חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

אני פונה אליכם, כי אני קוראה מושבעת של המאמרים שלכם מזה שנים רבות. ואני אף פעם לא מפסידה מלקרוא את הסיפור לשבת. אני מתגעגעת לפרשה תוך פחות מדקה.

היום יש לי שאלות בנוגע לאכילה של בשר בעלי חיים. אכן, אין מספיק מעקב על תנאי הגידול של בעלי החיים שאנו צורכים. אני אוכלת רק בשר כשר, אבל מה אנחנו יודעים על המקום שבו החיות חיות, גדלות, אם הן לחוצות, מה הן אוכלות. חוץ מזה, האם אנחנו לא אוכלים ביצי סוללה לבנות שבהן  10תרנגולות חיות ב-1 מ”ר מבלי לראות את החוץ ולפעמים מתות במקום מפציעות של תרנגולות אחרות. האם התורה לא רוצה ברווחת בעלי החיים לפני שנחשוב בכלל על האכילה שלנו שכן בשר צריך להגיע רק מחיה בריאה לאחר בדיקת כל האיברים?

האם אני מתנהגת בהתאם לרוח התורה אם אני לא אוכלת יותר בשר בשבת אלא מאכלי ירקות טעימים אחרים?

תודה על תשובתכם היקרה.

 

 

 

תשובה:

שלום וברכה לקוראת הנכבדה!

אכתוב לך ע”פ דעת תורה וחכמיה את דעתם בענין,

אמנם בתחילת הבריאה ה’ אסר על האדם לאכול חיות ובהמות אפילו מהזנים הכשרים[1], אולם לאחר שיצאו מן התיבה, ה’  התיר לנח ולכל באי העולם את אכילת בעלי החיים, ומכיון שבעלי החיים נבראו וניתנו לאדם למאכל, הרי שבהריגתם ושחיטתם לא נחשב שמצער את בני האדם שהרי לשם כך נבראו בכדי לשרת את צורכי בני אדם באכילתם ובחלבן ובצמרם וכיוצא בזה.[2]

ואדרבה בזה  אנו מביאים ומעלים אותם לידי תיקונם המושלם,[3] שהרי רבים מבעלי החיות בדורות אלו ממגולגלים בנפשות החי, ועל ידי השחיטה והברכה והאכילה עולים למקומם, וא”כ אנו עושים להם בזה חסד וזהו רצונם.

ואף שהתורה נוקטת בגישה מחמירה מאוד לגבי צער של בעלי החיים כשאינו עושה כן לצורכי בני אדם.

ובפרט התעללות בבעלי החיים בידיים בצורה אכזרית, שזה איסור מן התורה. מכל מקום כל שהדבר לתועלת האדם יש להתיר כשאין התעללות פיזית בבעלי החיים, שהרי אף עורם הותר בהנאה אף מחיים [4].

וכל שאנו מנחים אותם בצורה הטבעית אף שלפעמים יתכן מקרה מוות על ידי דחיקתם בכלובים וכיוצא בכך מכל מקום אין בכל משום חשש איסור אכילה.

מה גם שאיני מבין את הנמנעים מאכילת בעלי חיים מחמת הטענה הזו שכתבת, שאם כך גם לא ייהנו מבגדיהם, העשויים מצמר ופרווה של בעלי החיים השונים, ולא ישנו על כריות ולא יתכסו בשמיכות הנעשים בדרך כלל מנוצות או מתערובת של נוצות וצמר, של תרנגולים ואווזים, וכבשים. וכן לא יאכלו מאכלים שיש בהם שוקולד העשוי מחלב הפרה ולא יאכלו גבינות וכיוצא בכך.

ומה גם שאין  במניעתך כל תועלת, שהרי בין תאכלי ובין שלא תאכלי, אין הדבר ישפיע על מגדלי התרנגולים ובעלי החיים השונים, לחדול ממעשיהם.

ומה גם שבטענה זו אף ירקות אין לך לאכול, שהרי ע”פ חכמי הקבלה גם להם יש נפש המגולגלת, והרבה פעמים מאיצים את גדילתם ונוהגים בהם באכזריות בתלישתם ובקטיפתם ובצורת גידולם, אלא ודאי כל שנועד לתועלת האדם שהוא נזר הבריאה אין לחשוש, ועלינו להתנהג בצורה הנאותה ודרך הארץ.

ובפרט כשזה בא על חשבון כבוד שבת, שאין הדבר נכון מבחינת הלכתית ותורתית.

בברכה רבה

הרב מאיר פנחסי

ירושלים עיר הקודש והמקדש

 

 

[1] רש”י בראשית פרק א

לכל חית הארץ – השוה להם הכתוב בהמות וחיות למאכל, ולא הרשה לאדם ולאשתו להמית בריה ולאכול בשר, אך כל ירק עשב יאכלו יחד כלם,כ וכשבאו בני נח התיר להם בשר, שנאמר (להלן ט ג) כל רמש אשר הוא חי וגו’ כירק עשב שהתרתי לאדם הראשון, נתתי לכם את כל:

[2]בעלי החיים נבראו, לתשמיש האדם. וכך נאמר במשנה, בסוף מסכת קידושין (דף פב.): רבי שמעון בן אלעזר אומר: … חיה ועוף… לא נבראו אלא לשמשני. ע”כ.

וראיה זו, הביא בתרומת הדשן (סימן קה), ונפסק בשולחן ערוך (אבן העזר סימן ה):כל דבר הצריך לרפואה או לשאר דברים, לית ביה משום איסור צער בעלי חיים. (איסור והיתר הארוך סימן נ”ט). ולכן, מותר למרוט נוצות מאווזות חיות. וליכא למיחש, משום צער בעלי חיים. (מהרא”י סי’ ק”ס /ק”ה/). ומכל מקום, העולם נמנעים דהוי אכזריות. (נמנעים מלמרוט, שאינו צורך גדול, ויש בו צער גדול).

ואף שבתחילה, נאסר הבשר לאכילה. כמו שאמרו בגמרא (סנהדרין נט:):אמר רב יהודה אמר רב: אדם הראשון לא הותר לו בשר לאכילה, דכתיב: לכם יהיה לאכלה, ולכל חית הארץ – ולא חית הארץ לכם. וכשבאו בני נח התיר להם, שנאמר כירק עשב, נתתי לכם את כל. ע”כ.

והותר לנו לאכלם על ידי שחיטה, ככתוב (בראשית פרק ט פסוק ד):

אַךְ־בָּשָׂ֕ר בְּנַפְשׁ֥וֹ דָמ֖וֹ לֹ֥א תֹאכֵֽלוּ:

כלומר, שלא לאכלו, כאשר נפשו בתוכו – דהיינו, כאשר הבהמה חיה. (ובהמשך נצטוו ישראל, לאכלו בשחיטה)

והטעם מבואר, בפירוש הרד”ק (שם):

אף על פי שנתתי לכם כל בשר רמש לאכל, לא תאכלו אותו עם נפשו שהוא דמו. כלומר, כל זמן שהבשר עם הנפש, והוא בעודו חי. אלא קודם תזבחוהו, ואחר כך תאכלוהו. כי זה דרך אכזריות, לחתוך בשר מן החי, ולאכלו.

ונראה, כי לפיכך התיר הבשר לנוח, לפי שטרח בבהמה ובחיה וברמש ובעוף, להחיות אותם בתבה.

כי לצורך האדם נבראו, בין למלאכתו, בין לאכילתו. אלא שלא הותר להמיתם ולאכלם עד נח, לפי שטרח בהם:

אמנם כתב הפמ”ג או”ח סי’ תסח במשב”ז סק”ב דאפילו לצורך האדם, אם לא לצורך גדול – אסור.

ולכן, אסר שם לקצוץ את כנפיו של עוף שלו – שלא רוצה שיברח.

אך מכל מקום, עי’ באג”מ (חו”מ ח”ב סי’ מז) שכתב, שמותר להרוג פרעושים וכדו’, שמצערים את האדם.

וכל-שכן אם מתבהלים מפניהם. שהרי מותר להורגם לצורך האדם, ואפילו לצורך אכילת גוי

[3] שאמרו המקובלים: שנשמות שצריכות תיקון מסוים, מתגלגלות בבהמות עופות ודגים. ונתקנות במעשי המצוות, הברכה, והאכילה שעושים בהם.

צדיקים מגולגלים בדגים. (עי’ כנפי יונה ח”ב סי’ ק”ד. וע”ע בקיצור של”ה, מסכת שבת, הנהגת שבת. ועוד) ובינוניים בעוף, ורשעים בבשר – ולכן: מצוות כשרות הבשר, היא המרובה, והקשה ביותר. אחריה עוף, פחותה יותר. והדגים הפחות ביותר, שאינם צריכים שחיטה כלל.

וביעב”ץ הסביר: שלכך נענש רבי. שהייתה בעגל זה, נשמה מגולגלת. ובוודאי תיקונה של בהמה, היא שחיטתה. אלא לפי שלא התפלל על הנשמה, שתצא מהבהמה, ותשיג תיקונה על ידו, בלי צער השחיטה.

[4] כבר בתורה נרמז, שלא לצער בעלי חיים (במדבר פרק כב פסוק לב):

וַיֹּ֤אמֶר אֵלָיו֙ מַלְאַ֣ךְ יְקֹוָ֔ק עַל־מָ֗ה הִכִּ֙יתָ֙ אֶת־אֲתֹ֣נְךָ֔ זֶ֖ה שָׁל֣וֹשׁ רְגָלִ֑ים – הנה כעס מלאך ה’ על בלעם, שהיכה את אתונו לשווא?

ומכאן דרש רבי יוחנן, שצער בעלי חיים דאורייתא. (מדרש הגדול). והרמב”ם בספר מורה הנבוכים חלק ג פרק יז, כתב:

ואמנם אמרם צער בעלי חיים דאורייתא, מאמרו על מה הכית את אתונך וגו’, הוא על דרך ההשלמה לנו, שלא נלמד מדת האכזריות ולא נכאיב לבטלה ללא תועלת, אבל נכון אל החמלה והרחמנות, ואפילו באי זה בעלי חיים שיזדמן, אלא לעת הצורך, כי תאוה נפשך לאכול בשר, לא שנשחט ע”ד האכזריות או השחוק עכ”ל.

וכבר ראינו מעשה, ברבינו הקדוש, שנענש שלא נהג לפי דרגתו ברחמנות. בגמרא (מסכת בבא מציעא דף פה.):

ההוא עגלא דהוו קא ממטו ליה לשחיטה, אזל תליא לרישיה בכנפיה דרבי, וקא בכי. אמר ליה: זיל, לכך נוצרת. אמרי: הואיל ולא קא מרחם – ליתו עליה יסורין. ועל ידי מעשה הלכו – יומא חד הוה קא כנשא אמתיה דרבי ביתא, הוה שדיא בני כרכושתא וקא כנשא להו, אמר לה: שבקינהו, כתיב ורחמיו על כל מעשיו. אמרו: הואיל ומרחם – נרחם עליה.

[תרגום: אותו עגל, שהיו לוקחים אותו לשחיטה. הלך, והכניס את ראשו בגלימתו של רבי, ובכה. אמר לו רבי: לך! כי לכך נוצרת. ואמרו בשמים: כיון שלא ריחם על העגל, בהתאם למצופה ממנו, במדרגתו הרוחנית הגבוהה, יבואו עליו ייסורים. (אף שרבי צודק במאמרו – מכל מקום, כיון שבא העגל אצלו, היה לו לרחם עליו. כן פי’ גדולי המוסר) וייסורים אלו הפסיקו, כאשר רבי ראה את שפחתו, אוספת בכף האשפה עכברים. ואמר לה: לרחם עליהם, ולעוזבם. וכשם שריחם עליהם, ריחמו עליו]

ובספר קב הישר – פרק ז, כתב:

ואף המצער בהמה חיה ועוף, יש לו עונש, כי אין שום דבר שאין לו מזל, והמזל של המצטער מקטרג עליו… ובא וראה! מה שהביא בעל החרדים, באיש חשוב, תם וישר. שנתאכסן אצלו, הקדוש האר”י ז”ל. ועשה לו כבוד גדול… ואמר לו האר”י ז”ל: מה הגמול אשר אשלם לך, בעד החיבה גדולה שהראית לי? ואני מוכן לתשלום גמולך, והטרח’ שטרחת בשבילי. והשיב לו הבעל הבית: שהיו לו בנים, ואח”כ נעשית אשתו עקרה. אולי ימציא לו תרופה לאשתו, כבראשונה. והשיב האר”י ז”ל: ענין הסיבה, שנעשית אשתו עקרה, כך הוא… דע לך! שהיה סולם קטן עומד בביתך, שהיו התרנגולים קטנים, עולים ויורדים בו לשתות מים בכלי של מים, אשר היה סמוך לסולם. והיו שותים, ומרוים צמאונם. ופעם אחת, אמרה אשתך להמשרתת, שתסיר הסולם משם. אף כי לא היה כוונתה לצער את התרנגולים, כי אם מטעם אחר, להיות הבית נקי. ומאז אשר הוסר הסולם, יש להתרנגולים צער גדול, שאינם יכולים התרנגולים לפרוח, כי היו עדיין קטנים לסבול צמאון גדול. ועלתה צפצופם לפני הקב”ה, המרחם על כל מעשיו. וע”י כן, נגזר עליה להיות עקרה. והחזיר הבעל הבית הסולם למקום הראשון, וה’ נתן לה הריון, וחזרה ללדת כבראשונה. הרי לך, כי הש”י פוקד ומשגיח על כל בריות, ברוב רחמיו וחסדיו. ומשלם, להמצערים את הבריות.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

שליח ציבור מעוטף בטלית מתפלל בבית הכנסת
הרה"ג דוד בר אושר

תענית שובבי”ם

מקורות כתוב בשולחן ערוך (אורח חיים הלכות תענית סימן תקס”ו סעיף ב) כשהצבור גוזרים תענית על כל צרות שלא תבוא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש