חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

רציתי לשאול

מהו השם האמיתי של אלוהי אברהם?

תודה

תשובה

שלום וברכה

בורא העולם הינו אל יחיד ומיוחד שהיה קודם לבריאת העולם ויהיה גם לאחריו, הוא אלוהי אברהם יצחק ויעקב, והוא שליט עליון על כל הכוחות והנבראים, מאז ואז עתה ולעולם.

שמו המדויק של בורא העולם פחות משנה, כי יש לו כמה כינויים וכמה תארים, ובעצם מרומם הוא מכל שם וכינוי, אלא ששמותיו מבטאים את הנהגותיו ומשתנים בהתאם לכך, הואיל ולפעמים מנהיג הוא את העולם במידה של דין וגבורה, ולפעמים מנהיג הוא את העולם במידה של חסד ורחמים.

פעמים קוראים לו אלוהי אברהם פעמים אלוהי ישראל, פעמים יקראו לו בורא העולם או הקדוש ברוך הוא, ופעמים יקראו לו סתם ‘השם’.

בתורה הוא מופיע בשם: י – ה – ו – ה, בשם: א-ד-נ-י, בשם אלוהי-ם, בשם א-ה-י-ה, בשם ש-ד-י,  בשם צבאו-ת, ובשם אלו-ה.

הדבר היותר חשוב הוא, להכיר במציאותו, ולהבין שאם הוא ברא את העולם וברא אותנו, יש לו מטרה בכך, ולנו יש ייעוד בעולם, ולכן חשוב שנמלא את ייעודנו ותפקידנו בעולם, ואת התפקיד שהוא ייעד לנו הוא גילה לנו בספר תורתו, והוא לקיים את מצוותיו הכתובים בספר התורה.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

שמותיו של הקב”ה – הן הנהגותיו

שמות פרק ג’ פסוקים י”ד – ט”ו:

וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָאֱלֹהִים הִנֵּה אָנֹכִי בָא אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתִּי לָהֶם אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיכֶם שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם וְאָמְרוּ לִי מַה שְּׁמוֹ מָה אֹמַר אֲלֵהֶם. וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל מֹשֶׁה אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה וַיֹּאמֶר כֹּה תֹאמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶהְיֶה שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם

בפסוקים אלו מוזכר בפעם היחידה השם א-ה-י-ה כתשובה לשאלה מה אשיב לבני ישראל מהו שמו של הקב”ה.

אמנם פירשו חז”ל כי הוא השם המיוחד ליציאה מגלות מצרים. ומשמעותו הוא ‘אני הייתי עמכם בשעבוד זה ואני אהיה עמכם בשעבוד מלכויות’. כפי שמבאר בדברי הגמרא בברכות דף ט’: בזה”ל:

אהיה אשר אהיה, אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה לך אמור להם לישראל אני הייתי עמכם בשעבוד זה ואני אהיה עמכם בשעבוד מלכיות אמר לפניו רבונו של עולם דיה לצרה בשעתה אמר לו הקדוש ברוך הוא לך אמור להם אהיה שלחני אליכם.

אכן חשוב לדעת כי שמותיו של הקב”ה אינם תפיסה בעצמותו של הקב”ה שהרי הוא יתברך אינו מושג ואין לנו קצה יכולת השגה בגדלותו ועצמותו, אלא הוא כינוי להנהגתו יתברך. כפי שמוכח גם מדברי הגמרא הנ”ל שפירשה את השם הייתי עמכם ואהיה עמכם.

כמו כן בנוגע לעשר ספירות בהם משפיע הוא יתברך את אורו, כמובן הינם הנהגות ולבושים, ואינם חלילה עצמותו יתברך.

שבע משמותיו של הקב”ה שאינם נמחקים

אכן מה שבידינו על פי הפשט משמותיו של הקב”ה, אשר כלפיהם נאמר שהם שמות שאינם נמחקים, הם השמות דלהלן: שם הוי”ה שהוא שם אדנ”י, שם א”ל, שם אלו”ה, שם אלהי”ם, שם אהי”ה, שם שד”י, שם צבאו”ת.

אכן על פי הקבלה ופנימיות התורה ישנם שמות רבים בצירופים ובגימטריאות, כגון שם ע”ב ס”ג מ”ה ב”ן, ושמות מצורפים כגון הוי”ה בצירוף אדנו”ת וכו’. ובפנימיות יותר כל התורה כולה שמותיו של הקב”ה, אך אין אנו משיגים עומק העניין למיעוט הבנתנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש