חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
בית משפט

האם מותר להעיד בבית משפט בדיון בין שני גויים

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

האם מותר להעיד בבית דין של גויים לטובת גוי שתובע את חברו?

תודה

תשובה

שלום וברכה

מותר להעיד בפני ערכאות של גויים, לטובת גוי שתובע את חברו הגוי, כאשר הערכאות מזמינים אותך להעיד.

הואיל ועצם העדות בפני ערכאות איננה איסור ‘אם אין היהודי דן בפניהם’, שהרי לגוים אין איסור לדון בפני הערכאות, ואדרבא אף הגויים מצווים להעמיד להם בתי משפט ולציית לפסיקותיהם.

אמנם אין מצווה ללכת ולהעיד בפניהם, כי אין מצוות השבת אבדה לגוי, אך אם הם מזמינים אותך לבוא ולהעיד, מותר ללכת ולהעיד בפניהם. כמובן שבמקרה ועלול להיות חילול ה’ אם לא תבוא להעיד, ישנה אף חובה ללכת ולהעיד.

שונה מכך עדות ליהודי הנתבע בערכאות שיש מצווה ללכת להעיד לו אם ניתן בעדות זו להציל את ממונו, מדין השבת אבידה.

מיותר לציין שגם בפני הערכאות מצווים אנו להעיד אך ורק אמת.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

בגמרא בב”ק דף קי”ג: איתא, האי בר ישראל דידע סהדותא לכותי ולא תבעו מיניה ואזל ואסהיד ליה בדיני דכותי על ישראל חבריה משמתינן ליה, מאי טעמא דאינהו מפקי ממונא אפומא דחד. ולא אמרן אלא חד אבל בתרי לא, וחד נמי לא אמרן אלא בדיני דמגיסתא, אבל בי דוואר אינהו נמי חד אמומתא שדו ליה.

אמר רב אשי כי הוינא בי רב הונא איבעיא לן אדם חשוב דסמכי עליה כבי תרי מפקי ממונא אפומיה ולא איבעי ליה לאסהודי או דלמא כיון דאדם חשוב הוא לא מצי משתמיט להו ומצי לאסהודי תיקו. ע”כ.

מבואר מדברי הגמרא כי כאשר מזמינים אדם להעיד בערכאות הגויים, אין בכך איסור פנייה לערכאות, כי בעצם העדות בפניהם אין נותנים להם סמכות או כוח.

יתר על כן, גם כאשר העדות היא במשפט הנערך בין יהודי לגוי מותר להעיד, ואף אם העדות היא לטובת הגוי ולרעת היהודי, רשאי להעיד בפני הערכאות, אלא שבכה”ג עליו לוודא שלא יהיה מצב שהוא יפסיד את היהודי שלא כדין, כגון אם הערכאות יוציאו ממון על פי עד אחד.

עוד מבואר בדברי הגמרא שיש משקל למצב בו האדם לא מצי משתמיט כגון באדם חשוב.

דינים אלו נפסקו להלכה בשולחן ערוך חושן משפט סימן כ”ח סעיפים ג’ – ד’ בזה”ל:  אם עובד כוכבים תובע לישראל, ויש ישראל יודע עדות לעובד כוכבים נגד ישראל, ואין עד אלא הוא, והעובד כוכבים תובעו שיעיד לו במקום שדיני העובדי כוכבים לחייב ממון ע”פ עד אחד, אסור להעיד לו; ואם העיד, משמתין אותו. ואם מתחלה יחדו העובד כוכבים לישראל להיות עד, איכא חילול ה’ אם לא יעיד לו, (ויעיד לו).

ישראל התובע לעובד כוכבים, וכופר, ויש לעובד כוכבים עד אחד, מותר להעיד לו  אם יתבעהו. הגה: וכל שכן שב’ עדים יכולין להעיד, שהרי גם בדין ישראל יתחייב על פיהם. וכן במקום שאין מוציאין ממון על פי עד אחד, יכולים להעיד.

יתר על כן מבואר בדברי רבינו שרירא גאון שהביא הבית יוסף חושן משפט סימן כ”ו מחודש ד’, כי אף מצווה איכא ללכת ולהעיד בפני הערכאות להציל עשוק מיד עושקו, זה לשון רבינו שרירא גאון: במה שכתב בזה מי שחייבוהו בחוב או פקדון ואינם יכולים להוציא ממנו ויש ביניהם מקום בי דואר של גוים שאינו לוקח שוחד ומקבל עדות מישראל על חבירו יש רשות לזקנים ותלמידים שילכו לפני השופט ויעידו שזה חייב לזה ‘ומצוה לעשות כן’ דאפילו נגזל גוי וגזלן ישראל עדים מעידים אצל השופט שאינו חומס ושופטו כדאמרינן (בבא קמא קיג:) מכריז רבא האי בר ישראל דידע סהדותא וכו’, עכ”ל.

לאור האמור בנידון השאלה שלפנינו, כיון שמדובר במשפט הנערך בערכאות של גויים בין גוי אחד לחבירו, מותר ליהודי להעיד במשפט שכזה.

אף שאין חיוב על היהודי להציע את עצמו להעיד בפניהם, ואין מצווה בדבר, הואיל ואין מצוות השבת אבידה לגוי, אולם כאשר מזמינים אותו לבוא ולהעיד, רשאי ללכת ולהעיד, ואם אדם חשוב הוא או שיש חשש חילול ה’ אם ימנע מלבוא ולהעיד, יש עליו אף חיוב לבוא ולהעיד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
הרה"ג מאיר פנחסי

חתונה בשבת

מקורות ונימוקים: [1] כמבואר בשו”ע (סי’ שלח סעיף ב’). דיש מתירים אפילו לכתחילה לומר לאינו יהודי לנגן בכלי שיר בחופות.

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש