא ראויה או שהם מוכרים אבן אחרת? (השאלה היא לא על אמינות המוכרים אלא האם השם רובי שמוכרים בחנויות זו אכן אבן הרובי שדנתם בה)

            תודה מראש על התשובה!

          2. העברנו את שאלתכם לרב שליט”א, והוא ענה:
            כן האבנים שמוכרים בחנויות בשם “רובי” הם האבנים של הסגולה, ואפשר לסמוך על המוכרים.
            בשורות טובות וכל הישועות.

  2. שלום הרב

    האם אתם יכולים להסביר לי ענין זה של הסגולות : איך על ידי מעשה בלא מאמץ אפשר שה’ יתן לנו יותר או שיקל עלינו איזשהו מצב ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש