ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
שלום כבוד הרב,
רציתי לדעת איך יתכן שכל הפיגועי הטירור בשנה האחרונה פוגעים דוקא בציבור החרדי?
שאלה חשובה מאוד. ויש לזה כמה תשובות, וכולם אמת ומשלימים אחת את השניה.
בתקופה שעם ישראל היו במדבר, לאחר המיתה הטרגית של נדב ואביהו בעת חנוכת המשכן, נאמר בפוסק (ויקרא פרק י): “וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר ה’ לֵאמֹר בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ”. ופירשו חז”ל במדרש רבה ומובא ברש”י במקום: “אל תקרי בכבודי אלא במכובדי. אמר לו משה לאהרן אהרן אחי יודע הייתי שיתקדש הבית במיודעיו של מקום והייתי סבור או בי או בך, עכשיו רואה אני שהם גדולים ממני וממך.”
וביאור הענין, שהפיגועים אינם צרה פרטית של אלו שנפגעו, פיגועים הם כפרה כללית על הדור כולו (מה שלא מצדיק את הערביים, כי להם יש בחינה חופשית לא להיות ה”שליחים” לכפרה זו, ואותם רוצחים יקבלו את עונשם על מעשיהם המכוערים ללא שום קשר למה שהקב”ה היה לו חשבונות ליצור צרות כאלו), וכאשר עם ישראל צריכים כפרה על עוונותיהם, פעמים הרבה שנלקחים מהעולם הזה דווקא את הצדיקים, כי מיתת צדיק אחד מכפרת כמו מיתת אלפי אנשים פשוטים, והקב”ה לא חפץ שיהיו ח”ו הרבה נפגעים. (ואותו צדיק שנלקח ככפרה על הדור, שכרו הרבה מאוד, כי נחשב כמו קרבן ציבור, ומקומו בעולם האמת קרוב מאוד להקב”ה, הרבה יותר ממה שהיה יכול להשיג אם היה נשאר בעולם הזה עוד כמה מאות שנים).
ועוד צריכים לדעת. הציבור הכללי כיום הם בבחינת “תינוקות שנשבו”, שאי אפשר לעורר אותם בתשובה ע”י פיגועים ואסונות, כי הם אינם יודעים לקשר בין מקרים המזעזים לכך שהקב”ה רוצה לעורר אותנו בתשובה. ולכן הקב”ה מעורר דווקא את החרדים לדבר ה’, שהם לפחות עדיין זוכים לשמוע, וזוכים על ידי זה לקבל על עצמם קבלות ולשפר את מעשיהם. לכן הקב”ה מעורר דוקא את אלו שקרובים אליו, מפני שהם יודעים להתעורר, ואילו הרחוקים לא זוכים לזה. ומשל לשני חולים, אחד שמועיל לו ניתוח כדי לרפאותו, ואחד שלא יעזור לו ניתוח כי מצבו אנוש, הרי שמה שהרופא מנתח (דבר שלעיתים כואב ואינו נעים) רק את החולה הראשון ולא השני, אינו מפני שהחולה השני אהוב עליו יותר, אלא מפני שהחולה הראשון עדיין ניתן להציל ע”י ניתוח. והוא כמו שאמרו חז”ל במכילתא דרבי ישמעאל פרשת בשלח (פרשה ח): “נורא תהלות – מדת בשר ודם מוראו על הרחוקים יותר מהקרובים אבל הקדוש ברוך הוא אינו כן אלא מוראו על קרוביו יותר מרחוקיו שנאמר בקרובי אקדש ואומר וסביביו נשערה מאד (תהלים ג ג) ואומר אל נערץ בסוד קדושים רבה ונורא על כל סביביו.” ע”כ.
ובאמת המשגיח הרב הצדיק הרב דן סגל שליט”א אמר בפני קהל ועדה בימים האחרונים, שהאסונות הגדולים שפוקדים את עולמינו בימים אלו (רעידת האדמה בטורקיה, והפיגועים), הם מסר לציבור שלנו (שהוא הציבור שמוכן לשמוע כמו שכתבנו) שיחזרו בתשובה מהעוון הנורא של הפאות הנכריות, שיש לעקור הנגע הרע הזה מאתנו (וכפי שכבר היה מזהיר על זה רבות מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק”ל, ואשרי אלו שנשמעו לו). והנה לפניכם ההקלטה:
לתשומת לב הגולשים:
אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.
מאמרים אחרונים
ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
הרב אליהו ברכה א. איסור הרהור בדברי תורה במקום מטונף א. בגמרא ברכות (כד:) תלמיד חכם אסור לו לעמוד
סדר חנוכת הבית מחולק לעשרה לומדים כל אחד עמוד נפרד בנוסף היהי רצון שכתב מרן החיד”א זיע”א וכן קיצור הלכות
נידונים, בירורים, סיפורים ומשלים בענייני דגים
לכבוד חודש אדר אשר סמלו הוא ‘מזל דגים’, ולא לחינם נקרא בלשון רבים, יען יש שני אדרים בשנה מעוברת, והשנה
הרה”ג אליהו ברכה הריגת חפים מפשע במלחמה נשאלתי כמה פעמים ובפרט לאחרונה שנת תשפ”ד באשר ביום שמחת לבנו בתורה הקדושה
הלכות ומנהגים פורים קטן התשפ”ד – 2024 ביום י”ד וט”ו שבאדר ראשון (הנקרא “פורים קטן”), אין נפילת אפיים בכל המקומות,
בטח יעניין אתכם!
קלפן בשבת מקורות ונימוקים: א). ראשית יש לדון בזה משום איסור בורר בכלי, דאע”ג שכתבו האחרונים דמותר לקלף פירות וירקות,
השקה את חבירו לשוכרה וגרם לו לתאונה
מקורות ונימוקים המזיק בעת שכרותו – כשהשתכר מעצמו וכשזה נעשה ע”י חברו א. בנוגע לחברך שנהג בשכרותו. יש להקדים, כי
מקורות הנה בגמ’ ב”ק (פ.) איתא שרב ושמואל ורב אסי באו לבי ישוע הבן, וביאר רש”י פדיון הבן, וכ”כ התוס’
האם מותר לגבר ללבוש קליפס וסיכות על הראש
מכיון שנעשה הדבר לשם ייפוי, אין להתיר ויש בזה איסור של לא ילבש שנוהג גם בחפצי נשים וכמבואר בשו”ע (יו”ד
מקורות וביאורים: כל מלאכה שגוי עושה אותה על דעת עצמו, היינו לנוחותו, אין אני מצווה למחות בו ומותר לי להינות
בירור מציאות ודין בת הים שחציה דג וחציה אשה
נימוקים ומקורות בירור מציאות בעל-חי זה במקורות חז”ל א] הנה בחז”ל מצאנו כמה שמות ליצור זה, סילונית, סירונית, סירני, שריינה.
מלאכה בערב תשעה באב – אם רואים בה “סימן ברכה”?
מקורות: באורחות חיים מלוניל בהל’ עיוהכ”פ אות ב’ כתב, שהעושה מלאכה בערב יום הכיפורים (כל היום כולו – ולאו דוקא
מקורות ונימוקים: בגמרא בנדרים דף ל”ב: מבואר כי שם בן נוח הוא מלכי צדק מלך שלם, והדבר ברור כי שם
מקורות וביאורים: א). איסור שליחת פרחים ושאר מתנות לאבל הוא מדין שאילת שלום, וכמ”ש המג”א (או”ח סי’ תרצו ס”ק יב),
מקורות ונימוקים: שמותיו של הקב”ה – הן הנהגותיו שמות פרק ג’ פסוקים י”ד – ט”ו: וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָאֱלֹהִים הִנֵּה
האם כהן יכול להתחתן עם אישה שאיבדה את בתוליה
מקורות ונימוקים: הנשים האסורות לכהן ויקרא כ”א: אִשָּׁ֨ה זֹנָ֤ה וַחֲלָלָה֙ לֹ֣א יִקָּ֔חוּ וְאִשָּׁ֛ה גְּרוּשָׁ֥ה מֵאִישָׁ֖הּ לֹ֣א יִקָּ֑חוּ כִּֽי־קָדֹ֥שׁ ה֖וּא לֵאלֹהָֽיו:
מאגר התשובות
מאגר תורני
הרשם לקבלת הניוזליטר
הרשם לקבלת תוכן מאגר 'תשובות' מידי שבוע לתיבת המייל שלך
כל הזכויות של התשובות והמאמרים שמורים לרבנים המשיבים שליט"א
הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.
בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!
השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם